Logiske ting.. *inspirert*

Snoflak

Elsker forumet
Kan noen fortelle meg hvilke ting dere ikke vet noenting om men som er VELDIG logiske ? Som f.eks å tenke på rør og husets alder før du forlater det..... [8|]

Vil gjerne vite, slik at jeg slipper å være den uheldige "idioten" om det er jeg som gjør noe feil en gang uten at jeg visste det... [8|]

Ehm.., egentlig tror jeg ikke det spiller så himla stor rolle om huset og rørene er så nytt og "hi-tech" som du sier... Grunnen til at det burde være logisk for de fleste at varmen ikke burde slås helt av, er jo fordi at vann fryser i minusgrader, og blir det minusgrader i huset/veggene, vil jo vannet i rørene fryse. De fleste skjønner vel at rørene er helt fulle av vann, og hva skjer når vannet fryser?
Joo, da utvider det seg, og er det ikke da logisk at rørene vil sprekke? [8|]

ORIGINAL: Kattekvinnen

Ehm.., egentlig tror jeg ikke det spiller så himla stor rolle om huset og rørene er så nytt og "hi-tech" som du sier... Grunnen til at det burde være logisk for de fleste at varmen ikke burde slås helt av, er jo fordi at vann fryser i minusgrader, og blir det minusgrader i huset/veggene, vil jo vannet i rørene fryse. De fleste skjønner vel at rørene er helt fulle av vann, og hva skjer når vannet fryser?

Poenget er vel at som leieboer tenker man ikke på "inventaret" i veggene ?? Og når der er varme og vannet brukes oppe så ville jeg ikke trodd det frøs nei, fordi jeg trodde de var koblet til hverandre og da når der er vanngjennomstrømning så ville det ikke fryse, og når der i tillegg er varme oppe trodde jeg det ville hjelpe på... Men så lite vet jeg.. Syntes uans huseier har ansvaret å informere slike som meg som ikke har slike kunnskaper medfødt :)

ORIGINAL: Guerlain

vil tro det tar lang tid om huset er godt isolert.Jo bedre isolert,jo lengre holder det på varmen[;)]

Jada, bor i nord og her er vi vant til mye kulde, så husene er nok godt nok isolert.
Men om det er 22 grader inne når du reiser vekk i ei heil uke, og denne uka er det -15 grader ute. Hvis du da velger å slå av all varme, tror du det enda er plussgrader i veggene når du kommer hjem? Og hvor mange grader tror du eventuelt det er inne da?

det er logisk at husets alder ikke har en dritt med frosne rør å gjøre..

akkurat som at bilens alder ikke har betydning for om du får start i 40 minus eller ikke.. [;)]

ORIGINAL: Snoflak

Poenget er vel at som leieboer tenker man ikke på "inventaret" i veggene ?? Og når der er varme og vannet brukes oppe så ville jeg ikke trodd det frøs nei, fordi jeg trodde de var koblet til hverandre og da når der er vanngjennomstrømning så ville det ikke fryse, og når der i tillegg er varme oppe trodde jeg det ville hjelpe på... Men så lite vet jeg.. Syntes uans huseier har ansvaret å informere slike som meg som ikke har slike kunnskaper medfødt :)

Men du skjønner vel at hovedledningen kommer inn på bakkenivå?? [8|] Da hjelper det jo ikke en dritt at det er 25 gradet i 2. etg....

Nøyaktig hva jeg skulle skrive[:D]

ORIGINAL: Dollface

akkurat som at bilens alder ikke har betydning for om du får start i 40 minus eller ikke.. [;)]

haha åja så ting har ikke forandra seg når det kommer til isolasjon av hus og grunnmuren huset står på som egentlig har en del med varmen i huset å gjøre også ??

Sign!

Både rør hos mamma og pappa har frosset, og de er hjemme hver dag og har både varme og fyring stående på, nå har det vært 35- her, så det er ikke alltid man faktisk kan gjøre noe for at rørene ikke fryser..

jeg nekter å tro at ett hus fra 09 og ett fra 1800tallet er like langt når det gjelder isolering og rørsystemer rett og slett.

SIGN!!!!

