Litt spesielt eller hur?

FrøkenM

Forumet er livet
Sambo var på foreldremøte i barnehagen i går og der opplyste de om at det er vanlig policy å melde til barnevernet når et barn blir hentet 20 min eller mer for sent [&:]
De sa det var vanlig i barnehager. Har dere hørt det? De håndhevet det ikke strengt men det var sånn reglene var sa de..

Jepp, har faktisk hørt det før..

Må jo være om det er gang på gang da i tilfelle... Tror ikke bv ville tatt en barnehage seriøst den gangen det virkelig var noe, om de melder inn hver gang noen blir hentet for seint....

ja hørt om det

ORIGINAL: Labambie

ALDRI hørt før...

ORIGINAL: Alexandra82

ORIGINAL: FrøkenM

Sambo var på foreldremøte i barnehagen i går og der opplyste de om at det er vanlig policy å melde til barnevernet når et barn blir hentet 20 min eller mer for sent [&:]
De sa det var vanlig i barnehager. Har dere hørt det? De håndhevet det ikke strengt men det var sånn reglene var sa de..

Regner med at det kun er hvis det skjer gang på gang? Og det ikke er noen god grunn til det.
Uansett...får jammen håpe at den som henter i bhg ikke er avhengig av NSB og slikt da...lite man får gjort med at tog er innstilt eller forsinket.
Eller at den som henter ikke er avhengig av bil. Lite man får gjort med at køen står pal.
Ikke bare bare å få ny jobb eller endrede arbeidstider heller...

Men men...20 minutter etter stengetid i bhg går jo utover de ansattes fritid så skjønner at de ikke er happy for det.

Joda, alle kan være uheldige å havne midt i rushet eller havne på en treeeg buss. Men da kan man ta en telefon til barnehagen...
Men om barnehagen har igjen ett barn etter stengetid og ikke får tak i foreldrene eller de andre som står som foresatte så ringer dem barnevernet.. Det jeg har hørt vertfall

ORIGINAL: Hyssamaia!

her er det ikke 20 min men en time. om foreldrene ikke dukker opp en time etter stengetid ringer de barnevernsvakta så tar de over[:)] helt vanelig prossedyre altså..

Samme her, det fikk vi beskjed om når hun begynte i bhg.

jobber selv i barnehage. Går det en halvtime etter stengetid og vi ikke har fått kontakt med noen av foreldrene eller kontaktpersonene, så skal vi ringe barnevernsvakta.

Nå skal det sies at det har jeg aldri opplevd har skjedd i løpet av de ni årene jeg har jobbet i bhg. Har kontaktet bv.vakta, men ikke i forhold til forseint henta barn. Mer i forhold til rusa foreldre.

Greit nok at de ansatte blir pisst for det går jo utover dem... men hva barnevernet har med den saken å gjøre det skjønner jeg ikke[&:] Da går det jo ann å ta en prat med foreldrene da!

Jo jeg bare syns det er litt drastisk.... vet det er mange foreldre som er livredde for barnevernet. Og at de må bli tilkalt betyr et stoooort nederlag i livet dems..

ORIGINAL: EricaJenta

Greit nok at de ansatte blir pisst for det går jo utover dem... men hva barnevernet har med den saken å gjøre det skjønner jeg ikke[&:] Da går det jo ann å ta en prat med foreldrene da!

Tror noen har misforstått her. Er jo kun aktuelt hvis man ikke får tak i foreldre/kontaktperson. Alle kan da være forseine, og det er jo ikke snakk om at det blir ringt til bv.vakta med en gang barna er seinere hentet enn 20-30 min hvis vi har hatt kontakt med foreldrene.

Barnevernsvakta skal koples inn hvis foreldre_/kontaktperson/foresatte ikke gir lyd fra seg og vi ikke får kontakt med dem.

Da jenta mi begynte i bhg nå, stod det ikke noe om det der.. Men det stod at om foreldrene kom etter stengetid, så måtte det betales 250 kr.

ORIGINAL: Tøsa

det er ikke snakk om å ringe barnevernet for å gi de bekymringsmelding eller noe da.
det er snakk om å ringe barnevernsvakta, så de får sett etter ungene til foreldrene dukker opp, da det ikke er de ansatte i barnehagen sin jobb å være der etter stengetid...

sign.

Kanskje ikke så spesielt dersom man faktisk ikke får tak i noen kontaktpersoner på telefonen? Man fører jo opp foreldre og kanskje noen til som man kan kontakte, og da skjønner jeg godt at de faktisk må ringe barnevernsvakta dersom de ikke får tak i NOEN. Og dersom man ser at man blir veldig forsinka tar man jo selvfølgelig en telefon for å si at man er på vei!

ORIGINAL: Elimor

Kanskje ikke så spesielt dersom man faktisk ikke får tak i noen kontaktpersoner på telefonen? Man fører jo opp foreldre og kanskje noen til som man kan kontakte, og da skjønner jeg godt at de faktisk må ringe barnevernsvakta dersom de ikke får tak i NOEN. Og dersom man ser at man blir veldig forsinka tar man jo selvfølgelig en telefon for å si at man er på vei!

Nettopp!

Man tar en telefon dersom man ser at klokka kommer til å bli over stengetid uansett. Selv om det bare er fem min. Irriterende og unødvendig at de ansatte må bruke tid og energi på å etterlyse/ringe foreldrene hvis det bare er snakk om at de sitter i trafikk eller noe.

ORIGINAL: veslemor24

så barnevernet skal liksom kobles inn bare fordi bussen er sen en dag..[8|]

Lest hele tråden?

Går jo ikke på det at man ringer for å være slemme mot foreldre som kommer for seint. Er jo hvis man ikke får tak i foreldre eller andre som er oppført. Da er det barnevernsvakta som skal koples inn.

Hva eller skulle man gjøre? Ta barnet/a med hjem? Synes det er riktig å ringe barnevernet jeg.

Jepp, i de kommunale barnehagene i en kommune jeg jobbet i tidligere var dette rutine. Men man ringer barnevernsvakta, som kommer og sitter med barnet så ikke 2 barnehageansatte skal gjøre dette på ubestemt tid. dette er også fordi man ikke vet om det har skjedd en ulykke, er et tilfelle av omsorgssvikt osv.

Men man ringer såklart foreldre og andre kontaktpersoner først. er veldig uvanlig at noen er så forsinket, uten å si ifra, og i tillegg ikke er mulig å få tak i.[;)]

ORIGINAL: FrøkenM

HÆÆÆÆ? Han må ha misforstått noe.. Kan ikke tenke meg at dette er vanlig prosedyre.. Aldri hørt om.

Back
Topp