Litt urolig nå..

Angelic

Gift med forumet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Hei! Var en tur hos legen idag, fordi jeg har hatt noen merkelige smerter nede til høyre på magen. Sånn stikking, strekking-aktig merkelige greier.. (Utrolig vanskelig å beskrive smerte altså..)
Iallefall så var jeg jo da redd for svangerskap utenfor livmoren.
Legen tenkte hun skulle berolige meg ved å ta ultralyd. Er 7+3 idag, og hun fant ingenting på utvendig UL, så det hjalp virkelig lite på nervene :(
Hun mente at det egentlig var litt tidlig da, men jeg blir likevel litt lei meg. Så nå flyr tankene rundt omkring.
Har jo masse symptomer på at jeg er gravid og har ikke blødd en dråpe, men her inne ser det jo ut til at 99% har vært igjennom en sa eller ma, så oddsene kan da umulig være så veldig høye for at dette går bra?
Skal tilbake om ett par uker, men det kjennes ut som at er en hel evighet til :(

(Beklager rotete innlegg, men jeg måtte bare få luftet litt før tankene tar helt overhånd..)

Det er veldig tidlig å se på utvendig ultralyd. Ville bedt om innvendig istedenfor. Jeg var på innvendig 8+6, og da fant ikke legen noe. Han kunne bare se antydning til at det var noe på gang, og mente jeg hadde en ma og at utviklingen hadde stoppet i uke 3-4. Måtte ta hcg prøver, og resultatet av de stemte ikke med hva legen hadde sett på ultralyd. Fikk derfor komme inn på nytt og da så de en lite baby med bankende hjerte! Jeg har ikke opplevd verken sa eller ma

Det er veldig tidlig å se på utvendig ultralyd. Ville bedt om innvendig istedenfor. Jeg var på innvendig 8+6, og da fant ikke legen noe. Han kunne bare se antydning til at det var noe på gang, og mente jeg hadde en ma og at utviklingen hadde stoppet i uke 3-4. Måtte ta hcg prøver, og resultatet av de stemte ikke med hva legen hadde sett på ultralyd. Fikk derfor komme inn på nytt og da så de en lite baby med bankende hjerte! Jeg har ikke opplevd verken sa eller ma
Tusen takk for beroligende ord <3
Vil så gjerne tro at det fortsatt er håp :)

Skjønner godt at du blir urolig. Som det blir sagt her så er det tidlig å se noe på utvendig ul. Jeg kjenner mange som har både ett og flere barn og aldri har opplevd sa eller mA. Jeg tror kanskje folk dom har opplevd det eller andre problemer med å bli gravid er overrepresentert på forum. Jeg var ikke på forum mine to første graviditeter, men fikk et behov etter SA.

Så tidlig er det nesten umulig å se noe på utvendig ul. Veldig rart at legen de valgte å gjøre det, det bekymrer jo bare mer enn å roe ned :-/

Skulle du fortsatt engste deg ville jeg enten bestilt privat selv eller bedr legen om en henvisning pga ekstra urolighter etter førsket h*ns.

Når det er sagt så er det mye rare ubehag i kroppen nå som vi er gravide og ting skal tøyes og utvides og vokses inni livmora :)

Skjønner godt at du blir urolig. Som det blir sagt her så er det tidlig å se noe på utvendig ul. Jeg kjenner mange som har både ett og flere barn og aldri har opplevd sa eller mA. Jeg tror kanskje folk dom har opplevd det eller andre problemer med å bli gravid er overrepresentert på forum. Jeg var ikke på forum mine to første graviditeter, men fikk et behov etter SA.

