Livmorhalsprøve, vente?

MolleBolle

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Fikk brev i dag at det var på tide med ny livmorhalsprøve.
Litt usikker på å gjøre dette nå, er det best å vente til etter barnet i magen er født?

Litt usikker på å gjøre dette nå, er det best å vente til etter barnet i magen er født?

Ut i fra det jeg har lest så er det ikke noe risiko for barnet å ta prøven, men de fleste foretrekker å vente med mindre man tidligere har hatt alvorlige celleforandringer eller høyrisikoHPV. Kanskje det går an å spørre fastlegen om dette? Tror nok at jeg ville ventet visst jeg kunne :)

Det går fint an å ta celleprøve under graviditet. Forskjellen er gjerne at du kan blø litt mer i ettertid, men det er ikke større risiko for abort. Men tenker det er greit å gjøre individuelle vurderinger. Du får se litt hvor lenge siden det er du tok sist, var denne fin? Har du hatt noen tegn til celleforandringer? I flere tilfeller går det nok også an å vente til kontroll hos fastlege 6 uker etter fødsel.

Ut i fra det jeg har lest så er det ikke noe risiko for barnet å ta prøven, men de fleste foretrekker å vente med mindre man tidligere har hatt alvorlige celleforandringer eller høyrisikoHPV. Kanskje det går an å spørre fastlegen om dette? Tror nok at jeg ville ventet visst jeg kunne :)

Ja jeg får høre med legen.

Det går fint an å ta celleprøve under graviditet. Forskjellen er gjerne at du kan blø litt mer i ettertid, men det er ikke større risiko for abort. Men tenker det er greit å gjøre individuelle vurderinger. Du får se litt hvor lenge siden det er du tok sist, var denne fin? Har du hatt noen tegn til celleforandringer? I flere tilfeller går det nok også an å vente til kontroll hos fastlege 6 uker etter fødsel.

Hadde en celleprøve som viste celleforandringer, tok en ny året etter som var helt fin. Tror dette var 2 år siden, litt usikker. Får ringe legen å høre.

Jeg har vært operert for celleforandringer grad 3 for 2,5 år siden og skulle inn nå i mai for ny kontroll. Men ringte og forklarte at jeg var gravid og på ingen måte vil utsette graviditeten for noe risiko. Så fikk jeg beskjed om at vi venter til etter fødsel med neste kontroll :)

Tok celleprøve hos legen, da 4+4 uker på vei. Ingen risiko da, fint å få det unna.

Jeg blir å vente fordi jeg ikke hadde klart å fått vite noe nå og så måtte vente til etter baby er født for å gjøre noe med det. Men jeg har ikke hatt noen celleforandringer tidligere så det har jo litt å si for vurderingen min;)

Snakket med gyn om det og vi ble enige om å vente til etter fødsel. :happy: Det er en mindre ting å bekymre seg for under svangerskapet for min del. Er en overtenker...

Back
Topp