litt utenom tema...hjelp!!!

katrin

Betatt av forumet
Vil bare lufte lit tanker..

Jeg har ei venninne som også er gravid, det er 5 1/2 uker forskjell på oss..problemet mitt er at hun går og sammenligner hele tiden og skal konkurrere om hvem som er størst mage, mest utvikla foster osv. Hun konkurrerer om alt annet også...og hermer etter alt jeg gjør..kjøper samme barneutstyr som meg, som vogn, stellekommode, klær,seng osv.

Jeg tror hun er veldig usikker på seg selv, for hun snakker mye stygt om de andre vennene sine..og sier at de med høyere utdannelse er bedre foreldre enn de med lav utdannelse eller ingen utdannelse..Jeg har da ingen utdannelse enda..

Hun er student, og lever veldig på at hun går på skole og får til noe, og faget hennes er tema på alle jentekvelder, fester osv.

Jeg føler meg kjempesliten..føler meg helt overkjørt og tråkket på

Har prøvd å ta dette opp da hun bare går til angrep...

Kan noen please hjelpe meg litt..hva skal jeg gjøre!!!

Vil ikke at hun skal ødelegge svangerskapet mitt, jeg gruer meg til at hun skal kritisere babyen min og sammenlikne barna allerede,og det er noen måneder igjen..

Vet dette er litt utenom tema, men er så fortvilt idag.[:(]

Klem katrin ( takker for svar )

Huff, dette hørtes ut som en veldig kjedelig situasjon for deg![:o]
Har du prøvd å snakke med venninnen din? Fortell henne hvordan du føler det, kanskje hun rett og slett ikke er klar over hvordan hun er mot deg. Du sier hun virker veldig usikker, og da kan dette være hennes måte å framheve seg selv på.
Men forsøk å prat med henne, for det er ikke riktig at det skal gå utover svangerskapet ditt! Dette er en tid du skal kose deg og glede deg over det du har i vente!!!!
Ønsker deg lykke, lykke til!!!!!

oi...litt av en "venninne".....kansje du bare skal prøve å holde deg litt unna henne...for en stund,,,vet ikke helt jeg, alltid vanskelig det der.

Synes ikke det hørtes særlig bra ut, med tanke på litt senere oxo...når barna har kommet ut...uff nei,det kan hende hun må ha det inn med spade da......ikke teskje[8D]det er bare å si at det der orker du ikke...det er bare å skjerpe seg!!!veldig lett for meg å si, som ikke skal si det.......høres iallefall slitsomt ut....

Håper det ordner seg....

Det der hørtes ikke noe greit ut [&o] Jeg tror jeg ville kutta ho ut hvis jeg var deg -du må tenke på hva som er best for deg og babyen din- selv om det kan være vanskelig!

Takker for gode råd, nei dette er ikke enkelt, jeg er glad i henne og det er vanskelig å ta det opp direkte.
Hun slo hånd av en annen jente som konfronterte hun med oppførselen hennes, hun er rett og slett ikke mottakelig for kritikk.

Jeg har tenkt selv sakte men sikkert bare ha mindre og mindre kontakt og la det gli over bare, synes dere det blir feigt av meg?

Jeg orker ikke skandale og krangling osv. når jeg går gravid og bli skikkelig oppstressa..

Tankene mine går mye til den jenta, og det er mye irritasjon..

Huff! Hørtes skikkelig kjedelig ut![&o]

Desverre finnes det personer som ikke tåler kritikk, ikke konstruktiv kritikk engang!
Er ikke så lett å komme noen vei med dem. Men som du skriver katrin, at du vil la det gli over etterhvert, tror jeg er lurest for deg. Vil ikke at du skal gå rundt å føle ubehag eller bli sint. Siden du er gravid.. Alt for den lille i magen![:)]

Skjønner dette er veldig vanskelig for deg.. Er jo vanskelig å må "velge bort" en venninne.
Hva med å skrive henne et brev? Hvis hun er en som ikke vil høre, og ikke lar deg prate ferdig, så vet du iallefall at hun får med seg alt. Er jo også så lett å bli opphisset hvis man begynner å diskutere. Kanskje man begynner å si ting man ikke mener egentlig..

Hold deg iallefall unna SMS! Jeg mener iallefall at det er rota til mye vondt. Etter SMS er folk blitt dårligere til å snakke sammen, det er så lett å skrive dritt og "krangle" sånn når man ikke ser ansiktet til hverandre. Vitnet senest i går en slik krangel mellom en venninne og en annen jente. Makan altså! Skikkelig usaklig og ekkelt! Umodent![:@]

Men uansett katrin hva du bestemmer deg for, så ønsker jeg deg lykke til!

