litt små redd jeg

lindas28

Glad i forumet
var hos legen i dag,alt var bra[:D]men toxoplasmose testen som jeg tok for en mnd siden viste seg å være på grenseland[8|]legen sa bare at jeg ikke kunne klappe el bytte på kattedoen,skal holde meg laaangt unna katter nå framover,men kan det ha skjedd noe skade da tro??legen ville vel sagt det

Jeg vil jo tro legen ville sagt det ja, men du kan jo kose med pus, det som er viktig er at du ikke rører kattesand.
Håper det går greit, noe jg tror det vil [:)]

gravide skal ikke skifte kattesand, du kan være med katter men passe på at de ikke klorer deg etc. samme gjelder med grønnsaker og frukt - det skal enten kokes eller vaskes veldig godt før du spiser det. De tar den testen for å sjekke om du har hatt den eller er blitt smittet nå. får du toxo greiene kan det være svært skadelig for fosteret - men da hadde legens sagt i fra.

Han ville ha sagt det om det var farlig...
Om han hadde vært bekymret hadde han sendt deg videre til sykehuset...
Pus kan du fremdeles kose med, men ikke bytte sanden...
Så tenker jeg at resultaet er fint neste gang[;)]

Dersom de finner ut at du har fått Toxoplasmose under graviditeten kan de gjøre noe med barnet med en gang den er født tror jeg. Eller at du behandles under graviditeten??? Husker ikke helt, men tror det går bra hvis de oppdager det tidlig. Har tre katter selv, men har gått greit så langt. Tar ikke noe kattedo / sand da. De går stortsett ute, eller sambo tar det..l.

ja går nok bra[:)]merkelig at legen sa at jeg ikke kunne klappe kattene mine,men katte doen holder jeg meg laaangt unna.

Du kan vel fint klappe og kose med katten, men vær veldig nøye med hånd hyggienen i etter kant, ikke spis rett etter du har rørt katten osv

hvis legen sier du ikke skal klappe pusen heller, så ville jeg ikke gjort det. Hentet fra norsk elektronisk legehåndbok:
Spesielt for gravide

Gravide kvinner som tidligere ikke har vært smitte med toxoplasmose bør utvise spesiell forsiktighet for å unngå infeksjon

Unngå kjøtt og kjøttprodukter som ikke er grundig kokt eller har vært dypfryst
Vaske grundig grønnsaker og frukt som spises rå og ikke skrelles
Generelt utvise god kjøkkenhygiene ved matlaging
Overlate stell av katten og spesielt tømming av kattekassen til andre
Gravide og sydenreiser

Vær spesielt nøye med ovenstående dersom man må reise utenlands under svangerskapet
Man kan bli smittet av denne sykdommen i Norge. På vanlige charterreiser til Sør-Europa er faren for smitte svært liten, og dette gjelder spesielt dersom man følger disse rådene.
Velg gjerne spisesteder hvor en ser at den hygieniske standarden er tilfredsstillende (tips: sjekk toalettene)
Ved opphold under mer primitive forhold, utenom hoteller eller turiststeder, øker smittefaren. Denne type feriereiser anbefales derfor ikke under svangerskap
Dersom en på utenlandsreise, eller her hjemme, mistenker at en kan ha blitt tilført smittestoff, anbefales blodprøve tatt etter 3 uker for å få bekreftet/avkreftet mistanken, og for eventuelt å starte behandling

Back
Topp