Litt usikker på hva jeg skal gjøre med dagsovinga, kan du ut i fra din erfaring si hva du ville gjort i dette tilfellet?

liss24

Flørter med forumet
Gutten min legger seg kl 18,30 og står opp 6-7. I løpet av dagen sover han 3 dupper, men den siste kommer ofte litt for sent, og han sliter da med å sovne på kvelden. å legge ham senere er ikke noe alternativ, da han står opp til samme tid uansett, og han trives med å sove ca 12t om natta.

Det ser ut til at han bør være våken ca 3-3,5t før leggetid. Dagene nå ser slik ut:

6-7 stå opp, første dupp starter ca 8.30-09, og varer 30-120min, alt etter når han sto opp. 2.dupp starter 11.30-12.00 og varer 30-60min, siste dupp starter 14.30-15.15, og varer 30-60min.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre:

1: legge ham til siste dupp kl 14.30 uansett når han våkna fra dupp 2, og evt trille ham i søv så han sovner før det har gått lang tid, og håpe på at han etterhvert blir trett kl 14.30 uansett. Han er trett kl 11.30-12.00 uansett hvor lenge han sover til 1.dupp, og tror det er fordi at han blitt lagt til dette tidspunktet lenge.

2: Prøve og kutte ut den ene, hvordan er det da lurt å gå frem?

Liker Liker ikke

jobber med å få til et søvnmønster vi også, men blir jo bare lettere hvor eldre de blir da.. Men skjønte ikke helt spmålet ditt. Er målet at h?n skal sovne enda tidligere for kvelden enn 18.30? - Syntes det er tidlig jeg da,men mulig jeg missforstod deg?

Å drøye leggingen er sjelden lurt. 

Jeg syns det kan virke som han sover litt for lite. Lille her sliter (normalt, akkurat nå er det noe greier på gang) med å sovne hvis han er for sliten/har sovet for lite på dagtid.

Han sover helst dupper på to timer, men det hender det bare blir 45 min, feks hvis han blir vekket av en brå lyd (moped ute feks, yes det er vår... ;) ).

Det er litt kinkig å treffe riktig alltid. Man må jo bare prøve seg fram. Helt faste rutiner er det jo umulig å få til, for noe variasjon vil det jo alltid være. Dagene krever forskjellig av oss, både store og små :)

Målet er ikke å legge ham før kl 18.30 nei, men fra  han var 3,5mnd ville han sove så tidlig, og humøret hans er best hvis han sover ca 12t på natta, så målet er å få til  det, men det passer litt dårlig sammen med duppene nå. Tror ikke han sover for lite, sover han mer enn dette står han opp veldig tidlig om morgenen, og han sover mellom 13,5 og 14,5 timer tilsammen i døgnet, og er stortsett alltid i godt humør og sovner lett dag og natt, hvis ikke siste duppen kommer for sent, da sliter han med å sovne om kvelden. Vi har jo en rutine nå som har kommet fra ca 4,5 månden, og den har fungert greit til nå, men han trenger sikkert  litt mindre søvn på dagen nå, som han sover mer uavrutt på natta, så må skape en ny rytme på dagen, men litt usikker på hvordan den  skal være. Han lagde selv den forrige, og må si at jeg er for rutiner, da han ble mye enklere å legge på dagtid da disse kom, så ønsker bare forslag til hvordan jeg kan justere den vi har..

Håper det dukker opp noen kloke råd her. Jeg bare tenkte høyt :-)

Vi har ingen helt faste sovetider, da lille her sovner rett som det er når vi er feks på bytur i vogna. 

Det jeg opplever er at søvn avler søvn. 

Vi lar vår lillemann styre hvilene sine selv, når han er trett får han sove, å sove så lenge han vil :-) Stresser ikke med å ha faste rutiner når det kommer til sovinga på dagtid, det ender bare med at han hyler seg i søvn og jeg synes det blir for dumt. Men jeg tror de små regulerer dette her helt fint selv. Her legger han seg mellom 19-19.30 å sover til kl 6, så sover han fra 8-10 (11 i blandt) og de to neste hvilene varierer veldig, kommer ann på hvor lenge han sov første hvil.
Den siste hvilen bruker han å ha alt fra 15,16 eller 17 å sover da en times tid. Men legger seg alltid rundt kl 19 på kvelden. Om han er lysvåken legger vi han uansett i senga, så ligger han der å pludrer og skravler til han sovner, dette har vi gjør fra han var nyfødt så han skjønner at da er det natt uansett hva, skriker sjelden ved kveldslegginga :-)  

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd en ukes tid hvor han får styre sovinga helt selv. Mener personlig at dette blir det rutiner av, det er værtfall min erfaring :-)

Lykke til!

Helt greit å tenke høyt Madinka, og forstår veldig godt hva du mener med at de ikke sover godt når de er overtrette. fra 3-5mnd var han våken 4-7 ganger for å spise på natta, og hadde da store problemer med å sove på dagen. Da han begynte å sove bedre om natta sov han mer og lengre på dagen, så søvn avler nok søvn ja. Han har fått hvile når han selv ville, og ut i fra dette har det blitt fast at han er trett ca 8-8.30 og 11.30-12.00, men hender selvsagt at vi ikke følger disse tidene, men han vil som regel sove til disse tidspunktene av seg selv. Er siste duppen som har blitt litt utfordrende.

