Litt råd fra dere, HJELP!

Skattelatte

Betatt av forumet
Lenge siden jeg har vært her nå... Syns det er lite tid til så alt for mye sitting i sofaen med pc :) Jeg har en problem med den ellers perfekte lille prinsessa mi:) Hun sover så dårlig... Jeg har som sagt tidligere gått i vugge fella... Men hvem vil da ikke at man skal få de til å sove uansett... Hun bruker ca 1-2 timer på å sovne... Sovner ca 21 til slutt... Så sover hun kjempe tungt og godt til ca 01... Da våkner hun å enten er sulten... Litt flaske så holder hun de stort sett gående til 05.. Sovner en time... Prater i til ca 0730... Opp! Jeg er så sliten... 5 mnd med ikke mer en 5 ganger hel natt søvn på hun!!! Tips, råd, jeg er desperat nå assa!

Har du henne på eget rom? Det hjalp veldig for oss. Fra å være våken 5 gang pr natt til 1 gang pr natt er fantastisk :-)
Når vi legger lillemann på kvelden legger vi han rett ned i senga med smokk og kos, en sang og en klem. Så sier vi godnatt å går ut, da kan han ligge å skravle litt 5-10 min, men så sovner han, er han urolig går vi inn ofte å gir smokken å sier nå er det natt, å gir han en klem eller kos. Noen babyer er jo veldig sensitive til mammalukt, så her legger pappan han hver kveld.
Gode leggerutiner er jo bra, med feks grøt, bad, pysj, kos å så natta, men det har du nok helt sikkert :-)

Ingen barn er like, så det er jo ikke sikkert det samme som vi gjør funker for dere. Vi har vært veldig heldige med nattesøvn, og gutten vår har sovet full natt uten mat (22-0830) fra han var 5 uker.

Vi har hatt de samme leggerutinene fra han ble født:
Kl. 21.45 Siste stell, pysj (og nå tannpuss)
Kl.22.00 Vi går inn på soverommet som er helt mørkt bortsett fra en liten nattlampe lengst bort fra hans seng. Så får han nattapupp i senga vår (jeg sitter). Først en pupp, faren går rundt med han og raper, så den andre. Inne på soverommet sier vi ingen ting og er veldig rolige. Så legger vi han i senga hans og gir han nattakos. Vi passer på at han aldri gråter når vi går ifra han.

Døra til soverommet er åpen (på gløtt), og han hører tv/prating osv. Det hender han roper etter oss. Vi går kun inn om han tydelig gråter (ikke om han kun roper). Om vi går inn, gir vi han smokken og går ut igjen uten å si noe. Det tar sjelden mer enn 15min fra han har lagt seg til han sover tungt, men han sover sjelden når vi går fra rommet (sovner alene).

Som sagt, alle er forskjellige, og vi har sikkert hatt flaks med vår og søvn. Om hun ikke er vant til å sovne på egenhånd, må hun nok trene på det. Hva med å først sitte ved senga hennes i mørket uten å si noe/gjøre noe til hun sovner (da vil hun jo føle seg trygg selv om du ikke vugger). Deretter være noen dager i samme rom til hun sovner, og deretter prøve å la henne sovne på egenhånd noen dager.

Vi vugget også, men har nå klart å slutte med det:) Uten masse hyl og skrik. Er ikke tilhenger av å la de små ligge å skrike seg i søvn. Men vi ble bare veldig bevisst på at vi skal ikke vugge/rugge/bysse, og det viste seg at lillemann klarte faktisk å sovne uten. Hvis han begynte å skrike så tok jeg han opp og roet han for så å legge han ned igjen. Men som sagt her, ingen barn er like.

Har du begynt med grøt da? Noen synes det hjelper på nattesøvnen, jeg synes ikke det. Sliter litt med dårlige netter selv. Vi har også gode, tydelige kveldsrutiner, men lillmann gjør som han selv vil ;) Hvor mye sover hun på dagen? Jeg synes å merke forskjell på de nettene han har sovet mye på dagen og ikke. Mindre søvn på dagen betyr bedre netter her. Noen sier søvn avler søvn..?? Blir ikke klok her heller!

Takker å bukker for kjempe flotte svar!!!! Alle sammen. Skal ta med meg flere ting :) Leggingen er sånn, hun blir trøtt i 1930 tiden, sliter hun litt til ut.. Så er det pysj, og her er det full flaske med ca 250 ml mme som hun koser seg med i bagen. Hun spiser opp og rapes noen ganger, hun har ikke vært en unge som har måtte gjort det for hver gang.. Så vrir hun seg og slår med armene, men har øynene igjen.. Ser hun ønsker veldig å sove men sånn som oss noen ganger får det bare ikke til. Men jeg syns synn på henne nå de siste dagene har jeg måtte tatt henne opp i armene mine å da sovner hun på et blunk! Sukk.. Vet at det er feil... Men man gjør jo det man kan får å roe de... Søndag tenkte jeg å legge henne på eget rom.. Vi har flyttet så derfor har jeg ventet med det. Natta så sover hun godt fra ca 21 til 01... Så begynner hun å våkne til å holder det av å på med små soving til ca 05 å da er det litt mat.. Sover kanskje en time å så opp i 0730... Snakker med helsesøster idag å hun bekreftet at tulla mi sover for lite i forholdtil det de skal... Men.. Alle barn er jo forskjellige å jeg tror ikke hun trenger like mye søvn alltid... Men jeg trenger....!! Fikk masse skriv om søvn o.l så skal lese igjennom det å se etter tips. Vil jo bare min lille prinsesses beste å søvn er viktig for små tulle jenter :)

