Litt lei etter foreldresamtale i bhg

Vestlandstaus

Glad i forumet
Fikk masse positive tilbakemeldinger på snuppa vår, men selvsagt også litt negativt.
Og selvsagt er det jo det negative man går og grunner på.

Så nå lurer jeg på, hvor lenge klarer deres 2,5 åringer å konsentrere seg om noe?
Feks, hvor lenge klarer de å leke med duplo før de blir lei og heller vil tegne eller leke med togbanen?

Og opplever dere og barnehagen forskjellige ting? Feks at hjemme er barnet flink å gå tur, mens i bhg er det litt mer sutring? Eller at hjemme er barnet mer høflig i forhold til å si takk for maten osv enn i bhg?

Så små barn har ikke lang konsentrasjon evne.... Og det må tilrettelegges for at de kan gjøre andre ting... 
Vår sønn kan sitte lenge med plastlina men med tegning/maling er det maks 10 min. Han kan bygge noe og leke med fantasien. Men de kan ikke jobbe med konkrete oppgaver over tid. De er nysgjerrige på livet og ikke hver dag liker de det samme.. 

Våres er veldig høflig hjemme men vet ikke hvordan han er i bhg da vi ikke har hatt samtale enda, men han er en bestemt herre og sier sin mening. 
Han bæres nesten daglig inn til lunsj hylende fordi han ikke vil inn, og han blir veldig lei seg og såret når han ikke får være med på tur. 

Nå vet jeg jo ikke helt hva som var den negative tilbakemeldingen men går det ut i fra sp du stiller, ville jeg latt det fare da jeg ikke kan helt forstå hva de mener at barnet skal klare..... 

Det var jo selvsagt "mer" negativt enn dette. Men det var dette jeg følte jeg kunne spørre om her inne. Men fikk også høre at hun trekker seg bort fra de andre barna når de er voldsomme, og heller vil være alene. I tillegg til at hun ofte blir sint og lei når hun ikke får viljen sin.

Beklager at innlegget mitt kom over quoten, men fikk ikke til å skrive under..

Froni skrev:

Nå vet jeg jo ikke helt hva som var den negative tilbakemeldingen men går det ut i fra sp du stiller, ville jeg latt det fare da jeg ikke kan helt forstå hva de mener at barnet skal klare.....

Jeg er førskolelærer, og opplever motsatt av det du sier ang. høflighet osv. De er engler i barnehagen (såfremt det er voksne de har respekt for de snakker med og til) og bøllefrø så fort mamsen viser sitt åsyn. Samme med sønnen min, han er bare blid og fornøyd i barnehagen, glad for alt og bittelitt utålmodig, mens med en gang jeg kommer så begynner han å teste grenser.

Når det gjelder konsentrasjon, så skal man ikke forvente mye og dyp konsentrasjon av en 2,5åring. Ville ikke vært bekymret. Det kommer helt sikkert:-)

Min er 2 år og kan sitte ganske så lenge, konsentrert og oppslukt av det han holder på med, sånn innimellom! Hvor lenge og hvor ofte er vel ikke så farlig, så lenge de viser at de klarer å drive med en aktivitet om gangen og leve seg inn i det?!
Her er han ganske lik i bhg og hjemme i forhold til det meste.. om det er forskjell så er han flinkere i bhg da han gjør som de store barna, for det er så stas.. :)

Vestlandstaus skrev:
Det var jo selvsagt "mer" negativt enn dette. Men det var dette jeg følte jeg kunne spørre om her inne. Men fikk også høre at hun trekker seg bort fra de andre barna når de er voldsomme, og heller vil være alene. I tillegg til at hun ofte blir sint og lei når hun ikke får viljen sin.

Beklager at innlegget mitt kom over quoten, men fikk ikke til å skrive under..

det der er da helt normal oppførsel hos et barn på 2,5 år...  =)

Det er jo ingen ungar som er perfekte, man må jo bare jobbe med det dei ikkje er så gode på.
I barnehagen har man jo mange barn i samme aldersgruppe og man ser jo korleis den enkelte er i forhold til dei andre på samme alder.
Viss man i foreldresamtale berre skulle sitte og seie det som er bra, så ville eg heller stussa og trudd at dei ikkje våga å vere ærleg med meg.
Ikkje ta det så tungt, prøv heller om du kan jobbe meir med dei negative tilbakemeldingane framover.