Klem fra tullmusa!

ORIGINAL: kjersti:)

Ta vare på deg selv, tåler hun ikke kritikk så får det bare være. Venner skal da tåle å få høre litt konstruktiv kritikk! Nei ta vare på de vennene du bryr deg om og deg selv! Du har så mye annet å glede deg over! Er ikke venner man mister, det er bekjente( eller noe sånt..)

Signerer på den!!

Hørres ut som hun har litt problemer da uff... det må være kjedelig med ei som kjøper de samme tingene som deg! Har hun ikke egen smak?? Virker for meg som om du er en person hun ser veldig opp til. Dette er jo greit nok det, men det skal ikke gå ut over deg. Forstår godt at du er frustrert! Dette er en tid hvor du er nødt til å tenke på deg og hvordan du har det for det påvirker barnet. Dersom hun bare stresser deg er det nok best å holde deg borte fra henne, være med noen som ikke har behov for å konkurrere hele tiden. Barna deres blir forskjellige uansett. Jeg hadde ihvertfall ikke orket å ha en sånn person rundt meg mye altså. Det må da bli skikkelig slitsomt i lengden. Lykke til uansett hva du gjør.

tusen takk alle sammen!!
Ja, enig med tullmusa om at SMS erroten til mye vondt..
Grunnen til at jeg har holdt ut så lenge, og unnskylder henne hele tiden er at jeg vet at hun er veldig usikker på seg selv..

Jeg vil bare ikke ødlegge meg selv, med å bli tråkket på og føle meg vindreverdt.
Jeg føler meg ikke avslappet og kan liksom ikke sette meg ned å fortelle om meg selv, i redsel for at alle andre skal få vite det, og at hun da må si noe bra om seg selv for å komme over meg igjen..

Det tullmusa (haha-morsomt navn...smiler jeg når jeg leser navnet ditt) sa også at i mitt tilfelle er det bare å la det gli over til at vi har fint lite kontakt..uten å bli uvenner..

For meg er det viktig å føle seg konfortabel i et vennskap og stole på venninnen sin..
Når hun sitter i timesvis og snakker stygt om bestevenninna si til meg, snakker hun sikkert stygt om meg til henne også vil jeg tro..
Blir så nervøs.

At hun har dårlig selvbilde er egentlig ikke du som skal fikse for henne, ved at hun hermer etter deg og rakker ned på andre. Det hjelper ikke henne og det ødlegger for deg.
Skjønner at du kanskje føler litt ansvar, men det syns jeg ikke du skal gjøre.

Hadde en venn en gang, som hele tiden truet med og ta sitt eget liv for at jeg og alle andre ikke var glad i han. Og vist ikke ejg svarte på sms innen 5 min så sende han meg masse meldinger hvor han rakket ned på seg selv og sa at jeg hatet han og at han skulle henge seg med en gang.

Jeg kjefte på han og sa at det var feil måte og oppføre seg på og vist han fortsatt ville ha meg som venn så måtte han skjerpe seg. Det varet i 2 dager til, så sprakk han og begynte og sutre igjen.

Kanksje jeg var stygg med han, men jeg sa at keg ikke orket og trøste han hele tiden og at jeg ikke ville høre mer fra han.

Jeg så han på kjøpesenteret for 2 mnd siden, 4 år etter at jeg brøt all kontakt med han. Så han lever ennå. Og kanksje han har skjerpet seg, for han gikk at med ei ganske søt jente.

nei jeg syns ikke det er feigt av deg.kjører hun over deg allerede nå,kommer hun sikkert til å forsette med det senere også.

jeg skjønner det er vanskelig, men sånt hadde ikke jeg orket.hver gang dere skal ut å trille,shoppe så skal hun kritisere å sammenligne?

nei du må slappe av å nyt å være gravid(å en vorne mor)legger hun merke til at du tar mindre kontakt,så kan du jo si hvorfor,så blir hun klar over det i allefall.[&:]

sånn tror jeg, jeg hadde gjort det.har erfaringer med venninne med samme type oppførsel,å det syns jeg blir for dumt.rett og slett.[:D]

følte med deg her så jeg ble litt engasjert.lykke til uansett hva du velger å gjøre.[:)]

Dette er en litt vanskelig situasjon,det er ikke enkelt å komme vekk fra negative mennesker ,spesielt når de er plaget med lav selvtillit. Du bør,slik jeg ser det,trekke deg unna .Det er ikke bra for deg,men tenk på babyen din.Skal dette lille mennesket vokse opp i en evig sammenligning med en annen? Skal du føle deg som en dårlig mor fordi babyen hennes satte seg opp en uke før din? Denne samenligningen kommer ikke til å gi seg. I tillegg finner usikre mennesker lett frem til dine såre punkter,og forsterker din egen usikkerhetsfølelse (og bare vent,alle nybakte mammaer er usikre!) Så,konklusjon ,trekk deg unna,kom deg vekk. Du er ikke ansvarlig for hennes liv, kansje dere blir gode venner igjen en dag,men her og nå tror jeg du har det best uten dette såkalte vennskapet.(venner behandler hverandre ikke slik.)

