Liv i magen.

Madelen1

Første møte med forumet
Hei! Jeg er 19+4 uker på vei, og har allerede kjent mye liv i magen i noen uker.. på lørdag kunne jeg kjenne at noe var galt, da jeg kjente veldig lite liv i forhold, og bebis ikke reagerte når jeg spiste eller drakk noe søtt. Jeg ringte så legevakt, og fikk beskjed om å komme. Målte blodtrykk, tok tempen på meg og fikk stikk i finger. Legen jeg ble møtt var kjempesint og lurte på hvorfor i alle dager jeg var der i det heletatt, når man ikke skal kjenne liv i magen i uke 19 uansett sa han.. ekstremt provoserende.. han gikk til slutt med på å høre etter hjertelyd, og det fant han, men jeg tror ikke han visste hva han skulle høre etter. Jeg har fortsatt ekstremt lite aktivitet i magen, hatt mye vondt nederst i magen og har i tillegg vært av og på kvalm siden fredag kveld. Jeg føler det er noe galt.. noen som har opplevd det samme??

Det er ikke uvanlig at man ikke kjenner liv hver dag "så tidlig". Det er anbefalt å kontakte jordmor eller evt fastlege før uke 24 hvis man er bekymret, så du kan jo prøve på det for å få en sjekk der :)

Rundt de ukene der kunne jeg ofte gå en dag og to uten noe særlig følbar aktivitet i magen, og kjente ofte på typiske mensmurringer som kunne være direkte vonde - fikk beskjed om at det var normalt så tidlig, så lenge jeg ikke hadde blødninger eller veldig store smerter i magen. Men for sikkerhetsskyld ville jeg nok ringt jordmor eller fastlege for en sjekk, om ikke annet så for å berolige deg selv. Terskelen for sjekk i graviditet burde være lav når man har en dårlig magefølelse, om så bare for egen sinnsro :Heartred

Jeg har inntrykk av, av diverse artikler, at man skal ringe føden for sjekk etter OUL hvis det er noe man bekymrer seg over... Det er i alle fall det jeg har pleid å gjøre. Hvis det tilbudet ikke er hos deg, så.. spør fastlege eller JM om øyeblikkelig henvisning til ultralyd (her er sånt hos føden uansett, så..)
Forøvrig, på denne tiden, blir det brått mye mindre liv dersom f.eks baby snur seg med beina mot ryggen eller slikt. Men ved bekymring ville jeg fått meg en UL, uansett hvor man måtte ringt hen. Fastlege, jordmor, føden eller tilslutt; privat ultralydklinikk

Synes du skal dra til jordmor og be om henvisning til ultralyd. At hjertet slår betyr ikke at alt er bra, og at du går å bekymrer deg er ikke bra for verken deg eller baby. Bedre med en sjekk for mye enn for lite, og selvom det i verste fall ikke hadde vært stort å gjøre nå (mest sannsynlig) skulle det gått galt, er det ikke godt å gå rundt med dårlig magefølelse og bekymring :Heartred eventuelt gå privat om de skulle «nekta» deg, men som regel blir man tatt inn til ultralyd ved henvisning. Lykke til!

Jeg fikk tak i JM i går, og pratet med henne. Det kom også masse bevegelse igjen igår, sånn det har vært før:Heartbigred jeg skjønte det på jordmor at det var helt normalt, men fy så skummelt:arghh:

Er det ikke føden en skal ringe og ikke legevakt? Har vært en del telefoner og ekstra sjekker under begge mine svangerskap og det har aldri falt meg inn å ringe legevakt. De er jo helt ubrukelige.

Er det ikke føden en skal ringe og ikke legevakt? Har vært en del telefoner og ekstra sjekker under begge mine svangerskap og det har aldri falt meg inn å ringe legevakt. De er jo helt ubrukelige.

Ja, det var ikke mye hjelp å få på legevakten, og når i tillegg legen var kjempesint ble det jo ikke bedre. jeg er gravid for første gang, så jeg vet ikke hva man gjør eller hvor man ringer når det er noe. hadde bare følt meg til bry om jeg hadde ringt føden..

Back
Topp