Luftbobler i sprøytene -- hjelp!

LilleKatt80

Forelsket i forumet
Hei jenter. Har vært litt inn og ut her men er nå i gang med 3. IVF, stimulering.

Jeg tar Klexane, Orgalutran og Gonal F.

I både Orgalutran og Klexane så er det alltid en stor luftboble. Jeg har lest bruksanvisning nøye og det står ingen sted at man skal fjerne luftboblen. Likevel blir jeg redd for at man ikke skal injisere den i tilfellet man treffer blodar..... Jeg prøver å stoppe akkurat i tida for at ingen luft går inn men av og til kommer det litt. Hvis jeg derimot fjerner luftboblen så får jeg vel ikke hele dosen med sprøyte fordi noe henger igjen i sprøyten etter jeg har trykket helt inn.

Akkurat nå er jeg redd fordi jeg akkurat fikk med bittelitt luft inn når jeg tok Klexane, og så kom det blod når jeg trakk ut -- så jeg tror jeg traff ar. Er det farlig, hva skal jeg gjøre? Per nå sitter jeg og venter og håper jeg ikke får lunge, hjerte, hjerneslag pga luft i sprøyten. Men hvis det var så farlig hadde de vel lagt vekt på å alltid fjerne luften?!?

Hjelp! Noen som vet hva som skal gjøres her? Trenger jeg å være redd?

Sykehuset selvsagt stengt til i morgen :( :( :(

Men aspirerer (trekker stempelet på sprøyten tilbake etter at du har stukket, men før du injiserer) du? For så lenge det ikke kommer blod da, så er du ikke inne i en blodåre. Bloddråpen som kom da du trakk ut sprøyten, kan veldig godt hende var fordi du har truffet et blodkar på vei inn i huden.

Jeg tror du absolutt kan slappe av, men sikkert lurt å aspirere fremover hvis du er usikker og ikke gjør det allerede :)

Så lenge man setter subcutant, i magen, så er det ingen fare. Tar fragmin og det er samme greia. Det er ikke farlig å trykke inn luften. Så bare slapp helt av.

i de ferdig utfylte så er det bare wast of time å drive å få ut den luftboblen... og wast of medicine. den går ikke inn i blodet uansett...

Jeg er sykepleier... man aspirerer ikke når man stikker subcutant. Gjør ingenting å treffe et blodkar. Du tåler ca 25ml inn i en åre før det begynner å bli et problem, så den lille boblen er ikke noe å tenke på:) treffer du et kar kan det gjøre litt vondere og gi deg et lite blåmerke, det er det verste som skjer:)

Jeg fikk også beskjed om å la luften være på sprøytene. Stakk i magen. Aspirerte heller ikke. Fikk beskjed om at det ikke var nødvendig i magen.

Jeg fikk klar beskjed av legen om å ikke fjerne luft boble i Klexane og skulle trykke hele stempelet inn for å være sikker på å få hele dosen.

Tusen takk, dette var kjempebehjelpelig! Så godt å vite at det ikke er noe å bekymre seg for, jeg lurte veldig på hva jeg holdt på med...! Mye nyttig info her og, nå er jeg både klokere og mer avslappet ;)

Back
Topp