Livredd for å gå gravid

Kakemoms

Glad i forumet
Maisløyfene 2024
Hei, jeg og mannen har begynt å prøve å bli gravide, og jeg er livredd alt som har med en graviditet å gjøre, det å gå gravid, kjenne at noe vokser innvendig, at noe kan gå galt, ja rett og slett alt.
Noen som har hatt det slikt, hvordan klarte du å nyte svangerskapet?
Jeg sliter med søvn og er engstelig hver eneste dag, gruer meg så mye at jeg ikke klarer å gi slipp på de vonde tankene. Ønsker så inderlig å bli gravid uten alle disse tankene :(

Har du snakket med legen din om dette? Gjør det, så får du sannsynligvis en henvisning til dps.
Da får du faglig god hjelp.

Hei, jeg og mannen har begynt å prøve å bli gravide, og jeg er livredd alt som har med en graviditet å gjøre, det å gå gravid, kjenne at noe vokser innvendig, at noe kan gå galt, ja rett og slett alt.
Jeg sliter med søvn og er engstelig hver eneste dag, gruer meg så mye at jeg ikke klarer å gi slipp på de vonde tankene. Ønsker så inderlig å bli gravid uten alle disse tankene :(

Hei! Hvordan går det med deg/dere?❤️

Hei! Hvordan går det med deg/dere?❤️

Hei, jeg har snakket med legen og skal bli fulgt opp med psykolog + noe som heter Ullevål team. Nå som vi har begynt prosessen så er jeg litt mindre engstelig, men de intense tankene blir nok verre når jeg først blir gravid tror jeg

Hei, jeg har snakket med legen og skal bli fulgt opp med psykolog + noe som heter Ullevål team. Nå som vi har begynt prosessen så er jeg litt mindre engstelig, men de intense tankene blir nok verre når jeg først blir gravid tror jeg

Klem til deg❤️ Masse lykke til❤️

Ikke hatt det i forkant, men har hatt erfaring med angst i svangerskapet! Når jeg ble gravid var jeg bare lykkelig for å være gravid og gleder meg til alt som het mage, spark, ultrlayder og som generelt hørte med gravidtene. Det jeg ikke var forbredt på var den intensefrykten for at noe skulle gå galt. Uten å gå for mye i detaljer, så ble det veldig tøft etterhvert, men jeg åpenet meg etter hvert til jordmoren min om det og vi satt ekstra timer til oppfølgning, og hadde lavterskel for å dra inn på sykehuset vis det var noe jeg følte ble skummelt eller jeg ikke følte stemte. Støtten, oppfølgingen og ikke minst forståelsen jeg fikk av min jordmor under svangerskapsomsorgen var alfa og omega og gjorde ting mye lettere en det var de ukene jeg forsøkte å takle all uroen og redselen min på egen hånd. Så når graviditeten først er et faktum anbefaler jeg å dele det med jordmor med en gang, slik at det er noe dere kan prate om å følge opp underveis å:) masse lykketil!

Så bra att du snakker med fag folk om dette. Utrolig viktigt :) lykke til

Hva tror du er grunnen til at du er redd for dette, og føler det slik?

Selv var jeg livredd, ja, men aller mest redd for selve fødselen. Var slik begge svangerskapene mine.
Før jeg ble gravid, så var jeg livredd for det.
Etter sjokket med den positive testen gav seg, så ble jeg mer en fighter og en mamma umiddelbart. Men fødselen var alltid skummel for meg, og evt ranker om undersøkelser og annet.

Back
Topp