Livredd

Charlotte

Charlotte
Hei. Jeg er 32 år og gravid for første gang. Min mann og min familie og venner er kjempe glade for at jeg er gravid men jeg klarer ikke å finne noen glede i det. Jeg er livredd for å være gravid og for fødselen. Når går følelsene mine til glede?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hei!

Det er jammen ikke alle som gleder seg over det å være gravid, så akkurat det er du ikke alene om.
Jeg skjønner godt at det er en påkjenning når alle rundt deg, er så glad på dine vegne - og du selv ikke kjenner noe som helst til de gode, positive følelsene.
Der kan være mange ting som ligger i bagasjen din, som trigger disse negative følelsene rundt svangerskap og fødsel- vet ikke om du selv har noe peiling på hva det kan være? :(

Jeg håper du kan finne deg en fin jordmor, som kan hjelpe og guide deg gjennom svangerskapet!
Kanskje er det mulig å få tatt brodden av de tingene som du er så redd for, slik at de ikke føles så forferdelige? Vi bruker mye tid på å informere, og mange ganger ser vi at forventningene til de gravide ikke alltid stemmer med virkeligheten.
Så mange opplever at en god prat hos jordmor, godt kan sette tingene litt i perspektiv.
Det går an å finne avtaler med sykehuset som gjør at du etterhvert, kan se fram mot fødsel uten å bli stiv av skrekk.

Tror det er viktig at du klarer sette litt ord på HVA som er egentlig oppleves så negativt med svangerskapet og det å skulle føde!
Da er det nok lettere å hjelpe deg videre!

Heldigvis er svangerskapet 40 uker, og jeg tror det har en god mening; at vi skal få lov til å bli lei av å være gravid- og dermed ønske fødselen velkommen! :welcome

Det er ikke sikkert at du på noe tidspunkt vil kun glede deg over svangerskapet og at du skal føde, men jeg tror bestemt at med god hjelp vil det bli lettere å takle!

Jeg ønsker deg masse lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp