litt råd til å åpne butikk?

BelleventerNr3

Glad i forumet
Da er det bestemt at jeg og en venninne skal starte en barneklær butikk her i kommunen. Det er ingen rene barneklær butikker her, og de som har litt barneklær har lite utvalg. Så dette har vi bestemt oss om å gjøre noe med!

Vi skal ha klær fra 0-16 år, med f.eks smallstuff, moonkids, jo-ha, lilleba og outfitters nation (ON = 8-16 års klær)

Vi har sendt forspørsel til 3 agentur og har fått tilbakemelding av 2, at de vil gladelig "samarbeide" med oss når vi er klar.
 Vi har bestemt oss for å starte et AS, som er litt mer sikkert økonomisk i forhold til rettigheter og slikt.
 Jeg har skrive forretningsplan noe jeg leste på internett var lurt å ha når en snakker med banken og eventuelt med innovasjon norge. (håper på å få litt gründer støtte Very Happy Very Happy )

Og så er jeg begynt å skrive start-budsjett.. Men hva i alle dager må jeg ha med der? Jeg har med varelager, interiør, kasseapparat, lønn, leie, strøm. Hva annet bør jeg tenke på der?

Og bør jeg vente med å opprette AS`et til etter jeg har snakket med banken? Jeg tenker det selv, men jeg vet jo ikke.

Vi har fått oss lokale, som er ca 73 kvm, må berre lese gjennom kontrakten først og skrive under om vi ikke har noen innvendinger.. Den skulle vi få tilsendt, enten på mail eller i posten.

Jeg føler at vi har fått gjort litt, men vet ikke helt hvor jeg skal snu meg nå! De i banken kjenner meg, så kanskje jeg kunne fått tid der til å få litt råd om hva jeg bør tenke på i budsjettet, og hva steg jeg bør ta nå!

Oi, spennende :)

"Her i kommunen", hvor stor kommune er det snakk om?
Man bør bare være sikker på at det er et marked for det, i lengden også. :)

det er ca 5000 innbyggere, med økende antall babyer hvert år. Har snakket med noen som har hatt butikk i noen år, og de mener dette er en god idè, for det er mye "handelslekkasje" til byene. Som de må reise med ferje for å komme til. Det kan fort bli dyre klær, tenker eg.

Hvis dere ikke har noen kapital til å starte opp så ville jeg ventet til etter at jeg hadde snakket med banken. Det koster jo tross alt 100tusen for å starte et AS.

Hvor detaljert du må være vet jeg ikke. Gjerne ta med evt kostnader til markedsføring, rekvisita(poser/gavepapir ol), regnskapsfører.

Jeg ville tatt kontakt med et regnskapsfirma, de pleier å ha etablerings rådgivning.

Høres veldig spennende ut. Lykke til. :)

Har inntrykk av at enkelte kommuner tilbyr "Gründerkurs" eller veiledning til personer som ønsker å starte bedrift. Kanskje det er en idé å kontakte kommunen og høre hvilke tilbud de evt har?

akkurat det er min drøm også! så veldig nyskjerrig på hvor mye penger det ca. er snakk om når man skal starte for seg selv :o har nettbutikk som mitt første mål!

i går var jeg og snakket med banken her.. De har mest med privat økonomi og lån og gjøre, men har en dame som kommer på kontoret der og har kontakt med firmaer for rådgiving og slikt. Vi har blitt satt opp på møte den 16. juni. Jeg fikk telefon nr hennes så jeg kunne ringe og høre hva jeg må ha klart før møte.
Og kan ikke sei hun hørtes så positiv ut! Jeg presenterte meg og fortalte at jeg vil åpne butikk her jeg bor, og hun spør i en småsur og irritabel stemme "hvor jeg har tenkt å ha den da!?" selv om jeg nett hadde sagt det, og fulgte opp med "det er vel barneklær der vel?!?" så forklarer jeg at hun som har et lite utvalg av barneklær i butikken sin har lyst å kutte det ut, for hun vil konsentrere seg om hovedvaren sin, og at vi kan få overta hennes leverandør.

Men vi må ha en god forretningsplan med oversikt over forventet omsetning første året, og hva vi forventer i løpet av ca 5 årstid. med prosenter og alt mulig... Kjente jeg satte hjertet litt i halsen! er jo litt vanskelig å forutse sånt!
Og så måtte vi ha et gjennomført budsjett.. Kan ikkje si jeg gleder meg til 16. juni! Denne sure damen skal bestemme om vi har en god nok idè til at vi skal få lån! Og så må vi ha egenkapital på 30 % av forventet lån eller noko slikt... Så om vi vil ha lån til f.eks 500.000 kr så må vi ha egenkapital på 150.000...

Jeg.. ville tenkt meg om en del ganger til iallefall :)

Kanskje kombinere det med nett?
Blir ganske liten kundekrets med så få innbyggere. 

