Litt om graviditet i Hellas

mona85

Andre møte med forumet
Det er visst to av oss som oppholder seg i Hellas. Men jeg kan jo fortelle litt om min opplevelse så langt av helsesystemet her. :)
Når jeg fant ut at jeg var gravid første gang dro vi på sykehuset i Chania for første kontroll. Der fikk jeg bekreftet graviditeten og UL allerede da. Etterpå var det opp til oss å velge om vi skulle fortsette kontrollene med denne gynekologen eller om vi ville finne en klinikk.  Sykehusene på Kreta er bra og utstyr og personale er minst like flinke som hjemme. Men problemet er at det er så mange på avdelingene at oppfølgingen og hjelpen ikke strekker til mener jeg. Du må ha med egen barnemat mens du ligger på sykehuset,ingen sjangse på å ligge på enerom, ingen hjelp med amming da sykehusene er alt for fulle. Og mange "tipser" gynekologene for å få ekstra service på sykehusene. Så vi har valgt en kvinneklinikk i Chania som du må betale for å komme til,men her får du en oppfølging du bare kan drømme om på ett sykehus. Først og fremst er alle på klinikken spesialister på kvinner og fødsler. Jeg får UL hver kontroll, komme på dagen om det er noe jeg vil snakke om eller føler jeg må undersøke. Når det er tid for fødsel vil jeg få ambulanse på døren uansett komplikasjoner eller ikke, ligge på enerom og egen sykepleier. Det er noe av det jeg får på klinikken,vi må selvfølgelig betale litt for dette. Men det er ikke store summer det er snakk om.
  Det var det jeg kom på å skrive om nå. Men lurer dere på noe annet så sleng inn en kommentar så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan...[:)]

kjenner eg blir litt misunnelig her eg sitter :) men skulle bare mangle at du kommer få best mulig pleie i svangerskapet og etter fødselen :) 

Så fint at dere fant en god løsning og et sted med god oppfølging:) Må være spesielt å være i utlandet når man er gravid. Er selv sammen med en fra Tyrkia, men er egentlig glad for at jeg skal gå gravid her hjemme og ikke der. :)

Saa kjekt aa hore at noen fler skal fode i hellas! Jeg er paa Rhodos og skal fode paa euromedica!
Vi maa ogsaa betale en god del for dette men faar kun den beste behandlingen! Har en veldg god lege som vi ogsaa hadde da jeg mistet i februar... Var 24 uker paa vei og kunne ikke blitt behandlet bedre i en saa fael tid!

Hvilken klinikk bruker du over der?? Har mye venner paa kreta og skal sikkert over dit i lopet av vinteren!

Har fått kun den beste behandlingen jeg også. :) kan ikke klage på noe. Klinikken vi har valgt heter "Tsepetis" og ligger i Chania. Pappan ble født på samme klinikk så den har vært der i mange år og de har forhåpentligvis masse erfaring. hihi! ;) håper alt er bra på Rhodos...;)

Jeg bodde i Tyrkia under mitt første svangerskap og tok alle svangerskapskontroller der nede. Betalte for hver kontroll og de besto kun av ultralyd, måling av vekt og BT hver 4. uke. Men jeg fikk trippeltest i uke 16 da for å sjekke faren for kromosomfeil. Den får vi ikke i Norge om vi ikke er 39 år eller har født et barn med slik "feil" før.

Jeg torde ikke føde i Tyrkia, i tilleggg er det veldig dyrt. Så vi reiste til Norge 6 uker før fødsel. Greit at ungen får dobbelt statsborgerskap om foreldrene er fra to land, men man kan aldri endre fødested om noe skulle skjære seg mellom oss foreldre i fremtiden. Så for meg var det viktig at ungen min ble "så norsk statsborger som mulig." [;)]Så skal vi få kvitta han med det tyrkiske når han blir 18. Er ingen fordeler med å ha det.

Når ungen ble født tok det ikke lange tiden før jeg fikk med mannen til å flyttet til Norge. Så nå er jeg i gamlelandet under svangerskapskontrollene denne gangen.

Jeg hadde også planlagt fra begynnelsen av at fødselen skulle være i Norge. Men siden vi har hus og alt i Hellas og i tillegg må kjæresten min tilbake på jobb etter noen dager. Så har vi valgt å la fødselen bli i hellas. Er ikke bekymret i det hele tatt for fødselen nede der. Skulle virkelig ønske jeg fikk med meg grekeren min oppover for å bo. Men det er visst ikke bare bare å flytte på en så "eksotisk" person...hehe!

ORIGINAL: mona85

Jeg hadde også planlagt fra begynnelsen av at fødselen skulle være i Norge. Men siden vi har hus og alt i Hellas og i tillegg må kjæresten min tilbake på jobb etter noen dager. Så har vi valgt å la fødselen bli i hellas. Er ikke bekymret i det hele tatt for fødselen nede der. Skulle virkelig ønske jeg fikk med meg grekeren min oppover for å bo. Men det er visst ikke bare bare å flytte på en så "eksotisk" person...hehe!

Hehe, min er jo rimlig eksotisk han også. Men jeg var nok litt streng og sa at det var ingen alternativer når vi fikk barn. [8D] Lovte han at om han etter noen år ikke kunne fordra plassen så skulle jeg heller bli med tilbake da. [;)] Så han har vært her i ca 2 år nå og han jobber og har lært seg mye norsk nå. Han lengter litt hjem i perioder men det går ganske greit.

Men kunne ikke han tatt seg ferie en uke eller 3 da? Du kan fly med babyen så fort du er ute av sykehuset så det er ikke noe problem. Gravide kan senest fly 4 uker før termin om alt er i orden fra sånne destinasjoner. Kan være noe varierende fra flyselskaper men sånn ca. Men Hellas er vel EU så da er det jo enkelt å ta med deg grekeren til Norge og vel? Vi måtte jo søke visum til fødsel og familiegjenforening når vi skulle flytte hit. Litt av en prosess. [:'(]

Ja,jeg er hjemme i norge nå og undersøker litt rettigheter ang. foreldrepenger og engangsstøtten. Og ikke minst statsborgerskapet til lille nurket. Vi vil at h*n skal ha både norsk og gresk statsborgerskap og jeg blir helt fjern av alle skjema og papirarbeid... Er det noen her ute som vet noe om delt statsborgerskap som kan tipse meg!? 

jeg har lurt litt paa dette ogsaa!!! Jeg er norsk og sambo er engelsk men vi bor i hellas! Saann som vi har forstaatt d faar barnet engelsk og norsk statsborgerskap og gresk residense eller noen saant... (spiller egentlig ingen rolle siden vi bare er her for noen aar)
Har vaert paa det norske konsulatet og de sier d e ingen ting jeg kan gjore for barnet er fodt, men maa gjores innen 2 mnd....
Hva har du funnet ut om stotte fra norge?? Har kikket litt paa engangs stotten men regner med jeg ikke har krav paa noe for vi evt flytter til norge.....

Back
Topp