Litt speke-snakk igjen

spekemat skal ikke spises fordi det er rått, blir det gjennomstekt kan du trygt spise det.

FrustrertFrøken skrev:
Jeg har hørt at du både må steke og fryse det først :) For ellers dør bare den enen typen bakterier..

listeria dør ikke ved frysing, men både toxoplasmose og listeria dør ved gjennomsteking. alt kjøttpålegg du kjøper i butikken er gjennomstekt, men ikke fryst først

EmilyTheStrange skrev:

FrustrertFrøken skrev:
Jeg har hørt at du både må steke og fryse det først :) For ellers dør bare den enen typen bakterier..

listeria dør ikke ved frysing, men både toxoplasmose og listeria dør ved gjennomsteking. alt kjøttpålegg du kjøper i butikken er gjennomstekt, men ikke fryst først

Oki :) Men veldig mange som sier man må fryste den først da? :S Hvor har de det fra da?

Salami?? Kan man ikke spise det?? 

Maggi81 skrev:
Salami?? Kan man ikke spise det?? 

nei, det er spekemat. ikke varmebehandlet.

Så lenge det er gjennomstekt, er jeg ganske sikker på at frysing ikke er nødvendig..

Kom over ett intervju med jordmor Siri.

Spekemat:

Bør en la være å spise spekemat når en er gravid?
    Innsendt av: Mona

Mona! 
Spekemat har som regel vært frosset her til lands (ikke parmaskinker osv) du kan alternativt fryse den ned i noen dager, så er du helt sikker. 
Lykke til videre!

Vennlig hilsen jordmor Siri

http://www.bramat.no/kosthold/gravide/12-nei-mat-for-gravide

Jordmor sa nettopp til meg at jeg kunne fryse det først. Da skulle det gå greit å spise spekemat. Ellers så skulle all mat være gjennomstekt/kokt. Og røkt og grav fisk skulle ikke spises i det hele tatt

Jeg drømte i natt at jeg spiste spekeskinke der jeg ikke var gravid. Sukk!

problemet med dette tipset er at Listeria overlever å bli fryst, så det må gjennomstekes også for at det skal være trygt.

mamma87 og gullguttan skrev:

Kom over ett intervju med jordmor Siri.

Spekemat:

Bør en la være å spise spekemat når en er gravid?
    Innsendt av: Mona

Mona! 
Spekemat har som regel vært frosset her til lands (ikke parmaskinker osv) du kan alternativt fryse den ned i noen dager, så er du helt sikker. 
Lykke til videre!

Vennlig hilsen jordmor Siri

http://www.bramat.no/kosthold/gravide/12-nei-mat-for-gravide

Takk for svar jenter :-)
Har slitt så inerlig med å få i meg mat om dagene alt kommer opp igjen,
men ovnsbakt salami det går greit :-D
Fikk selvfølgelig nye lyster i dag da :-S
Nå er det brunost og bringebærsyltetøy,
ikke lett dette her, men må lisssom ha næring,
har jo en liten gutt å ta vare på oppi alt :-D
Forhåpentligvis bare en god måned igjen (sukk*)

Xeralt skrev:
Fader rullan, kjenner jeg blir så provosert... Er det så himla vanskelig å holde seg unna spekemat i skarve ni mnd, så slipper man å ta sjanser for barnet sitt??? Sorry meg altså...

Ærlig talt, ro deg ned og prøv og sett deg inn i hvordan andre har det. Problemet er at enkelte av oss i perioder kun klarer å spise enkelte ting, alt annet får magen til å vrenge seg. Jeg hadde et par dager hvor det eneste jeg klarte var brød med salami, og det var det. Løsningen ble å steke det i ovnen. Nå er lysten en annen, men fortsatt er matlysten begrenset.

kaffikåno skrev:

Xeralt skrev:
Fader rullan, kjenner jeg blir så provosert... Er det så himla vanskelig å holde seg unna spekemat i skarve ni mnd, så slipper man å ta sjanser for barnet sitt??? Sorry meg altså...

Ærlig talt, ro deg ned og prøv og sett deg inn i hvordan andre har det. Problemet er at enkelte av oss i perioder kun klarer å spise enkelte ting, alt annet får magen til å vrenge seg. Jeg hadde et par dager hvor det eneste jeg klarte var brød med salami, og det var det. Løsningen ble å steke det i ovnen. Nå er lysten en annen, men fortsatt er matlysten begrenset.

Du hadde sikkert klart å spise noe annet hvis du hadde prøvd å finne noe annet. Det finnes så utrolig mye annet å spise, så man burde kunne holde seg unna akkurat det som ikke er bra for babyen. Jeg hadde aldri spist salami bare fordi det var en av lystene mine. For det er det, jeg har kjempe lyst på salami, men aldri om jeg spiser det når jeg er gravid altså.

mamma87 og gullguttan skrev:
Viktigste er att man ikke blir så hysteriske. Tro dere kan lese gjennom det på denne linken her. 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Joda, jeg vet at det står det :) Men jeg synes nå det er bedre å være litt hysterisk når det kommer til barnet mitt.. Heller det enn å se tilbake å kunne ønske jeg hadde vært mere forsiktig.. Akkurat når de er så små og forsvarsløse så er det våre valg det står på..
Som sagt så burde det være lett å holde seg unna den ene typen mat i noen måneder..

Det er vel ikke snakk om at noen ikke klarer å holde seg unna. Men det er jo litt kjedelig når man for ulike svar på akkurat dette.. Her blir det jo tatt opp pga at man er usikker på om man kan spise det eller ikke.. pga ulike lyster..? Og får svar! Jeg har vært 100% sikker på at dette var greit, men nå tørr jeg ikke spise det mer.. Men å bli provosert er vel litt i overkant dramatisk! Jeg blir provosert over ei dame jeg kjenner som kun fikk i seg kaffe og røyk i begge sine svangerskap!!! men over sp.mål om ting er skadelig eller ikke er jo et SUNT tegn, da!!

gullkua skrev:
Det er vel ikke snakk om at noen ikke klarer å holde seg unna. Men det er jo litt kjedelig når man for ulike svar på akkurat dette.. Her blir det jo tatt opp pga at man er usikker på om man kan spise dgt eller ikke.. pga ulike lyster..? Og får svar! Jeg har vært 100% sikker på at dette var greit, men nå tørr jeg ikke spise det mer.. Men å bli provosert er vel litt i overkant dramatisk! Jeg blir provosert over ei dame jeg kjenner som kun fikk i seg kaffe og røyk i begge sine svangerskap!!! men over sp.mål om ting er skadelig eller ikke er jo et SUNT tegn, da!!

Jeg har ikke sakt at jeg er provosert hvertfall  Bare sier min mening! Akkurat nå er jeg ganske rolig faktisk, og det er rart, for jeg er sånn som blir lett sint og provosert, men ikke om den saken her.. Som sakt så bare sier jeg hva jeg mener..
Synes absolutt ikke det er feil å spørre om råd! Mine kommentarer er rettet mot de som vet at det er skadelig, men driter i det..

Xeralt skrev:

FrustrertFrøken skrev:

kaffikåno skrev:

Xeralt skrev:

Du hadde sikkert klart å spise noe annet hvis du hadde prøvd å finne noe annet. Det finnes så utrolig mye annet å spise, så man burde kunne holde seg unna akkurat det som ikke er bra for babyen. Jeg hadde aldri spist salami bare fordi det var en av lystene mine. For det er det, jeg har kjempe lyst på salami, men aldri om jeg spiser det når jeg er gravid altså.

Enig med FrustrertFrøken... Spis tørt brød heller, istedet for å ta en sjanse... Kan ikke fatte å begripe at man går etter lystene sine når det kan være farlig for den lille i magen... Jeg gikk å fyste på roastbeef og spekeskinke i ni mnd med sønnen min, men klarte fint å holde meg unna. De gangene andre ting ikke fristet spiste jeg kun brød eller fant et annet alternativ. Og spiste kun spekeskinke på brødskiva de 7 første ukene etter fødselen.

Min spire er altfor dyrebar til å ta sjansen. Heller tørt brød!

FrustrertFrøken: Tro meg, jeg prøver alltid å finne noe jeg kan få i meg. Jeg spiste ikke salami rett ut av pakken, men tok det i ovnen. Det ble min løsning.

Xeralt: Hadde jeg bare klart å spise tørt brød... Det vokser i munnen og går ikke ned...

Poenget mitt er vel at man noen ganger har lyst på det man ikke kan ha, og alternativene er begrenset. Da prøver man å finne måter å bearbeide maten på som gjør at man trygt kan spise den. Rådene som gis er ulike, og ikke alltid i samsvar med matportalen. Jeg velger å forholde meg til det som står der. Disse rådene er endret siden sist jeg var gravid (under 3 år siden) og det er ikke alt jeg kommer på å sjekke. Men har fått et par ahaopplevelser.

Dere er virkelig heldige som klarer å holde dere så lett unna, og ikke trenger å finne alternativer. Jeg forstår veldig godt TS som lurer på om hun kan spise salami som har vært bakt i ovnen, i stedet for å bare holde seg unna!

Back
Topp