GAMLEMOR skrev:
Det er jo ingen ungar som er perfekte, man må jo bare jobbe med det dei ikkje er så gode på.
I barnehagen har man jo mange barn i samme aldersgruppe og man ser jo korleis den enkelte er i forhold til dei andre på samme alder.
Viss man i foreldresamtale berre skulle sitte og seie det som er bra, så ville eg heller stussa og trudd at dei ikkje våga å vere ærleg med meg.
Ikkje ta det så tungt, prøv heller om du kan jobbe meir med dei negative tilbakemeldingane framover.

Ja, så klart vil eg at de skal være ærlig i bhg. Og selvsagt skal vi jobbe med det som er negativt. Eg følte bare det var så alvorlig. For hun vi var på møte med sa at hvis frøkna hadde vært 3 år så hadde hun anbefalt oss et kurs i åssen å takle et "spesielt barn med spesielle behov".  Ikke at det er noe galt i et sånt kurs, for all del... Kanskje jeg bare er litt hårsår for tiden og hormonell.

Jeg skjønner godt at du ender opp med å gå rundt å tenke på det de har sagt. Det hadde jeg også gjort.. Og kommer sikkert til å gjøre det når første foreldresamtalen kommer her også :P
Min datter er snart 2 1/2 år.. Hun kan konsentere seg i kanskje 5 min omgangen med slike ting som tegning og leke med klosser.. Litt lenger om hun får grise med playdoh f.eks :P Hun stikker av når vi handler fordi hun ikke har tålmodighet til å gå rundt med meg.. Hun skal helst ha alle lekene sine framme hjemme slik at hun kan leke med per ting noen få min omgangen. Så tålmodighet og veldig stor konsentrasjon? Det har ihvertfall ikke min jente :P

Barnehagen har ikke sagt noe på det i barnehagen.. Og jeg hadde faktisk reagert litt på dem om de sa noe på det nå allerede.. Det er jo små barn enda..

Jeg føler for så vidt at jenten min er flinkere å kontrollere seg i barnehagen. De sier alltid at hun er så flink å følge med hvis de eldre barna holder show for de mindre. sitter fint i ro når de skal bake, går fint etter når de går tur osv.. Hvordan de får henne til å holde seg i ro der er et stort mysterium for meg..

Men poenget mitt er at jeg tror virkelig det ikke er  noe å tenke på ang konsentrasjonen.. Det kommer nok etterhvert..

Vestlandstaus skrev:

GAMLEMOR skrev:

Ja, så klart vil eg at de skal være ærlig i bhg. Og selvsagt skal vi jobbe med det som er negativt. Eg følte bare det var så alvorlig. For hun vi var på møte med sa at hvis frøkna hadde vært 3 år så hadde hun anbefalt oss et kurs i åssen å takle et "spesielt barn med spesielle behov".  Ikke at det er noe galt i et sånt kurs, for all del... Kanskje jeg bare er litt hårsår for tiden og hormonell.

????
Da mååå det jo være noe mer som vi ikke hører her! Altså konsentrasjonsevnen i den alderen går ut i fra interessen... Ikke alle liker å sitte å pusle med ting, og sånn er det bare. Ingen som kunne bedt meg f.eks gjøre noe jeg ikke liker mer enn 10 min enda jeg er så gammel....

Uansett, jeg regner med barnehagen sitt samarbeid med dere foreldre er til for at barnet skal få det best mulig, så jeg tror du skal ta både positive og negative ting på en grei måte. Det viser at de "ser" barnet ditt:)

Vestlandstaus skrev:

GAMLEMOR skrev:

"Spesielle behov"? For meg høres det ut som om datteren din er mer en sart sjel og hun skal få være den personligheten hun er og lære å takle stressende situasjoner på sine egne premisser. Det skal de i bhg legge til rette for akkurat som dere selv har lært dere å takle voldsomme situasjoner sammen med henne.

