Lovlig eller ikke?

Sugermama

Elsker forumet
Hei jenter! Vi har hvert stille de siste dagene[8D]
Vet ikke om dere har lest nyheten på BV sin forside om det med surrogatmor. Nesten ingen av de norske partiene i norge vil jo at det skal bli lovlig.
Hva synes dere?[:)]

Personlig synes jeg at eggdonasjon og surrogati burde bli lovlig på lik linje med sæd-donasjon. Man blir jo ikke presset til og gjøre noe man ikke vil, det er jo frivillig. Og man må jo gå gjennom tester (psykiske og fysiske) for å se om man er egnet. Men det er jo ikke tvang av noe slag, det er jo helt frivillig.
Men JEG kunne ikke hvert surrogatmor, rett og slett fordi jeg trur ikke jeg er psykisk sterk nok til å bære fram et barn og få et forhold til det, for så å måtte gi det bort[:)][:)]

Jeg tenker nok det samme som deg... Synes også det skulle blitt lov, men egentlig vet jeg for lite om det til å ha en mening.. Hva er grunnene til at de ikke vil?? Har ikke lest artikkelen..

Men jeg kunne nok aldri bært frem noen annens barn.. Jeg blir alt for lett knyttet, selvom det ikke hadde vært mitt... (hverken egg eller sperm) (ehhh spermen ville jo faktisk aldri blitt min, men du skjønner he he he)

arbeiderpartiet vil ikke sette kvinnen i en slik situasjon, og den skjønnte ikke jeg helt siden det ikke er tvang og være donor/surrogatmor[:)] (kanskje de er redd for at folk skal mase og slikt, men skal man ha surrogati i norge, må vi jo ha byråer også. Ikke bare spørre dama på gata[;)])
 FRP sier også nei. De har jo alle forskjellige meninger, men det går for det samme: Nei.
Høyre mener at barnet har rett til og vite sitt biologiske opphav, og med surrogati så blir det uklarhet, mener de.
Men det blir det nå med adopsjon også da egentlig?[:)]

Ja det skjønner jeg kjempe godt. At hvis man er redd for å føde selv, så kan man jo bare "kjøpe" en til å hjelpe til. Ble kanskje litt feil forklart, håper du skjønnte hva jeg mente^^ Ja det er et vanskelig tema, vi har det ikke i norge per dags dato. Men hva synes du om eggdonasjon da?[:)]
ORIGINAL: mayah

Jeg er litt redd for at det kan bli "designer" barn etterhvert.. Og den tendensen liker jeg ikke..

Vet ikke helt hva jeg synes om surugatmor..
Jeg er nok ikke så veldig for det tror jeg..
Synes det er ett vanskelig tema..
Er mye enig i den en kamerat av meg skrev på bloggen sin for en stund siden, så dere kan jo bare lese der om dere vil vite hva jeg synes..

http://www.kjellingolf.no/2010/03/nei-til-jan-thomas-samfunnet.html

Nei herrehud, alle har vi egne meninger, og det må man respektere[:)] Synes bare det kunne være litt artig å se hvem som mener hva[:)] Setter pris på ærligheten din mayah.

Jeg har tenkt litt på det..
Og jeg er ikke noe for slike donasjoner i det hele tatt egentlig..
Mye fordi jeg mener barn har en rett på å vite hvor de kommer fra, genene sine, opphavet sitt.
Men det er bare min mening dette her, så håper ingen blir tråkket på tærne av den grunn.
Nå er jeg jo så heldig at jeg blir utrolig lett gravid, og da blir det kanskje litt lettere å si at jeg ikke er så positivt innstilt til det enn om jeg ikke kunne fått barn på egenhånd.. Vanskelig..

ORIGINAL: hctib89

Ja det skjønner jeg kjempe godt. At hvis man er redd for å føde selv, så kan man jo bare "kjøpe" en til å hjelpe til. Ble kanskje litt feil forklart, håper du skjønnte hva jeg mente^^ Ja det er et vanskelig tema, vi har det ikke i norge per dags dato. Men hva synes du om eggdonasjon da?[:)]

Jeg er litt redd for at det kan bli "designer" barn etterhvert.. Og den tendensen liker jeg ikke..

