Livmortappen!

Kånemor

Flørter med forumet
Jeg har googlet, lest og undersøkt, men blir ikke klok på "teori-svarene", så jeg spør dere:

Hvordan er din erfaring med livmortappen før IKM/tidlig graviditet? Og for å være skikkelig blond :wacky:: når man snakker om lav/høy plassering, menes da lav = nær skjedeåpningen? (Ja, jeg føler meg dum nå :laughing001)

Er heller ongen ekspert, men tror den skal være.. "lukket" om du er gravid.
Og ja,, tror den skal være nær skjedeåpningen om den er lav... :)

Det er faktisk ingen fasit :p
Men stort sett lest at den skal være : hard med et mykt lage utenpå (det er min stort sett hele syklusen), lukket og plugget igjen med slim og høyden (hvor høyt opp i skjeden den er ja) kommer vel litt an på tid på døgnet :p tror det kan variere slik som det gjør ellers?
Har aldri vært gravid, så jeg aner ikke :p

Min erfaring er at den berømte "høyt opp, hard, lukket og gjerne bakovervendt" kan stemme en gang i løpet av dagen og neste gang du sjekker samme dag så kan den være helt annerledes (Dersom man er ivrig på å bli kjent med kroppen sånn sol meg). Mykere, lenger ned og virke "større" ved neste sjekk. Så jeg har rett å slett sluttet å sjekke den så ofte. Kun sjekket etter EL slim osv. :)

Det er iallefall en ting som er viktig å huske på, at den ene og alene ikke gir noe info og at den varierer ift tom/full urinblære osv. :)

Man må velge seg et fast tidspunkt å sjekke, for i løpet av dagen kan den være all over the place. Jeg sjekker ca kl 10 om formiddagen, f.eks., men her er det ikke sånn at tidlig eller sent spiller noen rolle, man må bare bestemme seg for noe, og holde seg til det.

Jeg har vært gravid to ganger, og ingen av gangene merket jeg noen forskjell på tappen før en stund etter at jeg hadde fått positiv test. Høy, fast og lukket er den uansett etter EL.

En tommelfingerregel (eller langfinger høhø) når det gjelder plassering er å se hvor mange ledd på fingeren du må stikke inn i skjeden for å kjenne tappen:
Ytterste ledd = lav
Midterste ledd = medium
Hele fingeren = høy
Men her er det også store variasjoner, altså. Man må kjenne gjennom minst en hel syklus før man ser hva som er høy og lavt for en selv, og det kan forandre seg med tiden. Etter fødsel er min tapp aldri lav lenger, nesten bare høy, en sjelden gang medium. Den kjennes også alltid litt åpen ut, selv når den er lukket, men jeg har nå lært meg å kjenne forskjellen.

Da jeg ble gravid var den helt lukket og steinhard husker jeg. Aldri kjent den sånn før, og har ikke vært sånn verken før eller etter :) Nå varierer den veldig, men er som oftes langt nede og ganske åpen når jeg venter mensen :)

Tusen takk for svar dere <3

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har kun 1 gtest igjen (alle de andre 15 strimlene, 5 stavene og 1 CBD er brukt opp:knegg:), IKM i morgen, men skal teste fredagsmorgen og har lovet mannen å ikke kjøpe flere tester før lørdag.. så prøver å finne ut om jeg er gravid på andre måter :knegg:

Back
Topp