Jeg må si jeg kjenner den typen.. Søstra mi gikk gjennom akkurat det samme med ei venninne av seg.. Bortsett fra at hun kjøpte ting som var hakket "bedre" og dyrere enn søsteren min kjøpte..

Og bare for å ha sagt det, det blir nok ikke bedre etter ungene har kommet.. Det ble liksom en konkurranse for hun venninna, hvem snudde seg først, hvem satt først osv , osv..
Og alle svangerskap og barn er ulike!! Har jo absolutt ingenting å si for utviklinga senere i livet,
selv om det er noen dustehuer som innbiller seg det..

Og om hun sier masse dritt om sine venninner til deg, gjør hun det garantert andre veien også..
Det er viktig å ha venniner du kan stole på og føle deg vel med..

Jeg er enig i at du bør kutte ut den venninna.. Ihvertfall se mindre av henne, det blir slitsomt når du føler at hun hele tiden skal være konkurrere med deg, og når du ikke kan stole på henne..

Eller som tullmusa sa kan du kanskje skrive et brev? Da får hun ikke avbrutt deg, og når hun får tenkt over tingene, kan hun kanskje ta til seg kritikken?? Kanskje.. [;)]

Det micamor skrev om at usikre mennesker finner såre pungt hos andre var veldig godt sagt, akkurat det kjenner jeg litt på iforhold til henne..

Det at jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger fra dere gjør på en måte "valget" lettere, føler meg mere trygg på mine egne følelser overfor henne..
Jeg har ikke villet snakket med noen andre om det for jeg vil jo ikke snakke stygt om henne heller..kun med kjæresten min, som har gjennomskuet henne fra dag 1..og har bedt meg tusen ganger bryte med henne.

Nå er jeg mere sikker på hva jeg bør gjøre..jeg vil ikke ha henne rundt meg i barseltida og gjøre meg nervøs, når en er i en sårbar periode fra før..
Ingen er vel verdensmester på sin førstefødte..

Tusen tusen takk alle sammen!!! Det har vært til stor hjelp.

Klemmer fra Katrin !!

Bare hyggelig å kunne hjelpe til! [:)]

Syntes det er så flott med forum, for da kan man faktisk snakke om de mest utrolige ting med andre, og fremdeles være anonym.

Katrin, det blir jo helt feil hvis du skal gå rundt å være nervøs sammen med en venninne. Det er ikke noen venninne i så fall.. Det er en du skal føle deg trygg og komfortabel sammen med. Ikke en kokurrent. Det er ingen sport å være gravid eller mamma!
Jeg tror du er på tur å ta det riktige valget.

Lykke til! Klem fra meg![;)]

Har endelig fått snakket litt ut med den jenta..og satt litt ord på hva jeg mener om ting.
Hun er en skikkelig drama- og intriger dame..så jeg har valgt å bryte all kontakt med henne!

Hadde igrunn tenkt å la alt gli over og ikke bli uvenner..Men med henne er det enten bestevenner eller fiender.

Det er vondt, slitsomt at det skal bli slik.. men hun gjør meg nervøs, og jeg føler meg så ukomfortabel..

Så jeg vil atter en gang takke dere alle som har støttet meg i den " utenom saken "

Av og til må en bare ta et valg, og det er viktig for å ta vare på seg selv og sine egne følelser..

Vi som er gravide og uansett ellers i livet trenger ikke folk tett inn på livet som bryter en ned.

Klemmer fra Katrin

Hei igjen!
Vil bare først og fremst si at dette var overhodet ikke noe utenom-tema. Syntes det passet helt perfekt her![;)]

Tror du har gjort det rette nå, både for deg og bebisen. Tror du gjorde rett i å bare ta det opp nå, for det ville sikkert bare ballet på seg. Kanskje du ikke ville klart å la det "gli ut" uansett.
Du har helt sikkert masse andre venner som kommer til å være 1000 ganger bedre enn henne!

Lykke til videre!

Klem fra Tullmusa![:D]

Back
Topp