Er ikke meningen å være frøken pessimist, altså.. :P

Men prøv å regn ut, etter dere har fått kartlagt litt, hvor mye dere må selge for pr. dag bare for å få det til å gå rundt. Og så kan du se om det er realistisk å klare dette (i lengden) og mer til. Lykke til :)

Jeg ville ikke startet på et så lite sted, og merkeklær er ikke kjempe billig heller så hvor mye kommer dere egentlig til å selge for? Hvor mange tusen må dere selge for om dagen for at det skal gå rundt f.eks?

Må dere ha 150.000 i startkapital + 100.000 for å gjøre det til AS er det jo en del å tape da om dere ikke får det til å gå rundt..

tror dere kan ta dere vann over hodet med å starte en merkebutikk for barn på ett lite sted. allefall om dere ikke har egenkapital på allefall 2-300tusen å ta av til det går rundt!! og dere måå ha nettbutikk,bare synd det er så masse sånt allerede med de merkene.

OG HUSK at det kan bli minimalt med lønn på deg og den andre ansatte de første 1,2,3  årene,kan dere leve med det? og kan dere leve med å bruke 150% av tiden deres på å få butikken opp og gå?

husk at dere skal handle inn alt dere trenger,dere skal ha lønn,forsikring, osv osv.

ville virkelig tatt en undersøkelse i området å forhørt meg om interessen i forhold til klærne dere vil ha,hva dere skal ta for plaggene og hva folk ønsker.

jeg er fra ett lite sted, der er det ingen barnebutikk,det hadde alldri gått rundt. og  folk som ønkser annet enn det de har i nermesete by(cubus,reflex) bestiller på nett eller homepartys.

var noen som startet opp en dyrere butikk i byen for en del år siden,med kativg,me too +++,det varte ikke lenge.

You said it ohBaby..

ja, jeg vet om alle disse "fallgruvene"..
og som dere sier, så har jeg allerede snakket med 2-3 andre forhandlere her på øyen. Alle de 3 har god tro på at dette skal gå bra. Det lokale vi har fått tilbud på er i et område de er flinke å ta vare på hverandre, vi kunne få redusert leie første 4 månedene for at det ikke skulle være et fordyrende ledd. Vi har og blant annet snakket med mødre og bestemødre rundt omkring her, som ikke liker å bruke 200 kr på å reise til nærmeste by for å kjøpe inn klær til barn eller barnebarn. om plagget er frå cubus og koster en 100 lapp så vil den likevel koste de 300 kr på grunn av reisen.

Dette er nok ikke noe jeg kaster meg inn i uten å planlegge :) Jeg har lekt med tanken i over 1 år, og har kikket på internett og sjekket priser på lokaler rundt om i kommunen, og forhørt meg med andre forhandlere. Hun som skal si fra seg sine barneklær sier at klærne hun har går veldig bra, hun har knapt fått inn nyheter før de blir solgt ut av butikken igjen.
Jeg har snakket med en jeg har gått i jentekor med, som er utdannet innforbi PR og markedsføring, og hun kunne hjelpe oss å sette sammen en plan.
Så det er ikke noe jeg bare kaster meg inn i.

BitzyhogJulia skrev:
godt å se at det ikke bare er noe du kaster deg ut i og at du også fortsatt undersøker og graver! :D

Bare føler at det er noe som mange ikke tenker på, altså at det virkelig er hardt arbeid og at det er shiiiitdyrt til å begynne med. Kjenner flere regnskapsførere som alt for ofte ser på regnskapene at dette går til helvette... Er jo mange som prøver seg for seg selv, og så slår økonomien dem i bakhodet. Så det er vel igrunn for å "slå litt kaldt vann i årene" som de sier.

Men fortsett slik som du gjør, så kan det ikke gå helt galt tenker jeg. :) så lykke til!

Jeg fant en side på internett som heter www.etablerer.no som har et gratis kurs online, som jeg holder på med, der og har de et eget kapitel som handler om det å kaste kaldt vann i årene :) der står det om stort sett alt som "kan" gå gale. Er bare halvferdig med kurset enda, og vil gjøre meg ferdig med det før jeg skal på møte med banken, sånn at jeg vet mer om det å starte for seg selv.

Mmm, vel.. du spurte om råd, og mitt råd var å tenke deg om mange ganger til.
Det er det fortsatt. :)

Man tenker tanken at det er lettere å kjøpe barneklær uten å dra til byen.. men så drar man til byen av og til uansett, og tar det i samme slengen.
Og det kjøpes på nett som aldri før. Og barn arver, og butikkene i byen vil kunne ha bedre tilbud, bedre utvalg, hyppigere utskiftning, og mja nei njo. Jeg er FOR smågründerne! Men ville vært skeptisk her asså. Skjønner bankdama ;)

Men kjører dere på, så håper jeg selvfølgelig det går glimrende. :)

©Smartass skrev:
Mmm, vel.. du spurte om råd, og mitt råd var å tenke deg om mange ganger til.
Det er det fortsatt. :)

Man tenker tanken at det er lettere å kjøpe barneklær uten å dra til byen.. men så drar man til byen av og til uansett, og tar det i samme slengen.
Og det kjøpes på nett som aldri før. Og barn arver, og butikkene i byen vil kunne ha bedre tilbud, bedre utvalg, hyppigere utskiftning, og mja nei njo. Jeg er FOR smågründerne! Men ville vært skeptisk her asså. Skjønner bankdama ;)