Vet ikke helt hva jeg synes om surugatmor..
Jeg er nok ikke så veldig for det tror jeg..
Synes det er ett vanskelig tema..
Er mye enig i den en kamerat av meg skrev på bloggen sin for en stund siden, så dere kan jo bare lese der om dere vil vite hva jeg synes..

http://www.kjellingolf.no/2010/03/nei-til-jan-thomas-samfunnet.html

ORIGINAL: hctib89
Personlig synes jeg at eggdonasjon og surrogati burde bli lovlig på lik linje med sæd-donasjon. Man blir jo ikke presset til og gjøre noe man ikke vil, det er jo frivillig. Og man må jo gå gjennom tester (psykiske og fysiske) for å se om man er egnet. Men det er jo ikke tvang av noe slag, det er jo helt frivillig.
Men JEG kunne ikke hvert surrogatmor, rett og slett fordi jeg trur ikke jeg er psykisk sterk nok til å bære fram et barn og få et forhold til det, for så å måtte gi det bort[:)][:)]

helt enig med dette[:)]

jo mener og det må bli som en siste utvei.. at dette tilbudet kun skal vere lovlig for damer/par som virkelig ikkje kan bli gravide på naturligvis..

Jeg har tenkt litt på det..
Og jeg er ikke noe for slike donasjoner i det hele tatt egentlig..
Mye fordi jeg mener barn har en rett på å vite hvor de kommer fra, genene sine, opphavet sitt.
Men det er bare min mening dette her, så håper ingen blir tråkket på tærne av den grunn.
Nå er jeg jo så heldig at jeg blir utrolig lett gravid, og da blir det kanskje litt lettere å si at jeg ikke er så positivt innstilt til det enn om jeg ikke kunne fått barn på egenhånd.. Vanskelig..

Jeg signerer Mayah, jeg er skeptisk og får sikkert mange stygge "blikk" når jeg sier at det ikke er en menneskerett og få barn, til tross for at ønsket er stort. Det er så mange barn i verden uten far og mor - så da synes jeg heller adopsjon måtte være en veldig fin "erstatning" om man kan kalle det det.. Sterke ord dette altså - men, som mayah skriver, vi må også tenke på barna som vokser opp.. jeg vet ikke hvordn jeg selv ville følt det om jeg fikk vite at min pappa er kjøpt og betalt over disk.

Mannen og jeg snakket om dette for noen uker siden - og jeg ville heller aldri tillatt han å levere sæd på slike steder. Det er jo det samme som å ha barn runt om kring man aldri vil få treffe... og jeg vil heller aldri i verden klart tanken på å dele noe så personlig og unikt med andre. Men det er jo litt utenfor trådstarters problemstilling da..

så mht den, og eggdonasjon - jeg håper ikke det blir lovlig.

Som mange her også sier, det er ikke sikkert den jenta som selger seg som surrogatmor egentlig vet hva hun begir seg ut på - og det kan blir problematisk når barnet så kommer - og hun så skal gi det fra seg...
[8|]

Er vel med dette som med alt annet
Det er myyye som må diskuteres og være på plass
Jeg vet ikke hva jeg mener om det.....

Det er et kjempe vanskelig tema, for det blir snakk om etikk i det hele.
Mener ikke at det skal bli det letteste å gjøre, men for de som virkelig ikke KAN få barn selv[:)]

Så det var en historie om et par (fra norge) som brukte surrogatmor fra USA. Surrogatmoren ville ikke ha babyene selv på noen måte, noe de vordende foreldrene kan engste seg for. Men hun ville hjelpe andre som ikke kunne få barn selv. Og siden faren til babyene var den vordende far (han donerte sæden) så ble babyene (det ble tvillinger) amrikanske statsborgere men også norske.

Synes det var en rørende historie, og dette temaet blir tatt opp så mye nå for tiden at jeg lurte på hva deres holdninger var til dette med eggdonasjon og surrogati[:)]

Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen mellom egg-donasjon og sæd-donasjon.
Hvorfor er sæd så mye mindre verdt enn egg, er det fordi den er mer tilgjengelig?
Så lenge sæd-donasjon er lovlig, burde egg-donasjon også være det.

Surrogat er et helt annet spørsmål. 
Under kontrollerte forhold kan det være en fin mulighet for noen med et stort hjerte å hjelpe folk som har fått ødlagt livmoren f.eks.  Men det er lett å havne i gråsoner der fattige bli betalt for å være fødemaskiner for rike damer, så jeg er i utgangspunktet litt skeptisk
Et helt annet spørsmål igjenn er om en er surrogat med eget egg. I det siste tilfelle er det jo sitt eget barn med en annen mann en gir bort. 

Personlig ville jegnok gått for adopsjon framfor surrogat, det er nok av barn som trenger noen til å være der for en.

Jeg er vel for tror jeg, men at det skal styres ganske  strengt. Man må være sikker på at surrogatmoren vet hva hun går til og gjør det frivillig. Det må være lover som regulerer hvem som er foreldre fra prosessen begynner og ikke sånn at surrogatmoren enten kan ombestemme seg og beholde ungen selv om den ikke er biologisk hennes og heller ikke sånn at noen kan bare stikke sånn at surrogatmoren sitter igjen gravid med et barn hun selv ikke hadde planlagt å få.

De som skal kunne benytte tilbudet må ha veldig gode grunner til det, som at man ikke er født med livmor som "virker", kreftoperert som har hentet ut egne egg før behandling og så mistet organer så man ikke selv kan bære frem barnet, etc.
Synes ikke man skal begynne med å la hvem som helst få sette i gang en sånn prosess uten videre, ikke sånn at man sitter med kataloger og velger egg og sæd utfra bilder og egenskaper. Først og fremst måtte det være for å gi dem som ikke selv kan bære frem sine biologiske barn få sjansen.

Det er fortsatt mange barn i verden som mangler foreldre så adopsjon er jo fortsatt en mulighet for mange. Men synes det er trist å høre om dem som har spart egg før de fikk behandling for å fortsatt kunne få barn og så mister de livmoren eller lignende og derfor kan de ikke få brukt eggene uansett.

Dette er jo et litt sårbart tema som man må bruke tid på å finne ordnede former for å gjennomføre siden det handler om å bruke kroppen til en dame for å dyrke barn for et annet par. Man må være sikker på at ingen blir presset til å gjøre dette for penger for det er en stor påkjenning å skulle bære frem og gi fra seg barnet. Boka jeg leser nå handler faktisk litt om dette. Ei som skulle være surrogatmor som plutselig fant ut at hun ikke orket tanken på å gi fra seg ungen og sa hun ikke var blitt gravid. 19 år senere dukker det opp et brev fra en jente som ønsker kontakt med pappa. Ante ikke  at dette skulle være et tema i boka siden det ikke er hovedpersonen det skjer med. Mange fallgruver, men også noe som kan være en god løsning for endel mennesker.

Helt enig med deg. Det er akkurat det jeg også mener, at det skal være VELDIG strengt regulert.
ORIGINAL: Jazina

Jeg er vel for tror jeg, men at det skal styres ganske  strengt. Man må være sikker på at surrogatmoren vet hva hun går til og gjør det frivillig. Det må være lover som regulerer hvem som er foreldre fra prosessen begynner og ikke sånn at surrogatmoren enten kan ombestemme seg og beholde ungen selv om den ikke er biologisk hennes og heller ikke sånn at noen kan bare stikke sånn at surrogatmoren sitter igjen gravid med et barn hun selv ikke hadde planlagt å få.

De som skal kunne benytte tilbudet må ha veldig gode grunner til det, som at man ikke er født med livmor som "virker", kreftoperert som har hentet ut egne egg før behandling og så mistet organer så man ikke selv kan bære frem barnet, etc.
Synes ikke man skal begynne med å la hvem som helst få sette i gang en sånn prosess uten videre, ikke sånn at man sitter med kataloger og velger egg og sæd utfra bilder og egenskaper. Først og fremst måtte det være for å gi dem som ikke selv kan bære frem sine biologiske barn få sjansen.

Det er fortsatt mange barn i verden som mangler foreldre så adopsjon er jo fortsatt en mulighet for mange. Men synes det er trist å høre om dem som har spart egg før de fikk behandling for å fortsatt kunne få barn og så mister de livmoren eller lignende og derfor kan de ikke få brukt eggene uansett.