Veldig rart at hun tok utvendig ul da det nærmest er umulig å se noe før uke 12 :-/ Det er en grunn til at det blir tatt innvendig frem til da :-) Jeg er sikker på at alt er veldig bra med lille spiren :-) Samme som når man sjekker etter hjertelyden, det kan også skape uroligheter så tidlig. Disse smertene som du forklarer, høres ut for meg som at er livmoren som strekker seg :-) Vondt men veldig vanlig ❤

Jeg var på ul forrige svangerskap, uke 6. Da fant hun ingenting på utvendig ul, og måtte ta innvendig. Så veldig mulig at det er noe der, selv om hun ikke så noe

Jeg var og tok privat ul i uke 8/9... Fant ingenting utvendig hverken før eller etter jeg hadde tisset ;) men fant innvendig :)

Hei! Var en tur hos legen idag, fordi jeg har hatt noen merkelige smerter nede til høyre på magen. Sånn stikking, strekking-aktig merkelige greier.. (Utrolig vanskelig å beskrive smerte altså..)
Iallefall så var jeg jo da redd for svangerskap utenfor livmoren.
Legen tenkte hun skulle berolige meg ved å ta ultralyd. Er 7+3 idag, og hun fant ingenting på utvendig UL, så det hjalp virkelig lite på nervene :(
Hun mente at det egentlig var litt tidlig da, men jeg blir likevel litt lei meg. Så nå flyr tankene rundt omkring.
Har jo masse symptomer på at jeg er gravid og har ikke blødd en dråpe, men her inne ser det jo ut til at 99% har vært igjennom en sa eller ma, så oddsene kan da umulig være så veldig høye for at dette går bra?
Skal tilbake om ett par uker, men det kjennes ut som at er en hel evighet til :(

(Beklager rotete innlegg, men jeg måtte bare få luftet litt før tankene tar helt overhånd..)
Som mange andre sier her så kan det være kjempevanskelig å se noe på utvendig ul så tidlig som det, spesielt hvis man ikke har et ultralydapparat som virkelig er i toppsjiktet. Jeg skjønner veldig godt at du er kjempebekymret og håper legen din henviste deg til ul på sykehuset? Når det gjelder antall som har SA/MA her inne, så er de definitivt overrepresentert. Babyverden-befolkningen representerer ikke befolkningen forøvrig. Jeg tenkte litt det samme som deg når jeg meldte meg inn her, men hvis man leser litt statistikk så skjønner man etterhvert at det ikke er så vanlig som her inne. F.eks. skulle en tro at exu er hverdagskost utifra hva medlemmer her har opplevd, men tvert i mot. I hele Norge er det bare ca. 600-1200 exu i året. Ifht SA, så regnes sannsynligheten til å være ca. 15% ETTER at man har fått positiv test. FØR positiv test er det opp mot 25%. Nå pepprer jeg deg med tall, men jeg håper at det kan bidra til å sette det litt i perspektiv sånn at du ikke tror at "alle" opplever slike ting. Sender deg en stor klem og håper alt ordner seg med spira di <3

Tusen takk, alle flotte damer her inne <3 Vet ikke hva jeg skulle gjort uten dere :) Blir veldig beroliget av det dere skriver. Skal prøve å legge dette litt på hylla fram til jeg skal på ny UL om to uker. Håper virkelig det er liv der inne :)

Smertene du skriver høres veldig ut som ligamentsmerter. Det stikker til i området rundt livmoren. Det liksom iler, stikker eller kjennes ut som en skikkelig forstrekning av en muskel. Kommer plutselig. Murringer er også veldig vanlig. Alt dette fordi livmoren vokser. Det kan gjøre skikkelig vondt, spesielt om man er gravid for første gang. Faktisk stor forskjell. Jeg er nå gravid med barn nr 3, og er 8+6. Kjenner nesten ikke noe fra magen. Med de to første og spesielt første hadde jeg utrolig mye sånne symptomer...så livmora har vel blitt litt slappere med åra...Hehe... Jeg har forøvrig aldri opplevd SA, MA, Exu osv. Skjønner godt at du blir redd for det her inne, men som folk skriver over, er det nok mange av de som opplever det som trenger å snakke med andre som har opplevd det samme på forum. Det er også gjerne sånn at de som opplever det en gang, opplever det flere ganger, dessverre. Når det gjelder ultralyd, må jeg si jeg blir litt oppgitt av en del folks fastleger. Mange har ultralydapparat på kontoret, men det virker jo ikke som de kan bruke det/skjønner hva de ser og ikke. Det gjør bare pasientene unødvendig stressa. Drar man på ordentlig tidlig ultralyd hos de som kan det (gynekologer), gjøres det innvendig til uke 12. Det er en grunn til det... Jeg tror du kan ta det helt med ro. Ingen ting av det du skriver tyder på at noe er galt. Om du likevel er stressa, dra til en gynekolog og ta innvendig ultralyd :-) lykke til :-)