Men du skjønner vel at hovedledningen kommer inn på bakkenivå?? [8|] Da hjelper det jo ikke en dritt at det er 25 gradet i 2. etg....

Ville fortsatt trodd at ved vanngjennomstrømning gjennom huset så fryser det ikke.. Og jeg sitter ikke ofte å tenker på hvilke konsekvenser ting jeg foretar meg vil ha for husets rørsystem.. Men det er sikkert bare meg.. Jeg ikke på så enormt mye varme i huset mitt faktisk, kun inne hos dattera mi egentlig så hun ikke skal bli kald når hun legger seg oppå dyna om natten.. Er vel -10 på det meste  her kanskje litt mer..

haha åja så ting har ikke forandra seg når det kommer til isolasjon av hus og grunnmuren huset står på som egentlig har en del med varmen i huset å gjøre også ??

om rørene er 40 år eller 1 år - de fryser like herlig når det er 20 minus ute og man har lite varme på inne..
ring en rørlegger i morra og spør om du ikke tror meg.
Isolasjonen av huset har selvfølgelig noe å si for hvor lenge varmen holdes inne i huset etter at man har skrudd av varmen.. men betyr ingenting om man er borte en uke med null varme på inne.
Hvis du klarer å isolere huset ditt så godt at varmen holdes på plass så lenge, så kommer du til å spare mye strøm.. da kan du jo bare varme opp huset en dag i uka, så holder det seg til neste lørdag...
Og jeg tror sementen de brukte i fjor er den samme som i 2000...
Vårt hus er bygd i 2001.. rørene går i INNERveggen - mellom to soverom.. det frøys allikevel.. fordi vi ikke varmet opp det ene soverommet..
Heldigvis sprakk de ikke.. de tinte opp igjen da vi satt på varmen der inne..

Forskjellen på nye og gamle rør er i grunn at eldre rør er laget av kobber (?) og kan enklere tines om de fryser.. Nye rør er av plast og tåler ikke hårfønern eller varmepistolen like godt.. [;)]

om rørene er 40 år eller 1 år - de fryser like herlig når det er 20 minus ute og man har lite varme på inne..
ring en rørlegger i morra og spør om du ikke tror meg.
Isolasjonen av huset har selvfølgelig noe å si for hvor lenge varmen holdes inne i huset etter at man har skrudd av varmen.. men betyr ingenting om man er borte en uke med null varme på inne.
Hvis du klarer å isolere huset ditt så godt at varmen holdes på plass så lenge, så kommer du til å spare mye strøm.. da kan du jo bare varme opp huset en dag i uka, så holder det seg til neste lørdag...
Og jeg tror sementen de brukte i fjor er den samme som i 2000...
Vårt hus er bygd i 2001.. rørene går i INNERveggen - mellom to soverom.. det frøys allikevel.. fordi vi ikke varmet opp det ene soverommet..
Heldigvis sprakk de ikke.. de tinte opp igjen da vi satt på varmen der inne..

Forskjellen på nye og gamle rør er i grunn at eldre rør er laget av kobber (?) og kan enklere tines om de fryser.. Nye rør er av plast og tåler ikke hårfønern eller varmepistolen like godt.. [;)]

Av innlegget ditt her kommer det jo frem at du kan masse om dette.. og derfor ikke kvalifiserer for hva som er logisk for folk som aldri har vært borti området what so ever ... !? Om huset er gammalt er jo kjelleren en slik potetkjeller eller hva enn de kaller det.. de er jo iskalde og ofte åpne.. det vil jo føre til ett kaldere hus ?? Alle røra i stallen min har frøset, men ingenting er ødelagt værken i stallen oppe, stallen nede eller drivhuset.. :) Syntes ikke det er "logisk" at man tenker på slikt før man forlater huset jeg da, og heller ikke om man aldri er blitt informert om det.. tror ærlig talt ikke dama gjorde det med vilje om hun visste at rørene skulle fryse ? Men det som er logisk i en fattig alenemammas hode (mitt) er strømregningen, jeg har ikke penger som kan kastes ut vinduet, har ett stort hus som suger meg tom for penger på strøm fra før...

quote]ORIGINAL: Woolfmother

jeg nekter å tro at ett hus fra 09 og ett fra 1800tallet er like langt når det gjelder isolering og rørsystemer rett og slett.