Krysser fingrene for at det ordner seg :-) Kan jo og hende at det er tenner på gang? Når min gutt er urolig på natterstider bruker jeg alltid å tenke om kanskje bleia er tung og våt, om pysjen sitter ordentlig på, tilbyr flaske, osv. Går alltid gjennom en sjekkliste i hodet ;-) Hehe! Håper at det hjelper å legge henne på eget rom :-)

Prøv å legg henne tidligere... Kan være hun legger seg for seint og ikkje finner roen fordi hun er overtrøtt! Veldig kjent fenomen akkurat det! Levi legger seg 2 timer etter siste lur på ettermiddagen og sovner veldig fint. Prøv å google karin naphaug, hun har mye bra å komme med!Lykke til, er tøft med for lite søvn :/

Har slitt med lite søvn her og, men no har det komt seg. Med første mann lærte eg at det kan vera lurt å legge dei rundt 19.00/20.00. Han var svært uroleg p? kvelden, og på helsestasjonen sa dei berre at det ikkje var uvanleg. Då han var 3 mnd spurde svigerinna mi om eg hadde prøvde å legge han tidlegare, at han kanskje rett og slett var trøytt. Prøvde då å flytte leggetida frå 21 tida til ca 19.00, og jammen sovna han! Med ei to neste har eg lagt dei ca 19.00, og då har eg kledd på pysj, amma, sunge nattasang og lagt dei over i senga der dei har sovna av seg sjølv. Med minstemann fekk me problem med at han vakna stadig oftare etter han vart lagt. Frå å sovne kl 19.00 og få mat ca 23 og kl 03 før han vakna kl 07, vakna han til slutt kvar time heile natta!!!!! Gjekk jo rundt i koma på dagtid. Innsåg at eg hadde vore for kjapp med å plukke han opp på natta når han laga lyd, og dermed avbrutt søvnen hans. Babyar har søvnperiodar med lettare søvn, der dei er nesten vakne, og til og med opnar augene, og då lagar dei ofte litt lyd. Vert dei forstyrra då vaknar dei heilt. Det er derfor mange opplever at ungane søv betre på eige rom, for då skal det litt meir lyd til før me "hønemødre" sprett opp og trøystar dei. For oss vart løysinga at eg flytta ut to netter, og far tok seg av minsten om natta. Klappa han på kinnet og tilbaud vatn på flaske, og ME på morgonkvisten. Etter 2 netter var det verste gjordt. Første natta var han vaken nesten kvar time, men berre ca 10 min kvar gong. Neste natt gjekk det 3 timar mellom kvar gong, og han var vaken kanskje 5 min kvar gong. 3 natta overtok eg, då sov han 4 timar i strekk, og vakna ikkje skikkeleg, berre klaga litt før han sovna att. Etter 1 veke vakna han berre 1 gong pr natt, og i natt sov han frå 19.00 -05.30! Vil berre understreke at det ikkje var snakk om å la han ligge å hylskrike åleine. Me var der heile tida, klappa han på kinnet og trøysta han, men me tok han ikkje opp, og han fekk ikkje pupp meir enn ein gong midt på natta i byrjinga, men han åt egentlig ikkje noko særleg, så etterkvart slutta eg med det og. Nokre ungar finn søvnen sjølv, og andre må læra seg å sove. Jo trøyttare ungen vert, jo dårlegare søv dei, så eg trur på å legge dei litt tidleg. Ser at om eg ventar for lenge med å legge minsten fordi eg synes det er litt tidleg, jo vanskelegare er det å få han til å sove. Legg eg han når han akkurat byrjar å verte trøytt, sovnar han som oftast av seg sjølv utan å klage i det heile. Verkar berre som han nyt det. Dette vart langt, men eg håpar det kan vera til nytte;)

Åååååå takk for svar alle :) lagt henne i bagen oppi senga si nå i natt på eget rom så får i se om natte søvnen hennes blir forlenge ltt... Rart men hun sover så utrolig godt å tungt fra kl 21 ca... Idag la jeg henne 19... Sovnet ca 2015... Men skal følge gode råd å se m kone fungerer for oss :) Takk igjen.

Back
Topp