Livredd for tidlige rier, hva skal man kjenne etter osv?

Lillemy0894

Forelsket i forumet
MayDay2021
Synes det er sånn fokus på tidlige rier og for nesten hver en ondte man har i mageregionen burde man ringe jm og lege har jeg inntrykk av. Jeg er livredd for å få for tidlige rier og skjønner ikke hvordan jeg skal skille. Man kan jo ha vonde kynnere også (har ikke det) og har den siste tida hatt litt nedpress som kommer og går, men regner med det er normalt når jeg ser flere har det. Kan dere hjelpe meg og evt gi meg noen tips så jeg klarer å roe ned? :(

Vondter i svangerskapet er helt normalt! Men smerter i magen skal tas på alvor. Kynnere som kommer regelmessig skal sjekkes av lege. Men vonde kynnere eller andre smerter i magen kan også bare være et tegn på at du trenger å roe ned. Hvis set gir seg når du roer ned ville jeg ikke bekymret meg så mye, men hvis det fortsetter så ta kontakt med lege. Og så må du kjenne på magefølelsen din!

Uansett: ta bekymringene dine opp med din jordmor. Er det lenge til neste avtale kan du ringe og spørre om å få en time til før denne timen for tettere oppfølging :)

Utifra hva jeg har skjønt så vil kynnere holde samme intensitet, mens rier vil øke i intensitet (bli mer smertefullt).

Jeg personlig prøver bare å sile ut litt.
Det meste i et svangerskap er normalt som jordmora mi sa til meg. Om man googler vil man alltid komme over mye skummelt. Men ta alt med en klype salt og slapp av - sikkert lettere sagt enn gjort men ;)

Ikke vær redd for premature rier, det er ganske sjeldent:happy: jeg fikk det i uke 28 med nr tre, men det gav seg fort, og det var en tydelig forskjell i de riene og kynnerne! Kynnere øker ikke i styrke, selv om de kan være regelmessige:) Riene var sterkere og satt godt i både mage og rygg og jeg kjente med en gang at her var det noe som ikke stemte. Riene gav seg av seg selv og jeg var bare innlagt på sykehus et døgn pgr av litt forkortet livmorhals. Fikk reise hjem, ble fulgt opp hver 14. dag og endte med å føde 6 dager på overtid:hilarious:

Såvidt jeg har skjønt trigges kynnere av aktivitet,og de skal avta/roe seg betraktelig når man hviler. Gjør de det tror jeg de regnes som normale. Nedpress er såvidt jeg har skjønt også helt normalt i et svangerskap etterhvert. Jeg har allerede hatt Nedpress nå i uke 20. Tidligere enn med de andre så har bare tenkt at det skyldes at jeg er tredjegangs. Men når det er sagt, alltid bedre med en tlf for mye til jm eller lege enn en for lite:Heartpink

Jeg var veldig plaget med hyppige og plagsomme kynnere og rett før fødsel hadde jeg mye modningsrier/ masrier. Livredd for at jeg ikke skulle merke forskjell. Men det gjorde jeg :hilarious:
Prematurrier har jeg ikke erfaring med, men tror man merker at det ikke er som det skal:happy:

Back
Topp