Lovet tidlig ultralyd for alle gravide ??

Tjorven05

Flørter med forumet
I fjor ble det sagt at man innen begynnelsen av 2021 skulle tilby tidlig ultralyd og NIPT-test til alle gravide. Dette skjønte politikerne at ikke var så lett å få til, og sa derfor at man skulle begynne med gravide på 35 år og oppover og at man regnet med å implementere dette fra midten av 2021.

Vet noen status på dette nå??

Jeg er 35 år og i uke 6+0 så det hadde vært sjukt nice om lovnaden om tidlig ultralyd ble holdt!

Synes å huske at det blei sagt at det først ville tre i kraft i 2022?

Det skulle først være for alle fra 2021, men så skjønte man at det var urealistisk tidlig. Helsedirektoratet sa at de skulle starte med alle over 35 og ha dette på plass i løpet av 2021. Jeg er nok i overkant optimistisk som håper det er på plass nå ;)

Det er nok bare optimisten i meg som tviholder på muligheten ja. Siden loven trådte i kraft for snart et år siden så hadde det passa meg bra å få tilbudet på plass før det er «for sent» for meg.
Og siden de endrer grensa fra 38 til 35 år begynner jeg jo å tenke på om denne tidlige ultralyden er noe jeg bør ta privat og om sjansen er såpass stor for at noe er alvorlig galt.
Enkelte avgjørelser er litt utfordrende å ta alene altså.

Det er nok bare optimisten i meg som tviholder på muligheten ja. Siden loven trådte i kraft for snart et år siden så hadde det passa meg bra å få tilbudet på plass før det er «for sent» for meg.
Og siden de endrer grensa fra 38 til 35 år begynner jeg jo å tenke på om denne tidlige ultralyden er noe jeg bør ta privat og om sjansen er såpass stor for at noe er alvorlig galt.
Enkelte avgjørelser er litt utfordrende å ta alene altså.
Jeg hadde første legetime/svangerskapskontroll da jeg var i uke 7-ish, 36 år gammel. Jeg har riktignok et barn med diagnose som førte til at jeg fikk tilbud om tidlig ultralyd og KUB-test uten å spørre om det, men hadde jeg vært deg, hadde jeg bestilt time, og drøftet med fastlegen, som kan sende henvisning hvis h*n/dere tenker at dette er noe som kan være lurt.
For å kunne få så gode resultater som mulig ut av tidlig ul/KUB-test, må du ta en blodprøve og ultralyd allerede i uke 9, derfor er det greit å få legetime asap hvis det skulle vise seg å bli aktuelt.

Be legene henvise dere til det:) men slik jeg forstod det er det KUB test som blir tatt først , om man ikke ser tydlige avik eller har fått barn før med syndrom/sykdom. Er det KUB blir det tatt blodprøve uke 9 og Nipt i uke 10 .Dette er fordi da foreligger svarene når du kommer inn på den tul. (Begge gangene tar de en kjapp ul for å se at lengden på svangerskapet stemmer ) Tul taes mellom 11 og 13-6. (Bergen)

Back
Topp