Litt redd for å blir gravid igjen.

Ulldotten

Betatt av forumet
Jeg har to barn. Første barnet er født vaginalt og andre barnet ble tatt med hastekeisersnitt. Grunnen var dårlig hjertelyd pga. gbs infeksjon. Vannet hadde gått og riene satte først i gang 1 1/2 døgn senere. Var kommet til 4-5 cm da det ble bestemt keisersnitt.

Nå som det yngste barnet begynner å bli noen år så ønsker vi oss flere barn, men merker at jeg gruer litt for dette med svangerskap og fødsel denne gangen. Da tenker jeg både på det med gbs og det å føde etter et keisersnitt.

Skal/bør jeg ha noen spesiell oppfølging når jeg tidligere har født et barn med gbs infeksjon? Og evt.hva går dette ut på?
Tenker også på dette med fødsel. Har forstått at jeg kan føde vaginalt, men er risikoen for problemer mye større pga.tidligere keisersnitt? Det vil minst gå 4 år mellom keisersnittet og neste fødsel.

Hei!

Jeg kan godt forstå at du gjør deg en del tanker ift det å bli gravid igjen. Det er veldig naturlig pga det du opplevde sist. Men hvis du blir gravid igjen vil du bli passet veldig godt på :-)

Kvinner som tidligere har hatt problemer med GBS får spesiell oppfølging ved neste fødsel uansett. Det er vanlig å gi intravenøs antibiotika når fødselen kommer igang og flere ganger under fødselen, hvis den tar litt tid. Det er for å forebygge infeksjon med GBS. På det sykehuset jeg jobber er det også vanlig å holde litt ekstra øye med babyen de første to døgn ift infeksjonstegn. Man tar da blodprøver og måler temperaturen.
Jeg opplever at det blir tatt veldig på alvor når kvinner med tidligere GBS-infeksjon kommer inn i fødsel. Det er noe vi virkelig ønsker å unngå èn gang til.

Kansje ville det være en idè å kontakte fødestedet ditt og bare spørre rett ut hvordan de forholder seg ift GBS. Da kan du være trygg på at de har rutiner på behandling og du kan senke skuldrene og kjenne at du vet hvordan du blit tatt vare på.

Det er veldig mange kvinner som føder etter et keisersnitt og det går vanligvis helt fint. Du har jo faktisk født èn gang før, og det gir deg et veldig godt utgangspunkt. Kroppen din vil oppføre seg som en "ekte" flergangsfødende. Det betyr at sansynligheten for at det går vesentlig raskere enn første gang er veldig stor!
Du må føde på en spesialavdeling og du vil ha litt mer overvåking på under fødselen, men elles burde det går veldig fint.

Ønsker deg masse lykke til med den store beslutningen :-)

Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Ja og nei...... Spesialavdeling er den største type fødeavdeling som finnes i Norge. Fødestedene er delt inn i fødestuer, fødeavdelinger og spesialavdelinger. Og du skal da føde på en spesialavdeling når du tidligere har hatt keisersnitt.

Lykke til :-)
Jordmor Ragna.

Back
Topp