Lovendring ved uttak av svangerskapspermisjon

Migica

Gift med forumet
Marsboerne 20 18
❤ Aprilbarna19 ❤
It's gonna be May 2019
Ja hva tenker dere om dette?
Det ser ut som at far nå får 19 uker ved uttak av 80% permisjon, mot 15 er det vel, i 100% uttak.
https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/?p=73599
For oss betyr dette at det blir 100% permisjon med permisjon uten lønn til august og bhg begynner. Barnefar har ingen intensjon mot å ta 19 uker. Han skal ha 15 gradert og synes dette er mer enn nok. Det snakkes om likestilling, men er det det når kvinnen da tvinges til å ta perm uten lønn og mister rett til sykepenger? Går vi da ikke ett skritt tilbake? Samt at mange barn tar jo heller ikke fast føde ennå på den tiden. Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt jeg altså...

Jeg bli så oppgitt selv.:shifty:
Synes det er fint at far har muligheten til å være lenger hjemme men tanken på at jeg må ut i jobb igjen etter 7 måneder er forferdelig. Som du sier så er det ikke sikkert barnet tar fast føde enda og jeg er ofte borte i 9-12 timer når jeg er på jobb. Jobber en halvtime unna og pga trafikk bruker jeg over en time til og fra jobb. Hvis jeg i tillegg jobber Aften/dag så har jeg ca 7 timer hjemme og da blir det antakeligvis ikke amming på natten heller. (Men det er anbefalt å amme barnet i ett år da - det blir jo umulig for min del...)

Jeg tenker jo at vi må ta ut 100% permisjon og at jeg tar litt ulønnet permisjon og ferie slik at jeg kan være hjemme til barnet er i allefall 9 måneder også kan pappan være hjemme 15 uker etter dette. Og så må vi jo bare finne på noe de siste månedene før barnet begynner i barnehagen :eek:

Jeg har 66% stilling så jeg må ta ut 80 med 100% lønn. Vil det da si at jeg er ferdig med min permisjon mot slutten av desember 2019, så kan jeg putte på 5 uker med ferie jeg har tilgode, så ca tilbake i jobb februar 2020 og da starter far sitt uttak av 15 eller 19 uker?

Oppgitt her også :( Med nummer en hadde det gått fint å begynne så tidlig siden han både tok flaske og spiste fast føde på den tiden en nå må tilbake på jobb :) Nummer to derimot har aldri tatt flaske med hverken morsmelk eller mme, nekta fast føde og ville omtrent ikke smake på noe før ho var 7 1/2mnd, så ho hadde jo sulta om eg skulle begynt i jobb så tidlig :(

Men jeg tenker, er det da sykrmeldingsgrunn siden barnet står i fare for å bli underernært? De som ikke tar fast føde altså? Noe må jo fange opp disse også. Hvis ikke går jo økonomien til hele familier i oppløsning ..

Sniker;

Mors 19 uker + felleskvote 18 uker= 37 uker som mor kan ta ut ved 80% dekning.
Trekk fra tre uker før termin så er det
8.5 måned hjemme...
Vi fikk tips om å gradere og ta ut en viss grad ulønnet permisjon paralellt, da får man drøyd permisjonen noe samtidig som man ikke mister alle rettigheter ift sykepenger etc

Sniker;

8.5 måned hjemme...
Vi fikk tips om å gradere og ta ut en viss grad ulønnet permisjon paralellt, da får man drøyd permisjonen noe samtidig som man ikke mister alle rettigheter ift sykepenger etc
Det var jo lurt da. Ta en måned eller noen uker inniblant da, med ulønnet perm? Du som er ute i perm alt, er dette lett å endre fortløpende? Inne på nav sine sider?

Sniker;

8.5 måned hjemme...

Hvordan gjøres dette a?

En ting jeg faktisk savner i denne debatten er et sterkere synspunkt fra helsesøstrene og jordmødrene. Nå er det nesten et år siden de kom med den første 3delingen og har ikke hørt et pip på lenge. De var svake i debatten før og jeg savner de virkelig nå.

Denne saken er et prima eksempel på at politikere bestemmer seg for noe og NEKTER å høre på fagfolk og de det faktisk rammer. Dette er en skam, og at "damer" som Linda Helleland (H) og Guri Melby (V) fronter dette som likestilling er bare flaut.

Melby svarte faktisk et debattinnlegg på FB at det bare var for mor å sykmelde seg hvis det ikke fungerte å jobbe så tidlig.. Makan!

Diskusjonen har vært relativ stor på FB, Twitter og i diskusjonsforum + komiteen som bestemte dette fikk 16 000 underskrifter mot dette. Dette valgte de å drite langt i, eneste parti som stemte i mot var familiepartiet KrF. Det er viktig å sette seg inn i alle saker og prioritere sine viktigste før man stemmer fremover. Venstre har mistet min stemme for alltid.

Ufattelig enig med alle dere over. Denne ordningen føles påtvunget, og passer slett ikke for alle!!

Likestilling på bekostning av mor og barn.

Denne saken er et prima eksempel på at politikere bestemmer seg for noe og NEKTER å høre på fagfolk og de det faktisk rammer. Dette er en skam, og at "damer" som Linda Helleland (H) og Guri Melby (V) fronter dette som likestilling er bare flaut.

Melby svarte faktisk et debattinnlegg på FB at det bare var for mor å sykmelde seg hvis det ikke fungerte å jobbe så tidlig.. Makan!

Diskusjonen har vært relativ stor på FB, Twitter og i diskusjonsforum + komiteen som bestemte dette fikk 16 000 underskrifter mot dette. Dette valgte de å drite langt i, eneste parti som stemte i mot var familiepartiet KrF. Det er viktig å sette seg inn i alle saker og prioritere sine viktigste før man stemmer fremover. Venstre har mistet min stemme for alltid.
De kan da virkelig ikke mene at en bare skal sykemelde seg :( En er da ikke syk og legen kan fint nekte en sykemelding:( Sjokkerende at de kan trumfe det igjennom pågrunn av likestillings argumentet :o

Back
Topp