Litt redd og lei meg nå :(

Bjørnemor89

Betatt av forumet
Jobber på sykehus, og hvert år får vi tilbud om å ta influensavaksinen. Har aldri tidligere giddet å ta den, men i år tenkte jeg at siden jeg har to nyoppstartete barnehagebarn som drar med seg smitte hjem, og fordi gravide anbefaler å ta vaksinen, bestemte jeg meg for å ta den. Fylte ut et skjema om helsetilstand og krysset av for at jeg var gravid i 2. mnd, men ble ikke noe snakk om det. Etter vaksinen satt jeg og ventet utfor i 20 min (i fall man får noen reaksjoner), og da overhørte jeg at sykepleieren sa det var kontraindisert (altså ikke anbefalt) å ta vaksinen i 1. trimester! Ble kjempelei meg, men vaksinedamene beroliget meg med at jeg ikke har gjort noe galt. Det handlet visst mest om at man generelt skal være forsiktig med medikamenter i første trimester, og litt fordi sjansen for at noe skal gå galt allerede er større de første 12 ukene, og at man derfor ikke kan vite om det er pga vaksinen eller ikke.. Dette føles allikevel veldig skummelt :(

Har de ikke sett på skjema før de satt vaksinen da? Liten vits å fylle ut om de ikke sjekker det?! Det går nok helt fint skal du se. Sender deg en klem ❤️

Har de ikke sett på skjema før de satt vaksinen da? Liten vits å fylle ut om de ikke sjekker det?! Det går nok helt fint skal du se. Sender deg en klem ❤️
De så vel så vidt på skjemaet, men tror de hang seg mest opp i at jeg hadde krysset av for at jeg hadde hatt en reaksjon på vaksine tidligere, så vet faktisk ikke om de så ordentlig på det med graviditet..
Takk ❤️

Håper det går bra og at det bare er en generell skepsis! :Heartred

De så vel så vidt på skjemaet, men tror de hang seg mest opp i at jeg hadde krysset av for at jeg hadde hatt en reaksjon på vaksine tidligere, så vet faktisk ikke om de så ordentlig på det med graviditet..
Takk ❤️
Syns allikavel de burde få en form for tilbakemelding på det. Er jo deres ansvar at slikt ikke skjer. Men de skjønte kanskje at de hadde gjort en bommert når de så hvor redd du ble.

Hørt om flere som pga ekstra risiko hos seg selv eller familiemedlemmer som har blitt anbefalt å ta den før uke 12 ;) er visst mest fordi at fosteret ikke er i risiko for skader ved influensa før uke 12 at man ikke ønsker å medisinere mer enn nødvendig de første 12 ukene :)

Syns allikavel de burde få en form for tilbakemelding på det. Er jo deres ansvar at slikt ikke skjer. Men de skjønte kanskje at de hadde gjort en bommert når de så hvor redd du ble.
De tok meg veldig på alvor da de så at jeg nesten var på gråten. Trøstet og beroliget meg på en fin måte. Fikk nummeret til hun ene slik at jeg kunne ta kontakt hvis det var noe, og så ønsket hun å følge meg opp, så hun fikk mitt nr også. Tror det var mest fordi hun skjønte hvor engstelig jeg ble.
Velger jo å tro at hvis det hadde vært farlig å ta vaksinen, så hadde de vært mer nøye på å kontrollere det..

• Liker
Reactions: BMC
Hørt om flere som pga ekstra risiko hos seg selv eller familiemedlemmer som har blitt anbefalt å ta den før uke 12 ;) er visst mest fordi at fosteret ikke er i risiko for skader ved influensa før uke 12 at man ikke ønsker å medisinere mer enn nødvendig de første 12 ukene :)
Ja, har også lest at de i enkelte tilfeller anbefaler å ta vaksinen i første trimester, så det KAN jo umulig være direkte skadelig tenker jeg. Føler meg litt roligere nå, men det var bare fryktelig ekkelt i morges.. :/

De burde jo ha nevnt det, men som du skriver så har jeg også hørt at noen blir anbefalt å ta dem i første trimerster, men hvis det ikke er noen spesiell grunn så mener de vell at det er like greit å vente.

Men det går nok kjempe fint :-) er enig i det du sier med at hvis man absolutt ikke skal ta den så tidlig så hadde de nok vært veldig nøye med det :-)

Back
Topp