Dette er jo et litt sårbart tema som man må bruke tid på å finne ordnede former for å gjennomføre siden det handler om å bruke kroppen til en dame for å dyrke barn for et annet par. Man må være sikker på at ingen blir presset til å gjøre dette for penger for det er en stor påkjenning å skulle bære frem og gi fra seg barnet. Boka jeg leser nå handler faktisk litt om dette. Ei som skulle være surrogatmor som plutselig fant ut at hun ikke orket tanken på å gi fra seg ungen og sa hun ikke var blitt gravid. 19 år senere dukker det opp et brev fra en jente som ønsker kontakt med pappa. Ante ikke  at dette skulle være et tema i boka siden det ikke er hovedpersonen det skjer med. Mange fallgruver, men også noe som kan være en god løsning for endel mennesker.

Leste i et blad i dag at 2000 par i Norge står på venteliste for adopsjon. Det frigis per i dag atskillig færre barn for adopsjon enn det er foreldre som ønsker å adoptere. Folk kan visst stå i årevis på lister. I tillegg kommer alle de som gjerne ønsker å adoptere men ikke får lov.

Som tidligere ufrivillig barnløs er jeg for, da under ordnede forhold som det snakkes om her. Men om vi hadde gått så langt selv vet jeg ikke. Man må først befinne seg i situasjonen før man kan ta et standpunkt til det tror jeg. For oss var ikke prøverør et tema heller før vi plutselig sto der.

Hehe, ser først nå at jeg har forvillet meg inn på feil forum. Men det går vel greit vil jeg tro:)

Jeg mener at eggdonasjon og evt surrogat bør være lovlig i norge på lik linje med sæddonasjon...

Vi har vært gjennom prøverørsbehandling for å bli gravid, etter 3 års prøving hjemme uten å være i nærheten av en positiv test. Og vi måtte gjennom 3 forsøk for at spiren endelig skulle sitte..

I løpet av prosessen har jeg vært innom tankene om eggdonasjon, surrogatmor, adopsjon, fosterhjem osv...
Hva om dette ikke førte frem? Jeg hadde vært åpen for alt bare for å få et barn..

Slik jeg har sett det er største forskjellen på surrogatmor og adopsjon er at ved bruk av surrogatmor så får en barnet mens det ennå er lite, og ved adopsjon gjerne når det er noen år..

Mener selvfølgelig ikke at surrogat bør være lovlig for "den vanlige mann i gaten". Dvs at det skal være regler for hvordan dette skal foregå, og hvem som blir surrogatmor. En skal ikke selv få velge hvem som får "jobben".
Slik at en får et sorteringssamfunn..

Slik verden er så er det ikke en menneskerett å få barn.. Men jeg synes ikke samfunnet skal ta fra "slitere" muligheter til å bli foreldre. Og jeg mener at den NORSKE stat gjør dette ved å nekte eggdonasjon og surrogatmor.
For det finnes to andre alternativer til å bli foreldre, som også burde finnes i norge under kontrollerte omstendigheter..

NEMLIG EGGDONASJON OG SURROGAT.

Amen![:D] veldig bra skrevet foresten
ORIGINAL: mklu83

Jeg mener at eggdonasjon og evt surrogat bør være lovlig i norge på lik linje med sæddonasjon...

Vi har vært gjennom prøverørsbehandling for å bli gravid, etter 3 års prøving hjemme uten å være i nærheten av en positiv test. Og vi måtte gjennom 3 forsøk for at spiren endelig skulle sitte..

I løpet av prosessen har jeg vært innom tankene om eggdonasjon, surrogatmor, adopsjon, fosterhjem osv...
Hva om dette ikke førte frem? Jeg hadde vært åpen for alt bare for å få et barn..

Slik jeg har sett det er største forskjellen på surrogatmor og adopsjon er at ved bruk av surrogatmor så får en barnet mens det ennå er lite, og ved adopsjon gjerne når det er noen år..

Mener selvfølgelig ikke at surrogat bør være lovlig for "den vanlige mann i gaten". Dvs at det skal være regler for hvordan dette skal foregå, og hvem som blir surrogatmor. En skal ikke selv få velge hvem som får "jobben".
Slik at en får et sorteringssamfunn..

Slik verden er så er det ikke en menneskerett å få barn.. Men jeg synes ikke samfunnet skal ta fra "slitere" muligheter til å bli foreldre. Og jeg mener at den NORSKE stat gjør dette ved å nekte eggdonasjon og surrogatmor.
For det finnes to andre alternativer til å bli foreldre, som også burde finnes i norge under kontrollerte omstendigheter..

NEMLIG EGGDONASJON OG SURROGAT.

Back
Topp