(kommer SEFF ann på hvordan huset er isolert)

håper da virkelig at et hus fra 1800 tallet er etterisolert[&:]

tømmervegger isolerer i seg selv, siden de er så tjukke, men det er selvsagt ikke like godt som isolasjon...

Av innlegget ditt her kommer det jo frem at du kan masse om dette.. og derfor ikke kvalifiserer for hva som er logisk for folk som aldri har vært borti området what so ever ... !? Om huset er gammalt er jo kjelleren en slik potetkjeller eller hva enn de kaller det.. de er jo iskalde og ofte åpne.. det vil jo føre til ett kaldere hus ?? Alle røra i stallen min har frøset, men ingenting er ødelagt værken i stallen oppe, stallen nede eller drivhuset.. :) Syntes ikke det er "logisk" at man tenker på slikt før man forlater huset jeg da, og heller ikke om man aldri er blitt informert om det.. tror ærlig talt ikke dama gjorde det med vilje om hun visste at rørene skulle fryse ? Men det som er logisk i en fattig alenemammas hode (mitt) er strømregningen, jeg har ikke penger som kan kastes ut vinduet, har ett stort hus som suger meg tom for penger på strøm fra før...

Altså.. jeg er ikke utdannet rørlegger.. jeg kjenner ingen rørleggere.. jeg har gått allmennfag vgs, og går på sykepleien nå..
Alt jeg vet, er rett og slett ting jeg fanger opp når jeg leser aviser, ser på nyheter - eller hører av folk jeg kjenner.. som heller ikke er rørleggere, men som også bare har lest aviser/sett nyheter...
Det er ganske mye annet å lese på internett enn babyverden..

Og jeg er forhenværende alenemamma med dårlig råd jeg også.. som har bodd i et steingammalt hus med varmelekkasje i øst og vest.. Jeg skrudde ikke av strømmen den gangen, og jeg skrur ikke av strømmen nå heller.

Altså.. jeg er ikke utdannet rørlegger.. jeg kjenner ingen rørleggere.. jeg har gått allmennfag vgs, og går på sykepleien nå..
Alt jeg vet, er rett og slett ting jeg fanger opp når jeg leser aviser, ser på nyheter - eller hører av folk jeg kjenner.. som heller ikke er rørleggere, men som også bare har lest aviser/sett nyheter...

Og jeg er forhenværende alenemamma med dårlig råd jeg også.. som har bodd i et steingammalt hus med varmelekkasje i øst og vest.. Jeg skrudde ikke av strømmen den gangen, og jeg skrur ikke av strømmen nå heller.

Har aldri reist bort om vintern jeg da, så jeg aner ikke om jeg hadde skrudd av alt.. hadde hvertfall skrudd av alt som potensielt kan begynne å brenne.. Men sånn anyways.. Poenget mitt er/var at huseier har ett ansvar å informere om slike viktige ting som kan ha slike konsekvenser som ble nevnt i forrige tråd.. For jeg kan fint sette meg inn i leietakers situasjon og kunne sikkert gjort noe så dumt selv, rett og slett fordi jeg ikke kunne noenting som helst om det og ikke tenker slik før jeg forlater huset.. Ingen svarer på om vannet går gjennom hele huset ? gjør det ikke det ? Trodde det jeg..
Og jeg har en relativt travel hverdag normalt og er ikke enda kommet dithenn hvor jeg ser på nyhetene, når jeg kommer hjem om kvelden setter jeg meg ned for å slappe av og sjekker mail,facebook, forskjellige forum jeg er medlem av, VG og DB, men har ikke lest det noen plass.. :)

