litt store grønne planter.

MarcusMamma

Forumet er livet
noen som vet hvilken som er lett og holde lenge?
klarer fint og ta vare  på blomster over lang tid men ikke sånne grønneplanter som jeg har på gulvet. kjøpte en for en stund siden og den bare dør mer og mer så tror jeg må ha noen som er litt og holde i live. forslag?

Jeg har denne:
Dracaena marginata (hatt den siden høsten 2001) Alt jeg har gjort er å vanne den av og til, byttet til større potte og byttet jord noen ganger.

og denne:

Zamioculcas zamiifolia (denne har jeg hatt i 3 år ca) Den også klarer seg fint uten mye stell. Men anbefaler å bytte til større potte her også etterhvert som den vokser. Kjempe fin plante syns jeg. Hadde en i 3 år før det også, men katta mi laga motor vei gjennom den[:D] Det tålte den ikke...

har den øverste og den er jo nesten dø joooh, en liten busk igjen som lever[&o][8D] 
min søs og en venninne klarer heller ikke holde på de der. hihi.
kansje prøve den nederste da[:D]

Hehe, da har du kanskje behandlet den for fint da[:D][:D][8D]`Jeg har mange ganger glemt den bort, altså å vanne den, men så gjør jeg det og da kvikner den til. Og så står den ikke direkte i sollys hos meg. Litt sånn inni stua, men ikke langt fra vinduet..

Jeg har akkurat de samme plantene!! Vanner de en sjeeeelden gang. Og de lever ennå. [:D] Det er de eneste plantene som har overlevd hittil. Den øverste står i gangen, ikke direkte sollys. Den nederste står i et hjørnet i stua, ca 1m fra vinduet.

den nederst der har jeg veldig gode erfaringer med, mamma har sånn, den sto i et hjørne halveis bak sofaen nesten uten lys i et år, og klarte seg kjempe bra. har hatt sånn selv og hatt den overalt omtrent, klarte seg helt til jeg satt den nyvanna og fin i et rom med frost[&:]. kjempe fin å ha på gulvet siden den ikke mister blader og ikke henger nedi gulvet[:D]

vanner den ca en gang i uken jeg. er det mye da?
hvor ofte vanner dere de da?
den står ikke i sollys, den står ved tv ca 1-2 meter fra vinduet men solen kommer ikke  inn den siden[8D]

Zamiculcas (den nederste avbildede planten) har jeg 2 av på gulvet, og også 2 på bade-vasken. De er veldig sterke og robuste, tåler det meste [:)]

Ficus Elastica (Gummifikentre)

Vår overlevde i ca 15-17 år i stua, rett under vindauget. Me hadde ein "selvvanningspotte" som gjorde at den tok det vannet han trengte og so fyllte ein på ein gong i blant i vanningsrøret.

edit: himmel, det biletet blei svært.... fiksa no.

sånn har jeg å og den er hvertfall 18 år, mamma og de har hatt den så lenge jeg kan huske og den er fremdeles kjempe fin[:D]

Jeg er ikke noe flink med blomster, men grønne planter de klarer jeg å holde bra liv i, men har ikke noe tips til noen for jeg har ikke peiling på hva de heter[8D][:D]

ORIGINAL: Marit_mor

Zamiculcas (den nederste avbildede planten) har jeg 2 av på gulvet, og også 2 på bade-vasken. De er veldig sterke og robuste, tåler det meste [:)]

HIhi, ja
utenom en vill kattunge som lager motorvei mellom grenene[:D]

Disse overlever ALT! Fine er dem også[:)]
fredslilije

ORIGINAL: MarcusMamma

vanner den ca en gang i uken jeg. er det mye da?
hvor ofte vanner dere de da?
den står ikke i sollys, den står ved tv ca 1-2 meter fra vinduet men solen kommer ikke  inn den siden[8D]

La den tørke ut mellom hver gang du vanner den. Og pass også på å tørke av støv av plantene også.
Lykke til

Har 2 zamiculcas (den nederste avbildede planten) og de har jeg hatt i 2-3 år nå!
Vanner de en sjenden gang, dvs hver 2-3-4 mnd! Da tar jeg de opp i badekaret og spyler de godt, så får jeg tørket støv av de også i samme slengen [8D]

De vokser og formerer seg sinnsykt fort! Tror det er en plante jeg kommer til å ha i maaange år til [:D]

ORIGINAL: Ida82

Jeg har denne:
Dracaena marginata (hatt den siden høsten 2001) Alt jeg har gjort er å vanne den av og til, byttet til større potte og byttet jord noen ganger.

og denne:

Zamioculcas zamiifolia (denne har jeg hatt i 3 år ca) Den også klarer seg fint uten mye stell. Men anbefaler å bytte til større potte her også etterhvert som den vokser. Kjempe fin plante syns jeg. Hadde en i 3 år før det også, men katta mi laga motor vei gjennom den[:D] Det tålte den ikke...

disse to har jeg også..
jeg vanner sjelden, og ofte litt for mye når jeg først vanner.. og det tåler disse....

Dracaena marginata har jeg i stua mi, den har jeg hatt i 3 år nå tror jeg. Pottet den om og den vokser seg enda større.

Planter med mørke blader pleier å være enkle å holde, disse tåler også å stå på steder det er lite lys som på badet.

jeg er ikke så flink til åholde planter, men jeg klarer å huske på å vanne ca en gang i uka..av og til annen hver uke. Så setter jeg alle plantene i dusjen en gang i blandt for å dusje av de støvet som har lagt seg på bladene. Støv hemmer planten i å puste

Back
Topp