Smertene du skriver høres veldig ut som ligamentsmerter. Det stikker til i området rundt livmoren. Det liksom iler, stikker eller kjennes ut som en skikkelig forstrekning av en muskel. Kommer plutselig. Murringer er også veldig vanlig. Alt dette fordi livmoren vokser. Det kan gjøre skikkelig vondt, spesielt om man er gravid for første gang. Faktisk stor forskjell. Jeg er nå gravid med barn nr 3, og er 8+6. Kjenner nesten ikke noe fra magen. Med de to første og spesielt første hadde jeg utrolig mye sånne symptomer...så livmora har vel blitt litt slappere med åra...Hehe... Jeg har forøvrig aldri opplevd SA, MA, Exu osv. Skjønner godt at du blir redd for det her inne, men som folk skriver over, er det nok mange av de som opplever det som trenger å snakke med andre som har opplevd det samme på forum. Det er også gjerne sånn at de som opplever det en gang, opplever det flere ganger, dessverre. Når det gjelder ultralyd, må jeg si jeg blir litt oppgitt av en del folks fastleger. Mange har ultralydapparat på kontoret, men det virker jo ikke som de kan bruke det/skjønner hva de ser og ikke. Det gjør bare pasientene unødvendig stressa. Drar man på ordentlig tidlig ultralyd hos de som kan det (gynekologer), gjøres det innvendig til uke 12. Det er en grunn til det... Jeg tror du kan ta det helt med ro. Ingen ting av det du skriver tyder på at noe er galt. Om du likevel er stressa, dra til en gynekolog og ta innvendig ultralyd :-) lykke til :-)
Takk for et godt og beroligende svar. Håper det er ligamentsmerter som er årsaken, jeg synes bare de er så langt ute til siden, der hvor det beinet stikker ut.. Nesten så det føles ut som at tarmen har snurra seg rundt beinet der og ligger og strekker.. (vet ikke om det var en bedre "beskrivelse", men..) Veldig ekkelt.

Tror også du har et poeng i det du sier om fastleger og ultralydapparat, for hun var litt "..så skal jeg si fra om jeg ser noe jeg kan gjenkjenne her da..."

Vi tenkte vi egentlig skulle vente med privat UL til ca uke 12, for har lest at det er rundt den tiden man kan få mest informasjon om fosteret har et kromosomavvik osv. Men skal se det litt an, hvor nervøs jeg blir ila de neste par ukene.

Takk for et godt og beroligende svar. Håper det er ligamentsmerter som er årsaken, jeg synes bare de er så langt ute til siden, der hvor det beinet stikker ut.. Nesten så det føles ut som at tarmen har snurra seg rundt beinet der og ligger og strekker.. (vet ikke om det var en bedre "beskrivelse", men..) Veldig ekkelt.

Tror også du har et poeng i det du sier om fastleger og ultralydapparat, for hun var litt "..så skal jeg si fra om jeg ser noe jeg kan gjenkjenne her da..."

Vi tenkte vi egentlig skulle vente med privat UL til ca uke 12, for har lest at det er rundt den tiden man kan få mest informasjon om fosteret har et kromosomavvik osv. Men skal se det litt an, hvor nervøs jeg blir ila de neste par ukene.

Har du vondt i forbindelse med at du går på do da? Iom at du nevner tarmen... Er jo i det området den ene eggstokken er, så kan jo selvsagt være en cyste eller lignende, men som sagt; ligamentsmerter kan stikke skikkelig. Det er ligamenter i hele bekkenet. Men om det begynner å gjøre kjempevondt eller du blir kvalm av å ha det sånn eller får feber, bør du selvsagt dra på sjekk med innvendig ultralyd med en gang. Om det er ubehagelig, men ikke kjempevondt, hadde jeg ventet til uke 12. Om du skal tilbake til legen din i mellomtida, ville jeg krevd innvendig ultralyd, utvendig er bare tull.

