Livmoren strammer seg og blir steinhard - kynnere?

Jente24år

Glad i forumet
er førstegangs i uke 18+4, og kjenner innimellom at livmoren strammer seg og blir hard, er dette kynnere? Det er ikke vondt, og jeg kjenner det kun som regel hvis jeg ligger :)
Leste på nettet at det er sjeldent man opplever kynnere i 2.trimester, særlig om man er førstegangs....
så derfor spør jeg dere som sikkert har erfaring med dette :)
 
er førstegangs i uke 18+4, og kjenner innimellom at livmoren strammer seg og blir hard, er dette kynnere? Det er ikke vondt, og jeg kjenner det kun som regel hvis jeg ligger :)
Leste på nettet at det er sjeldent man opplever kynnere i 2.trimester, særlig om man er førstegangs....
så derfor spør jeg dere som sikkert har erfaring med dette :)

Ja, det er kynnere. Kan ikkr egentlig tro at det er uvanlig å ha det i 2. trim som førstegangs. Fikk første kynner i uke 18 første gang, denne gangen kom første i uke 13, men da var det vel bare kynnere et par ganger i uka. Nå er det stort sett hver dag, 19+6. Ikke stryk på magen når du har kynnere :) Ellers er det helt ufarlig :)
 
Akkurat det skjer med meg titt og ofte også, jeg har bare trodd at det var fordi hun beveger seg fordi jeg ofte kjenner bevegelser eller spark samtidig. Men det høres jo logisk ut at det er kynnere ;)
 
Ja, det er kynnere. Kan ikkr egentlig tro at det er uvanlig å ha det i 2. trim som førstegangs. Fikk første kynner i uke 18 første gang, denne gangen kom første i uke 13, men da var det vel bare kynnere et par ganger i uka. Nå er det stort sett hver dag, 19+6. Ikke stryk på magen når du har kynnere :) Ellers er det helt ufarlig :)
Jeg har masse kynnere, har hatt det med begge to. Startet veldig tidlig med nr tre nå. Aldri hørt man ikke skal stryke på magen. Vet du hvorfor?
 
Jeg har masse kynnere, har hatt det med begge to. Startet veldig tidlig med nr tre nå. Aldri hørt man ikke skal stryke på magen. Vet du hvorfor?

Fordi det provoserer livmora til å "jobbe på". Så i aller verste fall kan den altså føre til at man fremprovoserer rier. Så for å få kynnerne til å gå over av seg selv, er det best å la magen være i fred akkurat da :) Tror det var JM som sa det til meg en gang, husker ikke helt. Men fant noe om det her :) :

http://www.lommelegen.no/legesvar/kynnere-i-uke-20
 
Jeg har masse kynnere, har hatt det med begge to. Startet veldig tidlig med nr tre nå. Aldri hørt man ikke skal stryke på magen. Vet du hvorfor?

Med førstemann var jeg på sykehuset på natten i uke 34 fordi jeg hadde regelmessige kynnere. Mens jeg satt der med CTG så roet de seg, og da sa jm at det lureste man gjør er å ikke ta på magen og kjenne når kynnerne står på fordi det fremprovoserer flere kynnere.
 
Det er kynnere ja, i hvert fall høres det sånn ut :) jeg hadde det fra rundt midtveis i sv.skapet sist, sålenge de ikke er vonde så er det ikke noe farlig :) er "bare" livmoren som øver seg på oppgaven den har foran seg ved fødsel :)
 
Sniker fra november, men det er nok kynnere. Jeg hadde det også en del i 2. trimester, førstegangs jeg også :)
 
Idag har jeg "menssmerter" til de grader. Gjør veldig vondt og er ubehagelig. Er i uke 19. Er dette kynnere? Er førstegangsgravid så jeg har så lite peiling på ting føler jeg men syns idag har vært en tung dag med mye smerter
 
Idag har jeg "menssmerter" til de grader. Gjør veldig vondt og er ubehagelig. Er i uke 19. Er dette kynnere? Er førstegangsgravid så jeg har så lite peiling på ting føler jeg men syns idag har vært en tung dag med mye smerter

Vil heller tro at det er livmoren som strekker seg og tøyer seg [emoji4] Det kan være veldig vondt det!
Kynnere skal ikke være vondt, men det er jo ubehagelig. Magen blir stram som man er midt i en sit-up på en måte, og man kan føle seg litt andpusten liksom. Men det skal ikke være smertefullt sånn som ligamentsmerter og strekk i livmor kan være. Prøv med en varm flaske på magen [emoji173]
 
Vil heller tro at det er livmoren som strekker seg og tøyer seg [emoji4] Det kan være veldig vondt det!
Kynnere skal ikke være vondt, men det er jo ubehagelig. Magen blir stram som man er midt i en sit-up på en måte, og man kan føle seg litt andpusten liksom. Men det skal ikke være smertefullt sånn som ligamentsmerter og strekk i livmor kan være. Prøv med en varm flaske på magen [emoji173]

Ah makes sense! Får prøve en flaske [emoji4]
 
Jeg hadde ingen merkbare kynnere første gangen jeg gikk gravid, men denne gangen har jeg hatt det nesten helt fra starten! Man blir jo litt bekymra, men det er egentlig bare bra at livmora forbereder seg til den store jobben den skal gjøre fremover..❤
 
Back
Topp