Luft i magen

Strikkedilla

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
Marshmallows 2022
Det virker som mini er den del plaget med luft i magen. Er det noen som har noen gode tips som kan hjelpe? Det er ikke et kjempeproblem men ser at hun plages og tenkte det kanskje kunne være noen lure tips og triks som kunne gjøre at hun hadde det litt lettere. Skjønner at det er normalt med luft i magen, men er førstegangs så det kunne jo være at noen har et genialt triks som jeg ikke har fått med meg.
Prøver å ta noen pauser underveis i måltidet for raping og prøver å få henne til å rape etter men er ofte litt vanskelig å få til. går for det meste i fjerting her :hilarious: Har også prøvd å løfte litt på beina/ sykle litt med beina hennes når det ser ut som hun plages og magen er oppblåst.
 
Hei! Her hadde vi kolikk på førstemann og ser ut til at andremann også er på vei til å få det.
- For oss er bæresjal eller en god bæresele gull, går med baby i sjal atm.
- Smokk er gull for da får han tilfredsstilt suttebehovet som han får når han får knip.
- Babymassasje, lurt å få hjelp til dette første gangen da mange tar i altfor lite i forhold til hva man faktisk bør.

Anbefaler også å få han undersøkt av fysio / kiropraktor / naprapat e.l.

Andre ting som kan funke er:
Semper dråper.
Minifom.
Prompeventil.
Slyngevugge.
Mamaroo vugge.
Kolikkgrep.
Sitte på pilatesballen og bumpe opp og ned.
White noise.
Melkefri diett hvis du ammer.
Kjøre bil.
Kjøre vogn over dørstokk.

Testet ut alt dette med førstemann, eneste som hjalp hos han var time hos kiropraktor og å sitte på pilatesballen hele dagen.
Andremann ser ut til å foreløpig roe seg i sjal men vi har time hos naprapat til uka.
 
Har ingen gode tips men veldig lik situasjon her, så sender min sympati i alle fall :) Hun hyler til innimellom og det eneste vi får gjort da er å trøste til prompen er ute.. er heldigvis for oss ikke snakk om mange minuttene til nå.
Har også prøvd å rape midt i og etter måltid, uten hell. Øver med bæresele og smokk, håper det kan bidra litt etterhvert :)
 
Hei! Her hadde vi kolikk på førstemann og ser ut til at andremann også er på vei til å få det.
- For oss er bæresjal eller en god bæresele gull, går med baby i sjal atm.
- Smokk er gull for da får han tilfredsstilt suttebehovet som han får når han får knip.
- Babymassasje, lurt å få hjelp til dette første gangen da mange tar i altfor lite i forhold til hva man faktisk bør.

Anbefaler også å få han undersøkt av fysio / kiropraktor / naprapat e.l.

Andre ting som kan funke er:
Semper dråper.
Minifom.
Prompeventil.
Slyngevugge.
Mamaroo vugge.
Kolikkgrep.
Sitte på pilatesballen og bumpe opp og ned.
White noise.
Melkefri diett hvis du ammer.
Kjøre bil.
Kjøre vogn over dørstokk.

Testet ut alt dette med førstemann, eneste som hjalp hos han var time hos kiropraktor og å sitte på pilatesballen hele dagen.
Andremann ser ut til å foreløpig roe seg i sjal men vi har time hos naprapat til uka.

Hei! takk for mange tips :) vi er nok et stykke unna å kunne kalle noe kolikk her så langt men det kan jo være at noe du nevner kan funke bra uansett. Bank i bordet for at vi ikke kommer dit! Har du noen anbefalinger når der gjelder bæretøy? Hva er en prumpeventil? :wideyed:
 
Har ingen gode tips men veldig lik situasjon her, så sender min sympati i alle fall :) Hun hyler til innimellom og det eneste vi får gjort da er å trøste til prompen er ute.. er heldigvis for oss ikke snakk om mange minuttene til nå.
Har også prøvd å rape midt i og etter måltid, uten hell. Øver med bæresele og smokk, håper det kan bidra litt etterhvert :)

Det er stor lykke i heimen for hver promp som kommer ut :hilarious:
Hva slags bæresele bruker du? Vi har arvet en og et bæresjal men har ikke kommet i gang med å bruke det enda
 
Det er stor lykke i heimen for hver promp som kommer ut :hilarious:
Hva slags bæresele bruker du? Vi har arvet en og et bæresjal men har ikke kommet i gang med å bruke det enda
Mine foreldre kjøpte Ergobaby omni 360 til oss, har bare prøvd en gang og da ble lillemor helt fra seg :arghh: Håper det bare er snakk om tilvenningssak å sitte i sele.
 
