Lue på sommer spedbarn?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Lillemann er jo ett sommerbarn. Og når han ble født fikk vi beskjed om at alle barn under ett år skal ha på lue/hatt frem til ett år, helst to år. Jeg vet ikke om jeg husker riktig, men mener dette hadde noe med denne åpningen på toppen av hode. Nå finner jeg ingen fakta om dette egentlig. Så hva er riktig? For jeg reagerer på foreldre som ikke har på sitt 2-3 uker gammle barn lue ute. Er det varmt brukte vi alltid slike tynne, tynne med caps. Har det blitt noen endringer de siste årene?

Husker da jenta mi var baby for 4 år siden var det slått bort som en gammel myte. Man trengte ikke det når det var varmt. 

Labambie skrev:
Husker da jenta mi var baby for 4 år siden var det slått bort som en gammel myte. Man trengte ikke det når det var varmt. 

Min er jo fire han også, og vi fikk beskjed om at lue skal alltid på! Er det rart foreldrene blir forvirret eller?

kommer helt an på hvordan "sommer" vi har...vi bor tross alt i norge. 
en stor prosent av babyens varmetap går ut hodet - er det sinnsykt varmt ville jeg droppet luen. 
nå overlever jo babyer i afrikavarmen også - så de dør nok ikke med lue på i norges sommervarme, men ser ikke på luen som livsnødvendig. blåser det ville jeg hatt den på.

Jeg har luedilla, så her kommer babyen til å gå med disse tynne luene på sommeren;) Det blåser jo alltid synes jeg. Men man må jo så klart passe på at ungen ikke blir overoppheted. Men synes fler og fler har spedbarn uten lue, derfor jeg lurte på om det er endringer fra sist. Og det er det jo tydeligvis:)

Jeg hadde ike lue på frøkna i dag.. Ifølge babycalen som stod i vogna var det 28 grader nedi der.. Hun lå i body og en tynn bukse, og var veldig varm hver gang jeg sjekket. Hun er nok som oss andre i familien; varme av oss.

Det er jo også sånn at de kvitter seg med "overskuddsvarme" via hodet og om luen er på er det ikke like lett. Jeg måtte ta av lillebror luen i dag (hadde tynn lue i ull/silke) fordi han var helt våt i håret av svette. Han har ligget og sprellet i bare bleia i dag og allikevel vært helt klam. 
Man må vel se det litt an tror jeg..

trudde det der med å ha på lue var for å beskytte følsomme ører fra trekk og vind?

Ikke noe lue om sommeren her. Kan bare tenke meg selv hvor varmt og klamt det må være å ha den på oppi vogna. Hun er jo alltid svett i håret når hun våkner etter en dubb i vogna. Får på en solhatt når hun er i direkte sollys da.

Jeg har alltid lue på minste hvis hun ikke er i vognen. Når hun er i vognen er det gjerne godt og lunt og gjerne dødsvarmt egentlig - så da er luen for det meste av. (Nå later jeg som om det er sommer altså - ikke 14 grader og regn, sånn som det pleier å være). Beskytter jo hodet mot solen også, luen...

jeg har kjøpt noen tynne og lette pannebånd som jeg har brukt på lillefrøken her de siste dagene. Tenker mest på trekken på ørene jeg enn toppen av hodet.. Om hun ligger i vogna og den står på en lun plass så har hun ikke på lue i disse varme dagene

Nå er det vel også en gammel myte at trekk gir ørebetennelse eller sykdom? Det var iallefall det. 
Men en tynn liten lue hvis det blåser veldig er jo greit, men å la ungen ligge klissvåt av svette fordi man SKAL ha på lue, ser ikke jeg helt vitsen med 

Lillemor her ble født i slutten av juni, og brukte lue stort sett hele sommeren. Hadde en lue fra Nøstebarn, kjempe god og den regulerte temperaturen GODT. Var det kjempe varmt brukte hun ikke lue,men det var ikke ofte her i Trøndelag.

Nå har aldri vi hatt problemer med at barnet har brukt tynne luer på sommeren. Jeg bruker også noe på hode de varmeste dagene. Synes det stenger mye av varmen ute å jeg blir ikke så ør. Kommer til å fortsette slik som jeg gjorde med lillemann på magetrollet også:) Men jeg trodde faktisk at dette var noe de skulle, ikke pga ørene, men pga hullet i hode som ikke tålte noe trekk. Og det var jo det jeg fikk beskjed om for fire år siden:)

Har alltid lue på mine, om det er for varmt så har de solhatt :) aldri lue inne derimot, og av til må den av viss det er altfor varmt oppi vognbaggen...

Labambie skrev:
Nå er det vel også en gammel myte at trekk gir ørebetennelse eller sykdom? Det var iallefall det. 
Men en tynn liten lue hvis det blåser veldig er jo greit, men å la ungen ligge klissvåt av svette fordi man SKAL ha på lue, ser ikke jeg helt vitsen med 

jeg har også hørt dette er offisielt avblåst som myte. men jeg blir faktisk forkjølet av vindt på ører (og hals). ble alltid forkjølet da jeg syklet på høsten, begynte å ha noe på ørene (var en periode inn med ørevarmere hehe) og vips problem løst. sånn er moren min, søsteren min og sønnen min også. mulig det er noe rart med oss, men sånn er det nå her ihvertfall.

Back
Topp