litt sjokkert.. ang legetime...

snart-tobarnsmor

Flørter med forumet
I dag hadde jeg legetime, for å få tatt blodprøver, samtale hvordan jeg skal bli fulgt opp i dette svangerskap og evt fått sett knøttet på ul, men når jeg kommer inn til legen, så får jeg bare beskjed om at dem har sluttet å tatt undersøkelser før uke 12?  så jeg fikk ny time 19 des...Hvorfor kunne de ikke bare ha sakt det når jeg bestilte tima?
jaja, fikk no bekreftet at jeg skal bli fulgt ekstra opp i dette svangerskapet da...heldigvis..

Har dere fått samme beskjed om at det ikke er noen sjekk/blodprøver før uke 12?

Jeg tok iallefall blodprøver for en uke siden :P

Jeg skal i morgen, og jeg har ikke fått noe beskjed om det.. 

trudde det var vanlig hvis ikke det var veldig spesielle tilfeller. Gidder ikke å ha sjekk før uke 12 selv, er jo så usikkert fram til da. 1 av 3 mister jo faktisk:(

Jeg tok blodprøver for en uke siden jeg, spurte legen om det var for tidlig, men det sa han at det ikke var. Tok noen ekstra blodprøver også..

Skal tilbake til legen i uke 10, og da skal vi fylle ut papirer og søke om ordinær ul ol.

Fikk beskjed om at de ikke tok inn før uke 12 på mitt legesenter. Første kontroll mellom uke 12 og 16 sa de...

Men når du først var der kunne de jo tatt de prøvene?!! 

tror de fleste ikke tar deg inn før uke 12. 
Men hvis det er noen spesiell grunn så får man timer, henvisninger og det som er før det! 
Litt ulik praksis tydeligvis, noen som absolutt ikke tar inn før uke 12 og noen som gjør det.. 

Jeg skal til gyn.legen min til uken hvertfall, men får eksra oppfølgning der vel å merke.. 

Jeg skal inn for tidlig ul igjen om en uke og da skal jeg bestille vanlig time for utfylling og blodprøver ca i uke 10 tenker jeg, jeg er 12 uker 23 desember.... Så da har vi ikke tid til slikt.... Hehe ;) Men nei ikke hørt at det ikke blir gjordt før. For jeg fikk beskjed om å komme tilbake i uke 10-12 når jeg var innom for å ta en test.....

jeg var på første kontroll i dag. Bestilte inne hos legen for to uker siden, og syntes det var litt tidlig.. Men samme det, egentlig.. Tok i allefall blodprøver, fylte ut helsekortet, sendte hendvisning til ordinær ul og søkte om fødeplass:) neste kontroll hos lege blir 18.januar, og mellom nå og da skal jeg til JM. Skal bestille time neste uke..

jeg var på første kontroll i dag. Bestilte inne hos legen for to uker siden, og syntes det var litt tidlig.. Men samme det, egentlig.. Tok i allefall blodprøver, fylte ut helsekortet, sendte hendvisning til ordinær ul og søkte om fødeplass:) neste kontroll hos lege blir 18.januar, og mellom nå og da skal jeg til JM. Skal bestille time neste uke..

Jeg har også fått beskjed om å komme inn til første kontroll i uke 12 (blir jo uke 11 da, siden 12 er juleuken). Og jeg har risikosvangerskap.

Men jeg har bare hatt gode opplevelser og opplevd å bli tatt på alvor de gangene jeg har vært der allerede da, selv om hun ikke har tatt prøver eller fylt ut skjemaene ennå. Men jeg har fått fødeplass på riksen, iallfall:)

Når jeg ringte til legen, så sa de at det var vanlig med første kontroll mellom uke 10 og 12. Jeg fikk 8. des, som er i uke 10 :)

Hvis jeg hadde spørsmål eller det var noe annet, så måtte jeg bare ringe før.

Hvis man først drar i uke 12 her, får man ikke fødeplass der en vil. sist søkte jeg i uke 7, og vet at de som søkte bare uken ble avvist av Ullevål

MariaKA skrev:
Hvis man først drar i uke 12 her, får man ikke fødeplass der en vil. sist søkte jeg i uke 7, og vet at de som søkte bare uken ble avvist av Ullevål

Du kan be legen om å søke plass til deg allerede nå, det gjorde jeg. Eventuelt kan du også søke selv.

Oi da...
Ta heller kontakt med en Jordmor di bruker å være mye mer medgjørlig å bruk heller legen kun til sykemeldinger.
Hva er det for noen leger dere har da damer...?
Er jo minst likte viktig å begynne å følge opp saker og ting før det er for sent er det ikke...?

Jeg var til sjekk i uke 7 sist jeg var gravid, denne gangen skal jeg i uke 9, tar alltid jordmor time først, men bare fordi jeg rett og slett ikke helt ser poenget med hva legen kan hjelpe meg med, bortsett fra å ta prøver og gi sykemeldinger..tror jeg kommer til å bruke jordmor for det meste denne gangen..

Skytten84 skrev:
trudde det var vanlig hvis ikke det var veldig spesielle tilfeller. Gidder ikke å ha sjekk før uke 12 selv, er jo så usikkert fram til da. 1 av 3 mister jo faktisk:(

Er vel ikke akkurat 1 av 3 som mister... og hvis det er tilfellet så har jo i hvert fall mange mistet allerede før di venter mensen, og dermed tester di aldri positivt.. tror det er mer hold i 1 av 5, men skal ikke si det for sikkert..uansett øker kjangsene veldig mye i det embryoets hjerte begynner å slå..

MariaKA skrev:

Heldigvis er dette bare i Oslo og området rundt :-) Fødende i resten av landet har ikke det store problemet med fødeplass! Her har vi Føden og that's it :-)

Bor man et sted hvor det er kamp om plassene så må en jo nesten bare hive seg rundt og søke med den positive testen i hånden uten å nøle. :-/

Venninnen min er lege og hun sa i går at det er ubarmhjertig ja, men noe av grunnen til at det ikke er kontroll før uke 12 er for at mange mister og det er lite de får gjort med det.
Etter uke 12 er sjangsene store og da bruker ikke legene "unødig" mye tid på gravide... 

Pluss masse andre grunner ogs, men det er hovedgrunnen, desverre!! 

*krysser fingrene for alle oss juli mammaer nå*

så rart at noen får tatt blodprøver og noen ikke da :/ syns det kommer nye regler hele tiden jeg :P
Var akkurat disse grunnene min fastlege kom med og... pluss at hun sa at blodprøvene kunne gi feil svar hvis man tok de tidligere..? 
man får bare glede seg til 19 desember da ;) hehe, fin julenyhet og komme med :D

Så rart. Jeg har aldri fått beskjed om dette av min lege, heller ikke hørt at venninner har fått det. Man skal jo til sin første kontroll mellom uke 8-12 har jeg lest og det følger de også opp på mitt legekontor i Bergen. Jeg skal til lege i morgen, da er jeg 8+0. Gleder meg :) Skal bli godt å bli ferdig med den første timen og få sendt henvisning til ul så fort som mulig. Jeg håper på å få en tidlig ul denne gangen da jeg har mistet to ganger i år alt (ma i uke 12 i mars og sa i uke 6 i juni) og er livredd for at jeg skal miste igjen.Vet dere hva kriteriene er for at man har rett på tidlig ul? Kommer uansett til å ta det privat i uke 12 hvis jeg ikke har krav på det for å se at det er liv der.

Back
Topp