Livmortappen?

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg er i uke 35+6i dag. Forrige fredag tror jeg deler av slimproppen min gikk (gul/grå) i fargen, etter denne hadde gått fikk jeg mensensmerter i magen, samme gjorde jeg på lørdagen, fikk så vondt i magen at jeg bare ville gråte egentlig. Etter å ha hatt vondt i magen, korsryggen og strålinger ned i beina ringte jeg inn til sykehuset for å få sjekket dette. Det viste seg at jeg har kynnere. Merker og at magen min strammer seg mye mer en den har gjort før! Dem tok og innvendig ultralyd av meg for to uker siden og da var livmorhalsen på 3,5 cm, men i går var den på 2,3 cm.. Så den har gått ned 1,2 cm på to uker. Fikk beskjed om å ta det med ro, og hadde jeg vært i jobb så hadde jeg fått sykemelding! Det kommer til tider en del utflod med noen små klumper i seg. Mat mye utflod hver dag. Hodet hennes er godt nedi bekkenet, og er festet, jeg er og førstegangsfødende. Og hva menes med at livmorhalsen er 2,3 cm? Betyr det at jeg er moden? Jeg har ikke hatt vondt i magen på noen dager nå, venter bare på at de skal komme igjen..

Hei :-)

Det høres ut som om kroppen din er godt i gang med å forberede seg til fødselen, og i utgangspunktet er det veldig bra.
Hos en førstegangsfødende kvinne er det første som skjer i denne modningsprosessen nemlig at livmortappen begynner å korte seg opp. Hadde dette skjedd tidligere i svangerskapet hadde man nok vært litt mer bekymret, men nå er et jo kun åtte dager til du er 37 uker og dermed ikke prematur lenger..........
Det er ikke så veldig vanlig å få skikkelig vonde kynnere i første svangerskap,  men noen opplever det likevel. Så lenge de ikke bygger seg opp i styrke og blir regelmessige er du ikke i fødsel - det er fremdeles kynnere og ikke rier!
Det du kan være oppmerksom på er å bruke pusten din aktivt og bevist når du får disse sammentrekningene. Nå vet du hva det er og at det er helt ufarlig! Så neste gang du kjenner at det begynner, så puster du godt inn og slipper luften ut igjen - helt uten motstand. Når du puster ut gir du slipp i hele kroppen og slapper av. Fortsett sånn så lenge du kjenner  ubehag i magen.
Det som kommer til å skje er følgende: Du metter blodet ditt godt med surstoff og livmoren unngår å produsere melkesyre når den jobber. Du gir slipp i kroppen og produserer dermed mindre adrenalin. Det medfører at ubehaget vil føles mye, mye mindre. Så dette er en skikkelig god øvelse til fødselen :-)

Samtidig er det jo viktig at du kontakter fødestedet ditt hvis dissse kynnerne skulle systematisere seg og øke på i styrke - da kan det være tegn på at det nærmer seg fødsel.

Masse lykke til med både øving og fødsel da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp