Litt lite vitamin B12

Nemi88

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Er det noen her som har opplevd å få litt for lavt nivå av vitamin B12 under svangerskapet?
Om du har opplevd dette, hva gjorde du?
Jeg fikk et brev her om dagen fra legen om at nivået vsr litt lavere enn normalt og at jeg må ta en kontrollprøve på dette neste gang jeg skal til han..

Lett som en plett - Du får b12 sprøyter. Jeg fikk det :) men legen må skrive ut resept for deg. Nå ligger jeg endelig på normalen!

Det finnes b12 på resept som sprøyter eller tabletter. Nyeste oppdatering er at man bør gå for piller ifølge apoteket her da jeg hentet ut resept forrige uke, men det kommer nok legen din til å vurdere. I mellomtiden kan du ta b-complex som fåes kjøpt på matvarebutikk som inneholder b12.

Det finnes b12 på resept som sprøyter eller tabletter. Nyeste oppdatering er at man bør gå for piller ifølge apoteket her da jeg hentet ut resept forrige uke, men det kommer nok legen din til å vurdere. I mellomtiden kan du ta b-complex som fåes kjøpt på matvarebutikk som inneholder b12.

Tror det kommer an på hva som er årsaken til B12-mangelen. For noen er problemet at tarmen ikke tar opp nok B12, da må det sprøyter til, for pillene går via tarmen. Mamma er sånn. Men hvis B12-mangelen har oppstått midlertidig under svangerskapet f.eks pga redusert matinntak eller dårlig form, vil tabletter funke :)

Vet ikke om det er midlertidig.. skal til legen 19 så skal snakke med han da om dette og ta en kontrollprøve da å se..
Hadde b12 mangel i fjor i august/september å da måtte jeg gå på b12 i 3 mnd..
Er veldig spent på hva legen sier, håper bare det ikke skyldes noen form for tarmsykdom.. blir litt engstelig siden det ikke er så lenge siden sist jeg manglet det. Å med tanke på barnet i magen..

Du må nok fylle på da, en i familien her hadde en nyfødt som fikk spasmer og kramper pga lavt b12, så viktig for babyen i magen at du fyller på
Ja det er det jeg også tenker på..
Tar vitamin tilskudd nå og må sikkert fortsette med dette..

Sniker fra oktober - jeg har gått på b12 nesten hele sv.skapet, og verdiene mine har blitt helt fine nå :) var veldig lavt. Er 19+6. Men kommer til å sjekke jevnlig. Man kan også fylle på med sprøyter - det gjorde jeg før. Jeg har ofte mangel når jeg ikke er gravid også

Så flott å høre at d ikke bare er meg.. ska få det undersøkt for å finne ut om det er en årsak bak til at jeg "stadig" vekk mangler dette. .
Håper egentli på at d ikke er en av sykdommene som kommer opp på nettet når du søker å leser litt om d..
Lykke til videre med svangerskapet :)

På 6 uker gikk jeg fra bra nivå av b12 til kritisk lavt, legen satte meg på sprøyter vær 2 uke, og det har gjort mirakler for formen!!

Så deilig:) håper noe slikt kan skje med meg også, formen er ikke slik den skal være..

Jeg slet med B12 mangel i forrige svangerskap og det kom i dette også.
Jeg har måttet ta sprøyte annenhver dag ca 7 ganger også skulle jeg ta en sprøyte hver 3. uke.
Vi sjekket forrige uke hvordan verdiene lå, viser seg at jeg må ta disse annenhver dag en stund til :inpain:

Jeg liker virkelig ikke sprøyter!

I tillegg er jeg sykemeldt grunnet Hyperemesis, så rimelig krevende å dra til legekontoret annenhver dag..

Har fått triobe, B-vitamin tabletter.. Måtte også starte på jern.. lurer på hvor lang tid det vil gå før jeg evnt ser en forbedring, men er godt å vite at kroppen får det den skal nå, å at lille også får det den skal❤

Back
Topp