Litt tykk nakkefold :/

gullgutt09

Forelsket i forumet
Var på tidlig ul i dag. Privat. Der var en fin liten bamse som sprella rundt :) var godt å endelig få høre og se hjerteslag :) er 11+4 .. Men nakkefolden var rett over grensa. Den låg på 2,8 mm og grensa var på 2,5. Så ho ville sende oss til haukeland på ul og blidprøve:(. Andre som har opplevd tykkere nakkefold?

Ikke opplevd dette, men kunne du kanskje fortalt litt hva det innbar? Litt nyskjerrig.. Vet aldri om en får samme beskjeden! 

Har ikke opplevd det, men jeg har lest litt om det, og det betyr jo ikke at det må være noe galt. I de fleste tilfeller er barnet allikevel helt normalt. Håper du får bekreftet dette snarlig. Lykke til!

Å måle nakkefolden kan være en indikator på kromosomavvik hos barnet. Det trenger selvfølgelig ikke å bety at noe er gale, men aldri kjekt å få sånne beskjeder. Den måtte måles fra uke 11 til 13+6 , så får time videre ganske kjapt heldigvis :) nå var jeg jo bare rett over grensa, men kjedelig å gå å vente på sånne svar uansett. Skal ta duotest på haukeland, der de tar en blodprøve som viser litt om hvor stor kjangs det er for at barnet kan ha en kfeil. Så tar de ul og måler på nytt.

Aha! Får håpe alt er bra med barnet. Ikke noe kjekt å sitte på pinebenken nei :(

en sånn fortykka nakkefold kan vel hovedsaklig avdekke tegn på Downs Syndrom, men det kan jo godt hende at de har "bomma" litt på målingene hvis apparatet er gammelt e.l. Men det er jo likevel bra å få ekstra oppfølging! Lykke til! Mest sannsynlig er alt sikkert helt fint! 

Hei du

Sniker litt fra juli-forumet. I mitt forrige svangerskap fikk jeg målt en nakkefold på 3,2 mm, noe som er godt over gjennomsnittet. Fikk tatt duotest, fikk score på 1:250 på trisomi 21 (downs syndrom), høye score på trisomi 13 og 18. Fikk tilbud om fostervannsprøve, takket ja og fikk senere svar på at vi ventet en 100% kromosomfrisk gutt.

Skjønner godt du er bekymret, men vit at det ofte måles avvik uten at det faktisk er noe i veien med fosteret. 2.8 er jo ikke mye over gjennomsnittet.

Ønsker deg masse lykke til videre

En annen ting, det er egentlig bare spesialister innenfor fostermedisin som skal måle nakkefold, nettopp fordi det er så små marginer for feil avlesning av størrelse...

Vi fikk oppleve dette da vi ventet gutten vår. Fikk beskjed at det var stor sjans for kromosonfeil. Var på Haukeland og der var alt bra!! Mest sannsynlig hadde den forrige legen(som nok ikke er noen ekspert på dette) målt fosterposen i stedet! Gikk ikke videre til noen prøver selv om vi fikk tilbudet, for gikk fra 800 til 1 % sjanse til 30 til 1 eller hva det nå var :P Fødte en helt frisk sønn :) Men ta en tur på Haukeland for de er myyye bedre på dette!! Lykke til! Håper det går like fint for deg som det gikk for oss :)

Takk for svar :) ja va vel derfor ho sa så lite om det egentlig. Ho sa bare verdiene og at ho sendte meg videre til haukeland :) satser på jeg er i gode hender der :)

Men hvordan var det med nesebeinet da? de pleier ofte sjekke det samtidig. Godt dere blir sendt videre og fulgt godt opp! Det går nok bra skal du se. Har selv ikke erfaring med dette. Men krysser fingre for dere! 

Ojjj...så ubehagelig opplevelse. Godt hun sender deg videre til ekspertisen på Haukeland. Lykke lykke til og regner med det blir fine resultater på Haukeland. Jeg skal i dag å ta blodprøver til duotesten...er spent på om det blir noen funn hos meg!

Ho mente ho såg nesebeinet og det var jo bra :) men ho ville ikke si noe sikkert.. Vet du hvor lang tid te tar å få svar på duotesten baby2? Skal du ta ul samtidlig? Ser noen må komme igjen for ul når de har fått svar.. Men håper jeg får alt samme dag .. Og lykke til baby2 :)

Tar ca 10 dager før blodprrøven er analysert. Jeg skal ta UL når svaret på blodprøven er klar, jeg bor så nært sykehuset. Det er mange som tar alt samtidig og får analysen pr brev eller tlf, og det avtales med gyn på sykehuset når ul blir tatt. Vær forberedt på spørsmål om fostervannsprøve og det gir 100% riktig svar!

Skjønner godt du ble bekymret. Alt er sikkert i skjønneste orden. Ønsker deg masse lykke til!!

*LC* skrev:
Skjønner godt du ble bekymret. Alt er sikkert i skjønneste orden. Ønsker deg masse lykke til!!

Back
Topp