Missme86. Har hatt det likt med dere, men han har selv funnet ut at han vil legge seg til siste dupp mellom kl 14.30-15.00. Alle tidene vi bruker har han funnet selv, og er enig med deg i at det er ett greit utgangspunt. Har hatt fast leggetid ca 18.30 fra 3,5mnd, og helt til ca 6mnd gikk det veldig fint å legge ham da, selv om han feks sov til 17.00, han var alltid trett fra ca kl 17.30 uansett. Han virker trett når det er leggetid og blir sutrete hvis vi holder ham oppe, samt sover kortere natt, men sliter med å sovne hvis siste duppen kommer for sent, og blir da litt frustrert.. Lurer på om dette kan ha sammengheng med at han sover ca 18.45 til ca 3.30 før han får mat, og sover så til 6-7, som er noe helt annet enn 4-7 måltider om natta.. Så mitt ønske er bare å legge til rette for at han skal synes at det er godt og greit å legge seg hver kveld, og rutinene på dagen er ikke for min del, men for at han har kommet frem til dem selv, og virker som de hjelper ham til å sovne greit på dagen, noe som han ikke gjorde de 4-5 første måndene, og da var ikke i nærheten av å ha rutiner, da var det soving til alle dagens tider, noe som funket da men ikke nå..

MEN, takk for at dere svarer, greit å se synspunkter å ha noen å diskutere med! Ser at det dere svarer passer godt med slik situasjonen har vært til nå, men er nødt til å tenkte litt mer rutiner nå, da han ser ut til å ønske det, så håper at ikke svarene mine virker kvasse og avvisende, det er ikke meningen.

Helt greit å tenke høyt Madinka, og forstår veldig godt hva du mener med at de ikke sover godt når de er overtrette. fra 3-5mnd var han våken 4-7 ganger for å spise på natta, og hadde da store problemer med å sove på dagen. Da han begynte å sove bedre om natta sov han mer og lengre på dagen, så søvn avler nok søvn ja. Han har fått hvile når han selv ville, og ut i fra dette har det blitt fast at han er trett ca 8-8.30 og 11.30-12.00, men hender selvsagt at vi ikke følger disse tidene, men han vil som regel sove til disse tidspunktene av seg selv. Er siste duppen som har blitt litt utfordrende.

Missme86. Har hatt det likt med dere, men han har selv funnet ut at han vil legge seg til siste dupp mellom kl 14.30-15.00. Alle tidene vi bruker har han funnet selv, og er enig med deg i at det er ett greit utgangspunt. Har hatt fast leggetid ca 18.30 fra 3,5mnd, og helt til ca 6mnd gikk det veldig fint å legge ham da, selv om han feks sov til 17.00, han var alltid trett fra ca kl 17.30 uansett. Han virker trett når det er leggetid og blir sutrete hvis vi holder ham oppe, samt sover kortere natt, men sliter med å sovne hvis siste duppen kommer for sent, og blir da litt frustrert.. Lurer på om dette kan ha sammengheng med at han sover ca 18.45 til ca 3.30 før han får mat, og sover så til 6-7, som er noe helt annet enn 4-7 måltider om natta.. Så mitt ønske er bare å legge til rette for at han skal synes at det er godt og greit å legge seg hver kveld, og rutinene på dagen er ikke for min del, men for at han har kommet frem til dem selv, og virker som de hjelper ham til å sovne greit på dagen, noe som han ikke gjorde de 4-5 første måndene, og da var ikke i nærheten av å ha rutiner, da var det soving til alle dagens tider, noe som funket da men ikke nå..

MEN, takk for at dere svarer, greit å se synspunkter å ha noen å diskutere med! Ser at det dere svarer passer godt med slik situasjonen har vært til nå, men er nødt til å tenkte litt mer rutiner nå, da han ser ut til å ønske det, så håper at ikke svarene mine virker kvasse og avvisende, det er ikke meningen.

Det går helt fint :-)
Man skal tåle meningers ytringer her. Det er derfor vi er her, for å dele tanker og meninger, og ikke på dø og liv være enige i ett og alt.

Lille slet med å sovne i dag også, ennå vi la ham tidlig (tøyde absolutt ikke tiden) og han lå og pludret og hylte(lo lenge før det ble stille og SÅ ble det gråt. Pappaen gikk opp til ham, tok ham opp, og da bæsjet han. OG rapte... enda han rapte skikkelig bra etter kveldsmåltidet.

Fikk ny bleie, og da ville han ha mat igjen.. Blir ikke helt klok på ham alltid, for han spiste skikkelig mye til kvelds. Men mulig bæsjingen genererte mer matbehov/-lyst, hvem vet..

Han sovnet i hvert fall helt greit etterpå, og det er jo godt :-)

Hehe, neida du er ikke kvass :-) Ble bare mye for meg å fordøye, kjenner jeg blir helt strsset av hva du tenker, kanskje det er der det ligger ;-)  Men han trenger altså 3t å være våken før han tar kveld? er det kanskje det du mener? Men hva med å la han sove siste hvilen når han vil, å være våken 3t så ta kveld? Selv om kveld kanskje ikke blir før 19-20..

kjenner meg veldig igjen. det er faktisk enkelte babyer som trenger skikkelige rutiner.

etter at vi begynte med det til jento vår når ho blei rundt 3 mnd har ho blitt mye blidere. ho har alltid vært av typen som sover lite og har tre lurer på dagen på rundt 30 min-60 min.

ho sover ikke etter 16. og så legger ho seg mellom 18 og 18.30. da sovner ho etter bare noen minutter dersom ho er mett og fornøyd=)

mitt råd til deg er å prøve å vekke han 15.30 kanskje? så blir det 3 timer til han skal legge seg igjen.

Vis du ønsker å legge han kl.18.30, ville jeg og si da bør du kanskje vekke han senest kl. 15.30...

Lillemor legger på kvelden 19.30-20.30... hun sover å til 6-8 på morgenen... men sover hun lenge på siste luren, vekker jeg henne senest 17.00, ellers blir det kræsj med natta.

Back
Topp