Livredd for fødselen....

PeCaVi

Betatt av forumet
Hei kjære dere.
Da jeg fødte min sønn for 5.5 år siden, gikk alt galt. Jeg fikk aldri pressrier og etter 1 time og 40 minutt med pressing, kom tilslutt legen og bare dro han ut. Det ble en svært smertefull og traumatisk opplevelse....Med en hodeomkrets på 40 cm var det ikke rart poden satt bom fast... Det endte med total ruptur og operasjon i flere timer etterpå.

Jeg kan nå velge keisersnitt eller vaginal fødsel, men er mer redd for keisersnitt så ønsker å føde normalt. I og med at det er jente denne gangen, er også sjansen for stort hode svært liten.
Er det noen flergangsfødende her som hatt en tøff fødsel første gang, men ikke andre??

Off stakkars deg. For en opplevelse du har hatt. Er førstegangs, men forstår hvorfor du ikke helt klarer å velge. Lykke til med valget ditt og håper jentene her kan hjelpe deg:)

Huff, høres traumatisk ut. Høres vondt ut å grue seg i lang tid. Er selv førstegangs så håper du får gode råd og erfaringer fra andre her inne.

Har en venninne som hadde en dramatisk første fødsel som til slutt endte i keisersnitt. Jenta lå med nakken bakover og den ville knekt hvis hun hadde blitt dratt ut. Hun hadde full åpning og holdt på i nesten to døgn før det ble oppdaget.
De to neste fødslene var tilnærmet drømmefødsler. Så virker som det ikke er noen fasitsvar på hvordan det blir.

Kan du ikke få en ekstra ultralyd mot slutten for vekstmåling gor å kunne ta stilling til valget ditt?
Skjønner veldig godt du er redd med en slik forhistorie, selv om det selvfølgelig kan gå myyye bedre denne gangen.

Kan du ikke få en ekstra ultralyd mot slutten for vekstmåling gor å kunne ta stilling til valget ditt?
Skjønner veldig godt du er redd med en slik forhistorie, selv om det selvfølgelig kan gå myyye bedre denne gangen.
Takk. Jeg hadde vekstestimering kvelden før jeg ble igangsatt pga faren hadde stort hode v fødsel...det stemte ikke i det hele tatt. De målte barnet til ca 4600 gram og hode til ca 38. Han veide 4 kg og var 40 cm i hode.. Mest sannsynlig vil hodet til jenten være mindre, men de skal følge med på dette...

Ikke selv, men min søster hadde en forferdelig fødsel med nr 1 (3 døgn og endte med tang, men vet ikke alle detaljer) fødsel nr 2 gikk som en drøm. (Fødte hjemme og i løpet av få timer :))
Har hørt om flere også som har en mye bedre og raskere fødsel med nr 2 :)

Jeg venter min andre nå og hadde en veldig tøff fødsel med sønnen min, kunne gått veldig galt med oss begge.. Kjenner litt på meg selv, at tanken på fødselen skremmer meg bittelitt. Jeg kan også få valget mellom keisersnitt eller vaginalt, men mtp mulige komplikasjoner med keisersnitt, vil jeg gjøre det vaginalt.

Første har jo forsåvidt banet vei for neste, og jeg har flere venninner som har opplevd at det var mye bedre andre gangen. :)

Sniker meg inn her for å fortelle at min første fødsel var veldig lik ts sin, og den andre var ein drømmefødsel. Det var ein fantastisk følelse å føde ungen ut sjølv, ikkje få den dratt ut av seg. Brukte masse energi på å grue meg til noko som vart ein fantastisk opplevelse.

Back
Topp