Hei! takk for mange tips :) vi er nok et stykke unna å kunne kalle noe kolikk her så langt men det kan jo være at noe du nevner kan funke bra uansett. Bank i bordet for at vi ikke kommer dit! Har du noen anbefalinger når der gjelder bæretøy? Hva er en prumpeventil? :wideyed:

Krysser fingre for at det er forbigående :)
Vi bruker elastisk bæresjal nå som han er så liten (1,5uke gml), caboo close er halvknytt fra før så det går fort å sele han opp når det er krise :) har også en Angelpack men han trives best i sjalet foreløpig.
Ellers har jeg inntrykk av at smaken er som baken når det gjelder bæretøy, folk liker forskjellige ting og det kommer an på hva slags kropp man har (lav/kort, brede/smale skuldre osv).

Link til ventil:
https://www.lilleprinsen.no/produkt/xwindi-prompventil/
Vi har ikke prøvd denne, er generelt litt skeptisk til at man skal provosere frem noe der ban på de små.
Noe annet som funker på mange også er å gi sukkervann men vet at dette er noe omdiskutert. Allikevel gis det til spedbarn på nyfødyintensiv når det bl.a. skal tas blodprøver.
 
Vi har veldig god erfaring med både manduca og ergobaby bæreseler til våre barn. Nå bruker vi ergobaby med nyfødtinnlegg til lille, og hun sovner som en stein i den og koser seg. Ser at pappan syns det er deilig å ha den som «sitt triks» for å roe, i og med at mamman ellers stiller i særklasse pga puppen :) Så han går stolt rundt og bærer :)

ellers ved magevondt syns jeg det har hjulpet mine barn å sykle med beina -passe godt på å faktisk massere magen med lårene liksom. Og å stryke nokså fast med sirkelbevegelser over magen kan hjelpe. Da skal sirkelen gå «med klokka» i retning. Samme om du stryker på rygg: med klokka tenkt som når man ser på magen. Dette fordi tarmene går den veien, på en måte. Er iallfall det jeg har lest.

Nr. 1 hos oss hadde ikke kolikk, nr. 2 hadde kanskje noe litt i nærheten av det fra 6 ukers alder og en mnds tid. Nr. 3 virker foreløpig lite plaget, men det kan jo enda dukke opp. Bank i bordet for å slippe... Men alle småttiser har jo av og til litt luftsmerter og knip uavhengig av skikkelig kolikk :)

våre har forresten også roet seg godt i bilsetet ved vondt. Så du kan jo vurdere å teste en liten kjøretur. Tror det er litt pga at beina kommer opp litt. Og sikkert motorduren.

her legger jeg henne også ofte med ei lita pute eller sammenrullet pledd under beina, da føler jeg hun får ut mer luft.

ja, og å bære babyen så den ligger med magen hvilende på din underarm på en måte, med ansiktet ut mot din albue. Da føler jeg det er lett å bysse/gynge, og magen får litt massasje samtidig.

siste anbefaling herfra: appen sound sleeper. Hvit støy/støvsuger- eller andre lyder. Kan gjøre skikkelig susen for urolige babyer altså! Helt magisk med våre to yngste! Kan også google white noise eller hoover sound, og få opp YouTube-filmer med timesvis av lyd. Hehe. Men med den appen kan Man bruke tlf til annet samtidig som appen spiller, det går ikke med YouTube :)
 
Last edited:
Krysser fingre for at det er forbigående :)
Vi bruker elastisk bæresjal nå som han er så liten (1,5uke gml), caboo close er halvknytt fra før så det går fort å sele han opp når det er krise :) har også en Angelpack men han trives best i sjalet foreløpig.
Ellers har jeg inntrykk av at smaken er som baken når det gjelder bæretøy, folk liker forskjellige ting og det kommer an på hva slags kropp man har (lav/kort, brede/smale skuldre osv).

Link til ventil:
https://www.lilleprinsen.no/produkt/xwindi-prompventil/
Vi har ikke prøvd denne, er generelt litt skeptisk til at man skal provosere frem noe der ban på de små.
Noe annet som funker på mange også er å gi sukkervann men vet at dette er noe omdiskutert. Allikevel gis det til spedbarn på nyfødyintensiv når det bl.a. skal tas blodprøver.

får teste ut det vi har av bæreutstyr og se om noe funker :)
Den ventilen syns jeg så litt skummel ut :hilarious: tror ikke det blir det første jeg prøver nei
 
får teste ut det vi har av bæreutstyr og se om noe funker :)
Den ventilen syns jeg så litt skummel ut :hilarious: tror ikke det blir det første jeg prøver nei
Enig ang. ventilen. Jeg har også lest at man i minst mulig grad skal stimulere i endetarmen til babyer, at rådet er at man har gått bort ifra det for å få ut luft.
 
Back
Topp