Livredd for restemat

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Lunsjen min består så og si alltid av gårsdagens restemat.
Nå er jeg redd for å ha dette til lunsj, ettersom jeg ikke er sikker på om maten blir varmet opp godt nok.

Dersom jeg har med brødskiver, legger jeg de rett i kjøleskapet på jobben, selv om dette ikke er noe jeg har pleid å gjøre.

Har også spist kyllingciabatta, men kyllingen var kald. Har tenkt i etterkant at dette kanskje ikke er så bra. Og hva om maten rekker å bli kald før jeg får spist opp alt? :eek:

Tenker jeg for mye, eller ligger det noe i bekymringene mine?

Du tenker altfor mye.
Mat trenger ikke varmes opp flere ganger.
Er maten gjennomstekt/-kokt, er den trygg.

Det er ikke noen større sjanse for å få sykdommer av mat som gravid enn ellers, så bare spis som normalt, så lenge du holder deg unna alkohol og rått kjøtt.

Gjør det noe om maten blir kald?
Nei, absolutt ikke.
Ellers måtte man jo spist den rett fra gryta. ;)

Hvis maten her i Norge hadde vært potensielt farlig, hadde vi blitt advart i alle retninger.
Tenk på hvor mange du kjenner/har hørt om som har fått toxoplasmose/listeria (som er det gravide vanligvis får for seg at de plutselig er mer utsatt for).
Ingen? -Det er fordi det er veldig sjeldent at noen blir syke av det. ;)

Last edited:
Gjør ingenting at maten blir kald mens du spiser den. Er om maten blir liggende ute lenge etter den har vært varmet, at det blir vekst av bakterier.
Så lenge feks kyllingen blir varmebehandlet skikkelig når du steker den (ikke blodig innerst ved beinet) og kjølt ned kjapt, så går det helt fint å spise den kald.
Hold deg unna de vanlige tingene gravide ikke bør spise, som muggoster og spekemat, så går det nok bra skal du se :-)

Gjør ingenting at maten blir kald mens du spiser den. Er om maten blir liggende ute lenge etter den har vært varmet, at det blir vekst av bakterier.
Så lenge feks kyllingen blir varmebehandlet skikkelig når du steker den (ikke blodig innerst ved beinet) og kjølt ned kjapt, så går det helt fint å spise den kald.
Hold deg unna de vanlige tingene gravide ikke bør spise, som muggoster og spekemat, så går det nok bra skal du se :-)
Takk for svar :) Må nok roe ned hysteriet mitt. Vil gjøre det bedre for både baby og meg :)

Nei, absolutt ikke.
Ellers måtte man jo spist den rett fra gryta. ;)

Hvis maten her i Norge hadde vært potensielt farlig, hadde vi blitt advart i alle retninger.
Tenk på hvor mange du kjenner/har hørt om som har fått toxoplasmose/listeria (som er det gravide vanligvis får for seg at de plutselig er mer utsatt for).
Ingen? -Det er fordi det er veldig sjeldent at noen blir syke av det. ;)
Jeg har hvertfall spist som jeg pleier begge gangene. Har aldri hørt om at maten må være varm.

Back
Topp