Jeg er en av de som alltid har hatt behov for en god dose alenetid med en god bok eller på ridetur (jeg var hestejente). Jeg synes ikke at bhg bør fremstille dette som noe negativt! Hun er sin egen personlighet, hun skal ikke passe inn i noen a4 kakeform for barnehageunger men heller bli skikkelig verdsatt for den personligheten hun er i bhg sånn som dere gjør hjemme. Sånn, da var jeg ferdig for nå :-D

2,5 åringer bør man kunne forvente kan konsentrere seg og være i ro med kroppen sin i 10-15 minutter, lenger om det er noe barnet er veldig intressert i.

men det er mye forskjellig man ser etter.... hopper barnet fra aktivitet til aktivitet fordi de fort blir distrahert eller "detter ut" selv, eller er barnet fremdeles i lek men beveger mye på seg? litt vanskelig å svare uten å se barnet egentlig... man må liksom se helheten også, ikke bare enkeltsituasjoner og så må man se nøye på alle detaljene i situasjonen. og ofte kan barnet være forskjellig hjemme og i barnehagen, og så ser foreldre og bhgpersonalet med litt forskjellige øyne...

Et barn på 2 år trenger ikke ha så mye konsentrasjon, helt ærlig de er 2 år. Noen 2 åringer er helt rå på å følge med å konsentrere seg om en ting i lengre perioder, men det motsatte er like vanlig. Men at barnet ikke kan konsentrere seg om en ting over en periode, gjelder det bare i bhg eller hjemme også?  Er det nok variasjoner? kanskje barnet har en interesse som faktisk ikke er representert i hverdagen? Men om barnet blir 3,5-4 år og ikke kan leses for i ei bok, eller følge med i en lek, så burde man kanskje begynne å bli litt oppmerksomme.

Viss eg forstår deg rett så er jo det med konsentrasjon berre ein del av saken og dei kanskje tenker samanhengen mellom fleire områder dei er litt usikkre på. Ta tida til hjelp og så får dokke saman finne ut kva som er det beste for jenta di. Barnehagen vil heilt sikkert ikkje såre deg, dei vil berre gjere det beste for barnet ditt.

Vida-pida skrev:
Et barn på 2 år trenger ikke ha så mye konsentrasjon, helt ærlig de er 2 år. Noen 2 åringer er helt rå på å følge med å konsentrere seg om en ting i lengre perioder, men det motsatte er like vanlig. Men at barnet ikke kan konsentrere seg om en ting over en periode, gjelder det bare i bhg eller hjemme også?  Er det nok variasjoner? kanskje barnet har en interesse som faktisk ikke er representert i hverdagen? Men om barnet blir 3,5-4 år og ikke kan leses for i ei bok, eller følge med i en lek, så burde man kanskje begynne å bli litt oppmerksomme.

poenget er at disse tegnene ofte gir seg gjeldene allerede i 2års alderen... det meste av grunnleggende språkferdigheter skjer fra 1-3års alder og de begynner å samleke i 3års-alderen. synes det er litt seint å begynne å bli oppmerksom når ungen er 3,5-4 år da konsentrasjon er viktig lenge før den tid.

det er mulig det kommer etterhvert, men det er bare fint om pedagogen faktisk ser det og er oppmerksom på det og kan da ta bedre stilling til problemer som eventuelt oppstår senere som følge av dette med at dette har vart over tid i bakhodet.
Og som du, hi, sier så er dette en av flere ting... hadde dette vært det eneste hadde jeg ikke lagt mye vekt på det. I lys av andre ting så blir kanskje helhetsbildet et helt annet.

At barnet trekker seg vekk fra konfliktfulle barn er noe jeg som mor ser på som litt positivt. Dette viser at barnet ikke ønsker den negative atferden. (mener jeg) 

Min er heller ikke den som bøller noe særlig, begynner de andre med voldsom lek går han å gjør noe annet. 

Som hun ene skrive her (ped.leder) så ville jeg latt ting fare, men seff ha det liggende lagret slik at man kan ta det fram om det skulle bli noe negativ utvikling. 

Men høres for meg ut til at hun er en normal 2 -3 åring..... 

Back
Topp