livmorhalslengde og konisering

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei

Jeg er koniser for ett år siden og fikk i sv.skapsuke 12 målt cervixen til 3.8 cm. Dette gjorde jeg privat. Jeg vet dette er en ok lengde, men hvor kort kan den bli før jeg trenger å bekymre meg? Er det vanlig med ekstra oppfølging av koniserte ila svangerskapet?

Hvor lang er en normal livmorhals, og hvor kort må den vær for å få regelmessige kontroller i svangerskap som ikke har flerlinger? 

På forhand takk for svar :)

Hei!

Jeg skjønner godt at de som måtte ha vært gjennom en koonisering er redd for at de skal miste eller føde for tidlig. Heldigvis er ikke virkeligheten sånn, de aller fleste går det helt greit for!

En normal, umoden livmorhals er ca 3-4 cm lang. Dette er et utgangspunkt som gjør at du vil ha de aller beste forutsetningene for å gå svangerskapet ut.
Har du fått beskjed om at de fjernet mye av livmorhalsen? Hvis ikke tror jeg du vil følges opp som andre gravide, uten spesielle risikofaktorer. Det betyr en svangerskapskontroll ca 1x pr mnd. Skulle du derimot føle stadig økende nedtrykksfølelse, hadde jeg bedt om en ultralyd for å sjekke at livmorhalsen ikke åpner seg "i det stille".
Dette vil jordmor og lege som følger deg i svangerskapet, også vite mer om :)

Lykke til videre!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp