Livet på nyfødtintensiven?

Bkno4995992

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg fødte en liten jente for 2 uker siden i uke 28+5. 1230g.

Nå er vi på nyfødtintensiven, hun har highflow, sonde og elektroder som måler pust, puls og metning, ellers ikke noe annet.

Vi har vært på sykehuset i 6 uker, har vært hjemme 1 gang på de 6 ukene.

Vi får holde den lille jenta vår så mye vi vil, ha henne på brystet altså. Vi vet vi skal være her en god stund til. Så vi prøver å finne ut av hvordan det er greit å gjøre det her inne.

Vi trenger jo å komme oss ut litt og komme oss hjem litt så vi ikke blir helt gale av å bare sitte her inne og vi har mye ting hjemme som må ordnes. Det tar litt over en time hjem.

Jeg lurer på hvordan dere he gjort det når dete har vært på nyfødtintensiven.

Er dere her hele tiden?

Hvordan legger dere opp dagene?

Har dere pauser?

Hvor mye går dere hjem?

Er det galt å sove hjemme en natt av og til og bli borte fra barnet i et døgn?


Hilsen sliten og forvirret mamma som er livredd for at personellet skal tro at jeg ikke bryr meg om min datter og ikke ønsker å være her... :((
 
Gratulerer så mye med jenta! :Heartred

Har desverre ikke noe erfaringer selv, men vil ikke tro personalet hadde reagert om dere tok en natt her og der hjemme!
Har hørt fra folk tidligere som har vært på nyføddintensiven at personalet ofte har anbefalt at foreldrene reiser hjem, ut å går tur etc fordi foreldrene som opplever det trenger en pause. Det er ikke sunt å sitte på sykehuset hele tiden.

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg kanskje hadde tatt det opp med dem, og hørt hva dem sier.

God bedring! Håper alt står så bra til som det kan i den situasjonen dere er i! :Heartred
 
Gratulerer så mye:Heartred
Har ingen erfaring, men synes det høres ut som en god ide å gå litt ut og dra hjem en dag for å få en liten pustepause. Jeg tror jeg hadde snakket med de som jobber der og hørt hva de synes. Antageligvis vil de si at det er helt i orden og sunt for dere.
 
Hei!

Jeg fødte en liten jente for 2 uker siden i uke 28+5. 1230g.

Nå er vi på nyfødtintensiven, hun har highflow, sonde og elektroder som måler pust, puls og metning, ellers ikke noe annet.

Vi har vært på sykehuset i 6 uker, har vært hjemme 1 gang på de 6 ukene.

Vi får holde den lille jenta vår så mye vi vil, ha henne på brystet altså. Vi vet vi skal være her en god stund til. Så vi prøver å finne ut av hvordan det er greit å gjøre det her inne.

Vi trenger jo å komme oss ut litt og komme oss hjem litt så vi ikke blir helt gale av å bare sitte her inne og vi har mye ting hjemme som må ordnes. Det tar litt over en time hjem.

Jeg lurer på hvordan dere he gjort det når dete har vært på nyfødtintensiven.

Er dere her hele tiden?

Hvordan legger dere opp dagene?

Har dere pauser?

Hvor mye går dere hjem?

Er det galt å sove hjemme en natt av og til og bli borte fra barnet i et døgn?


Hilsen sliten og forvirret mamma som er livredd for at personellet skal tro at jeg ikke bryr meg om min datter og ikke ønsker å være her... :((
Det kan jo være spesielle regler nå med korona, men hør med de som jobber der :)
 
Først og fremst; Gratulerer så mye! :happy::happy: Jeg har jobbet på nyfødt intensiven for 6 år siden, vi oppfordret i alle fall da til at foreldrene tok litt pauser og ivaretok seg selv, men det er også viktig at foreldrene er der mye - hud til hud kontakt er så viktig for disse små og de stabiliserer seg veldig bra ved hjelp av bare dette. Kanskje dere kan bytte litt på å være der. Men en natt hjemme i ny og ne ser jeg ikke noe i veien med. Men det er som sagt kanskje litt andre rutiner nå pga corona. Men hør med personalet, de er stort sett veldig hyggelige og behjelpelige :happy:
 
Gratulerer så mye! :Heartred

Har ingen erfaring, men tenker det er viktig å ta vare på dere selv oppi alt dette også. Snakk med dem som jobber der, jeg er sikker på at de forstår.
 
