Livmor over navlen allerede??

tingeling1990

Glad i forumet
Hadde kynnere i dag tidlig og kjente at magen og livmoren strammet seg godt opp over navlen, som en svær amerikansk fotball :p det var forsåvidt hele høyre side, venstre side var fortsatt bolledeig.. Hadde ekstremt med kynnere sist graviditet :p

Jeg er bare 15+5 i følge menstermin men er 2. Gangs. Kan jeg være lengre på vei enn antatt eller kan 2. Gangs gravide virkelig ha så stor livmor allerede? :p når jeg har brukt doppler har jeg kun hørt hjertelyd nede ved symfysen men kan gjennom dagen kjenne litt prikkinger, killing oppover magen :) har den lille ekstremt god plass å svømme rundt på eller er dette vanlig?

Min livmor kom også raskt over navlen selv om jeg er førstegangs, så vil tro det er helt vanlig. Særlig som andregangs, da utvider jo livmoren seg raskere. De har mye plass i starten, så lille flytter nok rundt på seg. Jeg merker i hvert fall at min lille noen ganger ligger langt nede og andre ganger høyere opp ☺️

Jeg er 3gangs, og jordmor sa at livmora utvider seg lettere/raskere, det er litt slark i den fra før.

Er jo mye som spiller inn så sikkert mulig. Vi bærer alle veldig forskjellig. Vil tro høyde og form har noe å si i tillegg til bak i ryggen eller langt framme. Du får høre på symfysemåling :joyful:

Jeg tror det er mulig. Jeg er ca ei uke kortere enn deg og fikk helt sjokk i dag når jeg skulle sjekke med doppleren, livmoren strammet seg og er nå ca en cm under navlen. Den har vokst helt enormt bare på ei uke. Jeg finner også hjertelyden fortsatt nede ved symfysen, litt til venstre:happy:
Så lille har nok god plass å bevege seg på der inne.

Livmoren min var akkurat ved navlen da jeg var hos jordmor 13+1.
Nå er den langt over navlen, 19+1.. den vokser vel litt i rykk og napp vil jeg tro :hilarious: det kommer jo også an på om du er lang eller kort i overkroppen. Jordmor har symfyse-fondus mål etterhvert, så ser man om det er innafor normalen :)

Livmora er forøvrig som en ballong, første gang man blåser opp ballongen er det hardt og tar tid før den blir stor. Slipper du ut lufta og blåser den opp igjen, er det enklere og den blir fortere større :) så en veldig fin forklaring på det på nettet for mange år siden :rolleyes:

Store individuelle forskjeller! Min var tidlig høyt oppe både første gang og denne gangen:)

Jeg er 20 uker i dag og min er ved navlen. Men om morgenen i senga når jeg er tissetrengt så er den litt over. Blæra presser den opp:)
Hvor den er har nødvendigvis ikke noe med størrelsen å gjøre, er man kort i livet/ryggen så vil den jo være lenger oppe på en måte.
Gøy å følge med på er det ihvertfall :woot:

Hvordan vet dere hvor livmoren er??

Jeg er ikke så lang, men blir så uggen av å kjenne etter livmora, så jeg er usikker på hvor den er. Magen min vises ganske godt, så tipper livmora er godt over navelen nå. Har vært operert for brokk i navlen, så det er ganske ubehagelig å kjenne etter.

Back
Topp