Livmorhalskreft

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
det er gode prognoser for å bli frisk sant? Det er en type kreft man vet mye om? sant?

Har du det?

Var det du som skulle til sykehuset for å ta celleprøve?

Vet desverre ikke prognosene.. men tror den er bra.. og mener også at man vet veldig mye om denne type kref..

Google det.. kanskje det står endel..

Nei jeg har ikke fått beskjed om det. Men jeg skjønner ikke legespråk så jeg blir superstressa av brev hvor det såtr "du vil i løpet av få dager bli innkalt til nye utvidede prøver av livmorhalsen pga alvorlige celleforandringer"

Ja, hva betyr det liksom?

Har du blitt konisert?

At det er clelleforandringer behøver ikke bety at du har kreft ennå.

Forekomst 
Stadig færre kvinner får konstatert livmorhalskreft. Én av forklaringene er at norske kvinner i utsatte aldersgrupper får tilbud om å ta celleprøver regelmessig (screening). Ved systematisk screening av alle kvinner mellom 25 og 69 år hvert tredje år med cytologisk undersøkelse, kan celleforandringer oppdages og eventuelt behandles før de utvikler seg til kreft. I 2009 var det 296 kvinner som fikk livmorhalskreft. Gjennomsnittsalderen ved diagnose er 52 år og er sjelden hos kvinner under 25 år.

Det er sikkert ikke noe. Det er bare jeg som er frøken krisemaksimering Men jeg syns det er ekkelt når de skriver sånt, og snakker om noe virusgreier som finnes i forbindelse med livmorhalskreft...
Skvetter litt da vøtt... Jeg som er så lettskremt fra før!

¤Woolfmother¤ skrev:
Det er sikkert ikke noe. Det er bare jeg som er frøken krisemaksimering Men jeg syns det er ekkelt når de skriver sånt, og snakker om noe virusgreier som finnes i forbindelse med livmorhalskreft...
Skvetter litt da vøtt... Jeg som er så lettskremt fra før!

har fått samme brevet (for en del år siden) og hadde og dette viruset. men jeg ble konisert og har hatt jevnlige prøver etter det, men alt er helt fint, og ikke kommet tilbake :)

men jeg trudde jeg hadde kreft, og var likbleik da jeg kom til gyn. Han så alvorlig på meg og sa: du trur du har fått kreft du? slapp av, det har du IKKE. Det er langt fram dit.

Jatakk, jeg fikk det brevet jeg og, ikke noe moro i det hele tatt!! Tenker kreft med en gang.
Jeg tenker at de vil ta deg inn og konisere deg.
Det gjorde de med meg, jeg hadde CIN3, som er den alvorligste graden.
Da fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke ble konisert så ville det allikevel være 75-80% sjanse for at jeg ikke ville utvikle onde celler, men turte ikke ta den sjansen.
Jeg tar og jevnlige prøver, og de er helt fine.
De koniserer for å unngå at det skal utvikle seg ondartede celler over år.

Som de andre her skriver så har man IKKE kreft fordi om man har alvorlige celleforandringer.. Men det KAN utvikle seg til det.. Trenger altså ikke gjøre det, men det kan hende i fremtiden at de ville gjort det.. :-)
Derfor er det så flott at man går regelmessig og tar de prøvene, for da vil man se endringer og kan fjerne de for å hindre muligheten for at kreft utvikler seg.. 
Var selv gjennom en runde med celleforandringer og biopsi osv i sommer.. :-)

Ble konisert for ca 5 år siden. så jeg har vært igjennom det.
leste litt om dette nå og det ser ikke så skummelt ut alikevel ;) Så da satser jeg på at jeg bare må igjennom en ny runde med konisering ;) også går det seg til :)

Med det svaret i brevet.. så har det sikkert økt siden sist du tok..

Når tok du sist?

Min økte fra celleforandring 1 til 3... jeg måtte da kondiseres... og da ble det bra igjen.

Celleforandring er ikke kreft! Men kan være forstadiet til kreft

Tok i august, fikk svar i sept hvor de ville ta en til, så jeg tok en nye en da. Også fikk jeg svar nå da, om at jeg må ta enda en... men det siste virka så skummelt.
MEN etter å ha lest på litt andre sider enn de jeg fikk opp tidligere i dag så er jeg litt roligere. Om de trodde jeg hadde kreft tipper jeg de hadde ringt.
Men som sagt tidligere, så er jeg dronninga av krisemaksimering! jeg tror det absolutt værste med en eneste gang :P

Back
Topp