Litt skuffet...

Knøttet79

Forelsket i forumet
Jeg var på den 1.kontrollen i dag og ble faktisk litt skuffet. Fikk ikke beskjed om at det var noe galt altså, men hadde liksom ventet litt mer. De tok blodprøve og urinprøve, lyttet på hjerte mitt, kjente på puppene og sjekket blodtrykk. Alt som det kunne gis svar på i dag var bra. Men jeg hadde liksom forventet at han skulle kjenne litt på magen og si noe om den kjentes bra ut og sånn, men det gjorde han ikke.

Jeg har liksom ikke helt klart å slippe gleden løs ennå fordi jeg jeg her mistet en gang tidligere og er en person som trenger å høre det i klartekst (helst se) at alt virker bra. Spurte han om alt virket bra og svaret jeg fikk var du er ung, sund og frisk så statisktisk sett går dette veldig bra. Ble ikke noe klok av det jeg. Har sett så frem til denne legetimen og tenkt at etter denne får jeg svar på hvordan det går, om alt virker bra osv.

Ente med at jeg ringte privat gyn.klinikk når jeg kom hjem får å få en tidlig ul. Og tenk de hadde time til meg allerede på mandag. Ble så glad. Trenger virkelig å se hvordan det står til der inne jeg så jeg kan få en ordentlig god følelese av at dette går bra. Nå gleder jeg meg bare til mandag!!

kjente på puppene? Har jeg aldri vært bort i. Kan det være normalt?[8|]

Var for å kjenne etter om det var noen kuler som ikke skal være der. Synes ikke det var så rart jeg. Jeg har aldri fått de sjekket hos legen før heller så var jo greit å vite at de er som de skal. Sjekket både puppene og armhulene.

ORIGINAL: MitaSa

eg fekk valget om å kjenne sjøl privat eller la legen gjere det sist.
Kjenner etter klumpa..

åhh[8|]
Hmmmm gjør dårlig jobb min lege da....[8D] he he

hmmm trudde det var vanligt eg.
Eg har gjordt da med begge to.

Kjenne på puppene er vel litt uvanlig... Eller? Syns det var rart jeg.. Har kvinnelig lege og hun har aldri gjort det, eller sagt noe om det..

Min lege undersøkte også brystene for kuler, fikk da inntrykk av at det er normalt.

Tror legene alltid skal gjøre det på første kontroll egentlig, men jo mer "inngarvet" de blir, desto slappere blir de. Jeg var hos turnuslege ved første kontroll denne gangen, og hun gjorde akkurat som det legen til Knøttet79 gjorde. Og turnuslegene er kjent for å følge boka (i hvertfall etter min erfaring).

Fastlegen min gjorde også det og jeg syntes det var greit at hun undersøkte de for kuler.

Knøttet det kommer til å bli en nydelig opplevelse når du får se den lille. Jeg var til vaginalUL i uke 9+3 og syntes det var helt utrolig å kunne se at det var en bitteliten baby der inne. Bare gled deg til det du [:)][:)][:)]

Hørtes da ut som om du hadde en helt normal vanlig førstegangs- kontroll. Det er jo ikke så veldig mye mer man får gjort når man er så tidlig på vei.

Og det med at legen kjenner på puppene- det er helt normalt. En del leger gjør det, andre ikke. Min gjør det ikke.

Min lege undersøkte også puppene for kuler osv. Synes det var helt greit. Han er rask og proff, så det ble ikke "ekkelt" på noen måte. Det er helt vanlig at legene gjør dette, men noen leger hopper over det.

Hvis du har mistet før så synes jeg det er rart at ikke legen din bestillte en tidlig UL til deg. Det gjorde legen min.

Ikke for å skremme noen eller noen ting, men pass på at puppene blir sjekket. Dersom man har tendens til å få brystkreft fra før, og man blir gravid, så kan det skje en eksplosjon i utviklingen av kreften. Jeg hadde en venninne som døde av dette for 1,5 mnd siden. Hun fikk konstatert kreft rett etter at hun fikk sin siste. Ikke meningen å skremme noen, bare for å si at det er viktig å sjekke brystene. Beklager hvis jeg skremmer nå, men måtte bare få sagt det. Vil ikke at dette skal skje med noen andre. Klemmer til alle

Nå begynner jeg å få skikkelig dårlig samvittighet for at jeg sa dette. [&o] Ikke meningen å skremme noen.

Ved min første legeundersøkelse kjente hun nøye etter i båda två!! hehe...litt rart å ligge der mens hun knidde og knudde, men.... greit å vite at det er som det skal der også!

Min kontroll var på akkurat samme måte som din Knøttet79, men var ei uke lengre på vei, og da kjente legen på magen min for å kjenne hvor høyt livmora var. Også drista hun seg til å høre etter hjertelyden, men sa fra at det godt kunne hende at hun ikke fant den siden jeg var så få uker på vei. Men mini ville vise seg fram, dunka som bare det[:D] Men altså, det er veldig vanlig å ikke høre etter hjertelyden før rundt uke 18, jordmor gjorde ikke det!

Håper det går bra på ul du skal på da, jeg var på vanlig ul i uke 13, og det var kjempemoro å se det lille mennesket spralle rundt inni meg[:)] Litt rart siden jeg ikke kjente noen ting, men noe av det største jeg har opplevd hittil!!! GLED DEG!!![:D]

Og ang puppene, mine ble sjekket og jeg syns det var helt greit. Hadde forberedt meg på det, og tenker at da er det hvertfall gjort en gang[:)]

Hehe, de blir ikke knadd på[:D] Legen min kjente forsiktig rundt de liksom, kjente bare etter noen mystiskt ting som ikke skulle være der[:)] Ikke vondt i hele tatt! Kan hende ømheten er vekk før du evt får den us.

[:D]Må le litt når jeg leser her...
Hadde ikke trodd denne tråden skulle bli en lang diskusjon om legene sjekker puppene eller ikke. Ganske morsomt.

Litt godt å høre dere som skriver at dere ikke følte dere noe mer informert enn meg etter første kontroll. Nå bare gleder jeg meg til ul'en på mandag. Skal bli godt å se hva som er der inne. Jeg leser desverre alt for mye og har tenkt litt mye på foster som slutter å utvikle seg, aborter osv. Har jo ingen tegn på at noe er galt. Har ikke hatt blødninger eller noe vondt og graviditestsymtomen her vært jevne hele veien. Vet alt dette tyder på at alt er bra og sier også det til meg selv, men har altså behov for å se det og da er det jo like greit å gjør det i steden for å gå å bekymre seg.

Det kommer til å gå så fint så skal du se!! [:D]

Lykke til på mandag da [:)]

Back
Topp