Men kjører dere på, så håper jeg selvfølgelig det går glimrende. :)

sign sign sign!

søsteren min bor på den lille plassen jeg kommer fra. hun jobber i mx-sport. de selger alt fra joha i butikken sin, og seff masse andre sportsmerker til barn. og det de erfarer til tider,er at feks joha som er ett "dyrere" merke enn mase annet tar tid å selge. men de har jo en kjede å støtte seg på og flust med kampanjer som lokker inn kunder,og som da gir mersalg i form av dyrere ting.

har selv vert ass butikksjef i en dyr klesbutikk på landet her utenfor stavanger,og vet at det ikke bare er lett.

ville allfall ikke ha startet opp på høst el vinderdelen,mlm nov og mars,da er det masse dødtid,bortsett fra julehandelen. kan fort ta fra en motet! :)

Har lest dårlig igjennom her, men skal gjøre det etterpå. Men det jeg kunne tenkt meg er å først starte nettbutikk og ha ett lite showrom som folk her rundtom kan komme innom å handle fra og så utvikle meg mot målet mitt: en liten koslig butikk.

Men f.eks sånn som nettbutikk så tar det tid å markedsføre seg og da bør en ikke ha så alt for mange merker og varianter da tingene skal ut ilp av en sesong, Hvis ikke så må dere jo selge klærnene billigere og tjener mindre for like mye jobb.

Så hva med å satse på nettet først med showrom og når det begynner å gå som det suser så finner dere noe større og åpner butikk? :)

Blir nok tøft å bygge opp bedriften, men det kan gå. Hvis dere er avhengig av lønningen så tror jeg ikke det blir så mye penger som kommer inn den første tiden. I tillegg skal jo pengene også deles på 2.

jeg forstår pessimismen deres, jeg har vært gjennom alle de der tankene der. Og har kommet frem til at vi skal prøve likevel. Vi kan faktisk ikke vite om det går bra eller ikke før vi har prøvd. Og jeg personlig savner å kunne handle barneklær her, for JEG har ikke råd til å reise til byen for 200 kr hver gang jeg ser at mini trenger noe nytt. og mini er nå i en alder der han vokser mye, og det er mange i det kullet. Og antall unger bare øker.
Både jeg og venninnen min tror at denne butikken vil gå bra, og med godt mot og sterk vilje til å få noe til å gå bra, så tror vi at dette bare MÅ gå bra!

Men jeg spurde om råd til hva jeg skal gjøre i forhold til å åpne butikk. For dette har både jeg og venninnen min BESTEMT oss for. Hvis banken har tro på at dette kan gå, noe vi finner ut den 16. juni, så kommer vi til å åpne i oktober eller november.

Jeg trenger ikke råd om å tenke meg om. For jeg har tenkt, både opp og i mente.. Har lagd for-og-i-mot lister, og har kommet frem til at dette kommer til å gå bra :)

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre nå? Eventuelt kanskje noen vet om noen merker vi ikke har tenkt på? Noen som kanskje er av den litt mer rimelige merkene?

RufusPus skrev:
jeg forstår pessimismen deres, jeg har vært gjennom alle de der tankene der. Og har kommet frem til at vi skal prøve likevel. Vi kan faktisk ikke vite om det går bra eller ikke før vi har prøvd. Og jeg personlig savner å kunne handle barneklær her, for JEG har ikke råd til å reise til byen for 200 kr hver gang jeg ser at mini trenger noe nytt. og mini er nå i en alder der han vokser mye, og det er mange i det kullet. Og antall unger bare øker.
Både jeg og venninnen min tror at denne butikken vil gå bra, og med godt mot og sterk vilje til å få noe til å gå bra, så tror vi at dette bare MÅ gå bra!

Men jeg spurde om råd til hva jeg skal gjøre i forhold til å åpne butikk. For dette har både jeg og venninnen min BESTEMT oss for. Hvis banken har tro på at dette kan gå, noe vi finner ut den 16. juni, så kommer vi til å åpne i oktober eller november.

Jeg trenger ikke råd om å tenke meg om. For jeg har tenkt, både opp og i mente.. Har lagd for-og-i-mot lister, og har kommet frem til at dette kommer til å gå bra :)

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre nå? Eventuelt kanskje noen vet om noen merker vi ikke har tenkt på? Noen som kanskje er av den litt mer rimelige merkene?

merker som ikke er rimelige,men utrolig flotte og solide klær

me too
cupcake
petit bateu
norlie
phister og philina
ej sikkelei

et must:
Joha, fantastisk ull!!

andre

facts: mye rimelige bom bodyer, og også dyrere ullplagg

sko fra converse,superga,bisgaard

yttertøy fra navigare er jo kanongode klær,og rimeligere enn feks reima.

strømper fra melton i digg myk ull og utrolig bra bomull,men dyrt.

hva med plagg fra name-it?

Back
Topp