Har aldri reist bort om vintern jeg da, så jeg aner ikke om jeg hadde skrudd av alt.. hadde hvertfall skrudd av alt som potensielt kan begynne å brenne.. Men sånn anyways.. Poenget mitt er/var at huseier har ett ansvar å informere om slike viktige ting som kan ha slike konsekvenser som ble nevnt i forrige tråd.. For jeg kan fint sette meg inn i leietakers situasjon og kunne sikkert gjort noe så dumt selv, rett og slett fordi jeg ikke kunne noenting som helst om det og ikke tenker slik før jeg forlater huset.. Ingen svarer på om vannet går gjennom hele huset ? gjør det ikke det ? Trodde det jeg..
Og jeg har en relativt travel hverdag normalt og er ikke enda kommet dithenn hvor jeg ser på nyhetene, når jeg kommer hjem om kvelden setter jeg meg ned for å slappe av og sjekker mail,facebook, forskjellige forum jeg er medlem av, VG og DB, men har ikke lest det noen plass.. :)

jeg sier ikke at det jeg skrev sto i vg i går.. men jeg har iallefall brukt nettet flittig de siste uhm.. 15 åra? Og da fanger man opp litt her og der.. på samme måte som man lærer litt hver gang noen andre du kjenner kanskje har et problem..
Og veldig mange av oss er omgitt av folk som kan litt om ditt og datt, og jeg er iallefall fæl til å ringe både mamma og pappa og svigermor og farmor når jeg lurer på noe..
Som da jeg skulle stryke damaskduken min rett før jul.. "Hei farmor.. skal duken være våt eller tørr når den strykes?" "Den skal være fuktig barnet mitt, ellers får du den ikke rett uten å stryke et par timers tid.." "Ok farmor, flott!"
Så visste jeg det..
Samme da jeg skulle stryke dressbuksa til eksen.. med press..
"HEi farmor.. åssen stryker jeg press i dressbuksa?"
"Jo.. du tar et fuktig kjøkkehåndkle mellom buksa og jernet, for at stoffet ikke skal ødelegges.."
"Ok.. takk!"
Så vet jeg det også..
[:)]

ORIGINAL: Refleksheks

Dolly: Hehe, likte svaret ditt; Men sånn serrriøst: Hvordan spør om noe en ikke VET at bør taes hensyn til? Altså når man IKKE vet at man skal la noe varme stå på, hvordan er det DA logisk å forhøre seg om det?

Det begynte jeg å tenke på da jeg trykket "ok" nettopp..
Men mitt problem er at jeg får med meg ufattelig mange ting.. men ikke alltid hele sammenhengen.. så om jeg plutselig står i en situasjon en dag, så vet jeg inni hodet mitt at "her er det noe informasjon som mangler.." - det gjelder igrunn nesten alt......
og så ringer jeg noen..
det er synd man ikke kan ringe noen på eksamen.. jeg hadde det sånn da også nemlig..

jeg vet at ikke alle har det sånn, og for meg er det et problem egentlig.. å gå rundt og huske ufullstendige bruksanvisninger for livets små mysterier...

men akkurat det med å skru NED varmen og ikke AV.. det vet jeg bare.. har vel fått det med morsmelka da.. sett at mamma gjorde det da vi var små.. og så bare vet jeg det.. at sånn gjør man det..

Jammen, jeg ville trodd at et hvilket som helst oppegående menneske som har lufta nesetuppen uttafor døra den siste tiden ville skjønt at man IKKE skrur av all varme. Det er sagt på Radio, Tv og skrevet i ørten aviser.

Godt gjort å misse det..[:-]

Altså, jeg skjønner faktisk ikke hvorfor noen slår av strømmen jeg.. Hvis det er for å spare strøm så har de misforstått litt. Hvis man slår av strømmen en uke bruker man mer strøm på å varme huset opp igjen når man kommer hjem, enn om man hadde latt termostatene stå på 20 grader hele uken, i hvertfall nå på vinteren. Dèt er logisk for meg, og jeg er ikke noe geni. Og jo, det er også logisk for meg at vann i rør fryser, fordi vannet rører kun på seg om noen åpner krana. Og hvis du skrur av varmen i kjelleren/1.etg hjelper det fint lite med badstue i 2.etg i og med at varmen stiger.. Det lærte jeg på barneskolen.
Men for all del, folk er forskjellige og ikke alle har samme evne for logisk tenkning, siden det også er noe som alle burde vite, er det klart at når man leier ut til folk må man opplyse om elementære ting som angår det å bo i hus.

Back
Topp