Luft i magen

Vause

Glad i forumet
MayDay2021
Er så lei å se ut som jeg er gravid i 9 mnd. Ligger å presser ut luft hver kveld. Flere med samme problem? Tar dere noe for det/spiser noe som hjelper? Jeg er sykt kvalm og blir veldig mye liggende om dagen, vanskelig å gå tur osv.

Sliter med det samme som deg. For meg kan det hjelpe med en kopp med te. Blir uvel og kvalm av å ha så mye luft i magen i tillegg til kvalme fra før av.

Akkurat nå er det ekstra ille pga pencelin, og har vært sengeliggende stort sett hele uka. Først i dag jeg har vært ute av huset.

Tar minifom som gjør det lettere å få ut luften. Ser ikke ut som en ballong lengre

Jeg blir også veldig oppblåst i løpet av dagen. Er stor forskjell på magen morgen og kveld. I går var det kjempeille, så i dag tester jeg å spise litt mindre og litt mindre karbohydrater.

Jeg er også ekstra oppblåst for tiden, men ser forskjell fra dag til dag alt etter hva jeg har spist den dagen (og dagen før i noen tilfeller). Er jo en del matvarer også som kan gi luft i magen. Jeg har riktignok IBS (irritabel tarm) og får kolikk av disse tingene, men hvis man er veldig plaget ville jeg prøvd å redusere på rå grønnsaker som kål/brokkoli/blomkål (og ikke så mye av dem kokt heller), epler og pærer, og LØK. Løk er verstingen for meg, hvitløk går i små mengder. Linser og bønner er jo også typiske ting.

I tillegg må jeg holde meg unna gjærbakst og for mye korngreier som pasta og sånt i store mengder... men det er nok mer IBSen og ikke så vanlig, kanskje. Regner med at det går bra for de fleste! :D

Slet med forstoppelse, og derfor mye luft i magen også. Etter tre dager på dulcosoft pulver for treg mage er jeg tilbake til normalen. Ellers kan kosthold gjøre mye godt for magen. Unngå matvarer som er kjent at kan gi luft i magen, og man kan også følge retningslinjene for de som har IBS eller ulcerøs kolitt. Jeg kan fort bli oppblåst av gjærbakst og har redusert mengden brød, boller, rundstykker og sånne ting for å bli mindre oppblåst. Vi er jo veldig ulike og reagerer ulikt på mat, men knekkebrød med havsalt og ost har vært min go to når jeg er kvalm ☺️

Slet med forstoppelse, og derfor mye luft i magen også. Etter tre dager på dulcosoft pulver for treg mage er jeg tilbake til normalen. Ellers kan kosthold gjøre mye godt for magen. Unngå matvarer som er kjent at kan gi luft i magen, og man kan også følge retningslinjene for de som har IBS eller ulcerøs kolitt. Jeg kan fort bli oppblåst av gjærbakst og har redusert mengden brød, boller, rundstykker og sånne ting for å bli mindre oppblåst. Vi er jo veldig ulike og reagerer ulikt på mat, men knekkebrød med havsalt og ost har vært min go to når jeg er kvalm ☺️
Merker det selv ved gjærbakst, men er liksom bare det jeg får i meg når jeg er så kvalm:/

Merker også veldig at det varierer etter hva jeg spiser nå. Vanligvis reagerer ikke kroppen min nevneverdig på noe. Men for eksempel i går etter sveler tidlig på dag og pizza på kvelden var jeg helt i ulage. Luft som ikke ville ut, eller ville ut når samboer var rett i nærheten :hilarious: Våknet i natt av det også. Ville aldri reagert sånn tidligere. Men dager der jeg ikke spiser så mye, og/eller det som spises er sunne greier går det stort sett fint. Sikkert forskjellig hva man reagerer på da. Og jeg er heldigvis ikke kvalm (bare litt ekstra sugen på alt som er usunt:p).

Back
Topp