Gratulerer så mye:Heartred masse lykke til. Dere finner nok en god løsning.
 
Når vi var på intensiven, så var det en unge der som var født prematurt, foreldrene der sov hjemme hver natt (bodde i samme by vel og merke) og byttet på hvem som var der, en forelder annen hver dag, da kunne de å jobbe i tillegg (pappen gjorde vel det). Jeg selv ble kastet på gangen titt og ofte, for å slappe av.
ett venne par av oss hadde å unge på nyfødtintensiven, de fikk dra ut å spise, gå på senteret osv ute problem :)

snakk med de som jobber der, du får ikke gjor så mye, så det å passe på seg selv er viktig, det å ha barn på nyfødtintensiven er tøft, så de burde se positivt på det at du ønsker å tenke på deg selv i tillegg, det er da du kan være best forelder :)
 
Gratulerer ❤️

Vi var syv uker på NFI. De to første ukene var vi på barsel og sov etterhvert hjemme. De neste fem bodde vi på familierom og var dermed på sykehuset 24/7. Det var intenst og vi sloss omtrent for å få kjøre hjem og vaske klær. I et par rolige perioder fikk vi tilbud om at sykepleierne passet ungene mellom måltid, så da fikk vi spist ute et pr ganger og gått rundt sykehusområdet sammen. Det var veldig verdifullt.

De fleste vi var innlagte med tok fri fredag eller lørdag kveld, dro da hjem etter 19-måltidet og kom tilbake rundt 11 dagen etter. Det ble oppfordret til på det sterkeste!
 
Vi var innlagt 50 dager med Leah, hadde termin 6/8-2018 men hun kom 7/5-2018 i uke 27+2.

Jeg var stortsett på sykehuset, men var hjemom (noen timer) innimellom pga flytteprosess til ny leilighet og påfyll av ting. Var også mye utendørs. Satt gjerne med henne 2-3 timer før vi stelte og hun sov videre uten oss til neste runde igjen. Var likevel borte maks 2-3 timer.

For meg var det ikke behov for mer, men jeg vet at paret vi delte rom med bodde over en time unna og de var faktisk borte en helg (fredag til søndag formiddag), nettopp for å gjøre i stand resten og ta en pause. Ingen som reagerte på det.

Gjør det som føles rett for dere og husk at det er lettere å gjøre det nå før ammetreningen :)
 
Gratulerer så mye :love2
Jeg har jobbet ved en nyfødt intensiv avd. Vi oppfordret til å ta pauser og dra hjemom/ut i blant. Ofte avtalte vi med foreldrene at de dro hjem etter et måltid/stell, så tok vi oss av de neste 1-2 stell før de kom tilbake. Flere av de som var der over mange uker overnattet hjemme i blant og. Var stor forståelse for at man trenger å komme seg litt ut i blant. Det er jo også forskjell på om det skjer hver dag i forhold til en gang i ny og ne. Nå vet jeg ikke helt hvordan reglene er akkurat nå mtp coronaen, men snakk med de ansatte om muligheten til å dra ut en tur. Det er ingen som ser på det som at dere ikke bryr dere om babyen deres, det ville i hvert fall ikke jeg gjort. Dere er garantert ikke første som spør om det. Det er et helt naturlig behov, og babyen er i trygge hender mens dere er borte :Heartred
 
Jeg ser du har fått mange svar her. Jeg var på sykehuset med gutten min i ca 3 uker før jeg fikk dra hjem, var mest alene med han. Det er ikke så lenge som dere, men jeg ble nesten deprimert av å være på sykehuset hele tiden :sorry:.

Det var også en ansatt der med mange skarpe kommentarer som satte seg hos meg. Hadde dette vært nå så hadde jeg bare oversett disse kommentarene. Det er viktig å tilbringe mye tid med barnet, men det er også viktig å få luftet hodet og få litt "hvile" fra alle tanker.. man må også ta vare på seg selv oppi det hele :Heartred.
 
Back
Topp