Lommepenger

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Hvor mye penger syns du en 14åring bør få i lommepenger i uka?
Det vil dekke lørdagsgodt, evt mat når han er ute med kompiser og utgifter til pc-spill.
Klær, mobil, frisør, kinobillett og andre ting betaler vi.

Samme for ei på 9, minus lørdagsgodt - vi betaler det for henne.

Ingen faste arbeidsoppgaver - enn så lenge. Eldstemann hjelper alltid til når det trengs, hun på 9 er litt godt vant så vi jobber med saken....

Da hadde jeg satt meg ned å sett på mobilregning, frisørutgifter, hvor mye er greit å bruke på mat osv. så delt summen på fire. Er så vanskelig å gi et konkret svar for aner jo ikke hva mobilen koster i dag, hvor mange ganger ungdommen er hos frisøren, hva brukes på lørdagsgodt og hva dere tenker er greit å bruke på mat ute i måneden :)

Da hadde jeg satt meg ned å sett på mobilregning, frisørutgifter, hvor mye er greit å bruke på mat osv. så delt summen på fire. Er så vanskelig å gi et konkret svar for aner jo ikke hva mobilen koster i dag, hvor mange ganger ungdommen er hos frisøren, hva brukes på lørdagsgodt og hva dere tenker er greit å bruke på mat ute i måneden :)
Sant nok. Men tenkte bare å få en feeling av hva som kanskje er vanlig.. noen får jo en stor sum og må betale absolutt alt selv, mens andre kanskje får penger der og da..
Jeg er bare lei av «kan jeg få penger...?» :D
Enklere å bare si at dette er ditt, disponer som du vil, men er det tomt så er det tomt :)

Min får barnetrygda i mnd, den skal dekke det han kjøper når han er med venner(brus, godis , mat) , mat når de er på badeland , kino

Klær, sko, frisør, mobil , helgekos dekker vi

Sant nok. Men tenkte bare å få en feeling av hva som kanskje er vanlig.. noen får jo en stor sum og må betale absolutt alt selv, mens andre kanskje får penger der og da..
Jeg er bare lei av «kan jeg få penger...?» :D
Enklere å bare si at dette er ditt, disponer som du vil, men er det tomt så er det tomt :)
Enig i det, vi går fremdeles for få penger der og da, men ikke like gammel sin din enda. Men så på i lomma på silje og syntes det var en smart måte å finne ut av ukelønnen :)

Nå er ikke våre så gamle da, men eldste blir snart 12 og yngste snart 9. De kan tjene seg opp 100 kr i uka, hvis de gjør de oppgavene de har fått. 50 kr får de uansett, men arbeidsoppgaver ellers får de en fast sum for. Vi dekker klær, sko, mobil, og det de måtte trenge ellers, men er det noe de absolutt vil ha utenom av feks lørdagsgodt, leker (spesielt yngste) eller robucks (generelt penger til diverse spill) må de kjøpe selv av det de tjener og evt sparer. Her er de ikke så mye ute med venner enda, eldste var litt i sommer, og da kjøpte han mat og drikke selv. Men han er så gjerrig, at han har jo masse penger på kortet sitt og kan disponere som han vil. Yngste brenner kortet litt mer på, så der må vi styre litt. Så det kommer helt an på type også, om de vil være i stand til å disponere en større sum

Litt yngre enn din, men 11-åringen her får 50 kroner i uka. Hun må gjøre en «ting» hver dag. F.eks ta ut av oppvaskmaskin, gå ut med søppel, sette på ei maskin klesvask/tørketrommel etc. Vi dekker mobil, klær hun har behov for, sko, frisør osv. Får bruke pengene det hun vil, som oftest dilldall jeg sier nei til å kjøpe:hilarious:

Min får barnetrygda i mnd, den skal dekke det han kjøper når han er med venner(brus, godis , mat) , mat når de er på badeland , kino

Den fikk jeg også fra jeg var rundt 15-16 tror jeg. Kommer nok til å gjøre det samme med unga mine, men litt før.

Det gjorde jeg å og kommer til å gjøre det samme her. Fin måte å lære seg økonomi.

Det gjorde jeg å og kommer til å gjøre det samme her. Fin måte å lære seg økonomi.
Barnetrygda sparer vi. Eldste er en skikkelig sløsoman, pengene brenner i lomma hans og det har vært sånn siden han var liten. Mellomste er mer sparsom og fornuftig.

Det er jo eldste som potensielt sett bruker mest penger hver uke, men det hender jo at mellomste vil ha en tyggis eller et blad..