Har du vondt i forbindelse med at du går på do da? Iom at du nevner tarmen... Er jo i det området den ene eggstokken er, så kan jo selvsagt være en cyste eller lignende, men som sagt; ligamentsmerter kan stikke skikkelig. Det er ligamenter i hele bekkenet. Men om det begynner å gjøre kjempevondt eller du blir kvalm av å ha det sånn eller får feber, bør du selvsagt dra på sjekk med innvendig ultralyd med en gang. Om det er ubehagelig, men ikke kjempevondt, hadde jeg ventet til uke 12. Om du skal tilbake til legen din i mellomtida, ville jeg krevd innvendig ultralyd, utvendig er bare tull.
Utrolig vanskelig å forklare den smerten der altså.. Men det er som om noe "strekker" eller "henger".. Virket ikke som at legen var så veldig stressa da, så håper det ikke er noe farlig. Skal tilbake for et nytt forsøk om 2 uker (når jeg er 9+3), finner de ikke noe da, så kan det hende jeg må beordre lege til å sende meg på skikkelig ultralyd ja :-P Er jo ikke spesielt gøy å ikke vite om det er ett hjerte som slår eller ikke.

Aller først.. Jeg har vært på tidlig u.l hos privat gyn. to ganger. Da jeg var gravid første gang - uke 9+2, og da jeg var gravid under min andre graviditet, 8+2. Begge ble tatt utvendig, og alt kom veldig tydelig frem. Først så en i vanlig bilde, deretter i 3D. Dette er en spesialist, som har spesial utstyr. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt med utstyr som fastlege har. Jeg har etter disse graviditetene vært på tidlig u.l. to ganger til. Hos gyn dette å, men en annen enn ved de første to graviditetene - jeg ble altså henvist dit. Her tok jeg innvendig. Min erfaring er at disse ultralydene var av helt lik kvalitet, men som sagt så er begge spesialister på dette feltet og dem kan det dem driver med. Ikke minst har dem tipp topp utstyr. Er veldig fortvilende når en går ut fra en time som i utgangspunktet skulle være med på å betrygge en, men som ender opp med at en blir enda mer nervøs og bekymra. Legene jeg har vært hos i fbm graviditet har presisert at dem ikke ønsker å høre etter hjertelyd før etter uke 14, pga. den frykten det kan medføre hvis en ikke hører noe. (på samme måte har lege og jordmor ikke anbefalt å kjøpe doppler, da dette kan gi masse usikkerhet og utrygghet)
Når det kommer til det å miste. Nå er vi på forum hvor vi følger hverandre på en annen måte enn vennegjengen ellers. Det er relativt normalt å miste. Mange mister før dem vet dem er gravide, noen mister undervegs. Vanligvis, så fremt vi ikke har veldig nære relasjoner, så vet vi ikke om graviditeter før etter uke 12. Da alt liksom er mer sikkert. Pga det så hører vi kanskje ikke så mye om de som mister. Gjerne fordi dette ikke er noe vi snakker så mye om - iallfall hvis en ikke visste om graviditeten. Siden vi nå følger dette forumet, så vil en da høre om graviditeten med en gang, og hvis en da mister så får en med seg det. ( det er kanskje det eneste negative med å følge slike forum..) Og i den situasjonen hvor vi er, der det å miste er ting en tenker på mye frem til uke 12 og frykter, så vil en gjerne se ALLE som mister på forum og tenke at det er fryktelig mange som mister. Teller vi hvor mange som fortsetter graviditeten sammenligna med dem som mister, så vil du se at det ikke er flere som mister her enn det som statestikken viser ellers. Men som sagt, siden dette er frykten vår, så blir det så innmari synlig at noen mister. Da jeg ble gravid for første gang, så var det ingen rundt meg som var gravid. Det var da veldig naturlig å finne ett forum med andre i samme situasjon. Både fordi jeg ikke hadde peiling på hva jeg skulle gjennom - altså hva som skjedde under en graviditet. Men også bli kjent med andre i samme situasjon. Jeg visste om spontanabort, men visste ikke at det var noe som het missed abortion, før dette kom opp i forumet. Jeg ble gravid på første prøveperiode, og alt gikk så bra som en kan ønske en graviditet skal gå. Nesten sånn at det var for godt til å være sant. Men alt var veldig sant ;) Min andre graviditet gikk ikke fullt så bra. Jeg fikk påvist en MA 11+2. Deretter hadde jeg en spontanabort i uke 8+5. Så jeg har vært en av de som har bidratt til at frykten for å miste har blitt forsterka hos andre i forumet. Jeg tror ikke nødvendigvis på at "vi" som mister er overrepresenterte på forumet her, men at vi som følger ett forum faktisk ser ting som vi ellers ikke får vite noe om. Gyn. som jeg går til har sagt til meg at de aller fleste som ønsker 2-3 barn vil oppleve å miste en eller annen gang. (da inkluderer dette graviditeter som går til grunne før en vet om graviditeten å) Og jeg sier ikke dette for å bekymre deg mer, men mer at det å miste faktisk er vanlig og ikke noe som en kan gjøre noe med fra eller til. De aller fleste handler om uflaks, men at fosteret ikke var levedyktig. Hos andre skyldes det genetikk.
Når det er sagt, så skjer det masse i kroppen nå. Du vil ha smerter av ulik type og av ulik intensitet. Noe som er helt normalt. Livmora er jo en muskel, som skal bli ganske så mye større enn normalt. Er det første graviditet så vil endringene gjerne være enda mer merkbare enn når en har vært gravid før. På samme måte vil flergangsgravide gjerne få synlig mage mye tidligere enn førstegangsgravide, siden livmora og magemusklene har vært gjennom dette en gang før. En annen ting som kan gi mye smerter, er luftsmerter evt. hvis en ikke har avføring som vanlig. Dette kan gi veldig smerter, men er også veldig normalt. Overveiende sannsynlighet så er smertene du kjenner på enten smerter relatert til at livmora utvides, eller så kan det være luftsmerter eller at en burde vært på do. Siden jeg har den erfaringa med å miste, så hadde ikke jeg slike smerter under disse graviditetene noe som var helt annerledes enn første graviditet. Altså, tenker jeg at smerter i seg selv er positivt. Blir smerten så intens at det er uholdbart derimot, så tenker jeg at det er grunn til å få en ny sjekk.

Signerer alle over :Heartred dette er mitt 2. sv og jeg har ikke mistet.

En ting som kan være greit å huske er at alt dette som vokser klemmer på tarmene dine og det er veldig viktig å drikke nok vann for å holde dem smurte. Jeg merker i hvertfall forskjell i ubehaget om jeg har vært flink å drikke vann eller ei :)

Oppdatering: Vært hos legen i dag (annen lege), ikke noen ekspert akkurat, men fikk iallefall se en fostersekk med en liten bønne inni <3
Og for å sitere legen: " "hmm, jeg TROR det der er hjertet, og jeg mener det slår..."
Sukk, hvor mye jeg gleder meg til privat tul, slik at jeg kanskje kan få høre hjertelyden, og se bedre :-)

Jeg ser på siste posten din at du nå har vært på ul og har fått se et lite foster :) Gratulerer, det må kjennes godt etter den usikkerheta! Jeg fikk sterke smerter eggstokkområdet i uke 6-7, og gikk til legen med bekymringa. Han sendte meg umiddelbart til sykehus for gynekologisk sjekk for å utelukke svangerskap utenfor livmora. På innvendig ul så gyn at jeg hadde en cyste i omr hvor smerten satt. Der var forklaringen :) Jeg fikk se embryoet og alt stod bra til. Jeg må si at jeg syns det er rart at legen ikke sendte deg til innvendig ul når mistanken var graviditet utenfor livmor! Men det er godt du nå har fått sjekka :)

Ps, jeg har heller aldri opplevd SA, MA eller noe annet og har to barn fra før.

Jeg tok privat mellom uke 7-8, her viste embryoet både på utvendig og innvendig UL.
Når det er sakt, så har det ikke nødt å være noe gale!
Jeg gikk til TUL fordi jeg fikk blødninger som ble kraftigere og kraftigere, med koagler. Så var redd jeg hadde SA, det viste seg at alt var som det skulle, hjertet banket! :-D

Ikke hopp til konklusjon å tro det verste har skjedd enda!
Du får ha masse lykke til, og håper på gode nyheter fra deg! :-D

Back
Topp