Syns ideen om et fast beløp og mulighet til å tjene mer var grei. Da trenger ikke det faste beløpet være så stort..
Så kan vi ha en liste over oppgaver og hva det er å tjene på de, så blir det ingen diskusjon.

Barnetrygda sparer vi. Eldste er en skikkelig sløsoman, pengene brenner i lomma hans og det har vært sånn siden han var liten. Mellomste er mer sparsom og fornuftig.

Det er jo eldste som potensielt sett bruker mest penger hver uke, men det hender jo at mellomste vil ha en tyggis eller et blad..

Syns ideen om et fast beløp og mulighet til å tjene mer var grei. Da trenger ikke det faste beløpet være så stort..
Så kan vi ha en liste over oppgaver og hva det er å tjene på de, så blir det ingen diskusjon.
Det gjør jeg å. Men han kommer til å få tilsvarende beløp når vi ser det behovet. Da er det det han har, bruker han opp alt første uka, ja, da får han ikke dratt på kino siste helga i måneden da.
Min gutt er bare 6,5 år nå. Men får 100kr i uka om alle oppgaver blir gjort. Noen uker bruker han opp alt første helga og noen ganger sparer han opp til større legosett. Han er glad i å bruke penger, men vet også at når kortet er tomt, kommer det ikke mer før han jobber.
Han har også muligheter for å tjene ekstra penger ved å "jobbe" for pappa.

Det gjør jeg å. Men han kommer til å få tilsvarende beløp når vi ser det behovet. Da er det det han har, bruker han opp alt første uka, ja, da får han ikke dratt på kino siste helga i måneden da.
Min gutt er bare 6,5 år nå. Men får 100kr i uka om alle oppgaver blir gjort. Noen uker bruker han opp alt første helga og noen ganger sparer han opp til større legosett. Han er glad i å bruke penger, men vet også at når kortet er tomt, kommer det ikke mer før han jobber.
Han har også muligheter for å tjene ekstra penger ved å "jobbe" for pappa.
Nettop , det ligger en lærdom i det . Min brenner enten alt første to ukene eller så klarer han noen mnd å ha hele mnd, det er dette han lærer sv tenker jeg

Nettop , det ligger en lærdom i det . Min brenner enten alt første to ukene eller så klarer han noen mnd å ha hele mnd, det er dette han lærer sv tenker jeg
Viktig lærdom synes jeg. Det å kunne planlegge og vurdere om den colaen hver dag er viktigere enn en tur på kino med venner, det er viktig :)

Jeg ville lagt med at de må betale mest mulig selv, som mobilabonnement, kino, mat ute og inkl må spare til ny mobil når det trengs. 3000 kr per mnd. Og da ville jeg lagt inn at de måtte støvsuger 1x per uke, lage middag x2 og 1x vaske bad.

Viktig lærdom synes jeg. Det å kunne planlegge og vurdere om den colaen hver dag er viktigere enn en tur på kino med venner, det er viktig :)
Enig , men vanskelig i praksis ser jrg siden de ofte henger sammen etter skolen og der er det butikk, eller henger i byen å venter på kjæresten ..

Enig , men vanskelig i praksis ser jrg siden de ofte henger sammen etter skolen og der er det butikk, eller henger i byen å venter på kjæresten ..
Jeg vet :p synes det kan være vanskelig enda jeg :p men jeg tror allikavel det er viktig at de får muligheten, får erfare at det ikke alltid finnes penger tilgjenlig osv.

Jeg vet :p synes det kan være vanskelig enda jeg :p men jeg tror allikavel det er viktig at de får muligheten, får erfare at det ikke alltid finnes penger tilgjenlig osv.
Enig, derfor mndpenger istedenfor ukesoenger , min lærer sakte men sikkert..

Det er ofte en bratt læringskurve ja :p i hvilken alder gikk dere over til månedespenger?
14 r ca, så ikke veldig lenge siden. Himla vanskelig å vite sum når kompiser har så mye penger men vi fant ut at barnetrygden er greit

14 r ca, så ikke veldig lenge siden. Himla vanskelig å vite sum når kompiser har så mye penger men vi fant ut at barnetrygden er greit
Er jo en del år igjen til vi er der, han blir 7 :p men jeg tenkte rundt ungdsomskolen var greit, så da er jeg ikke helt på bærtur. Jeg tror barnetrygden er er en grei sum. Jeg fikk 2000kr fra VGs, og det skulle dekke alt utenom det vanlige behovet for klær. Så om jeg ønska en dyr jakke, måtte jeg betale resten selv feks. Og det funka egentlig greit.

Back
Topp