Litt krise her nå....(oppsigelse)

Kattepus84

Elsker forumet
Jeg og sambo har tatt en avgjørelse i helgen om at jeg skal si opp jobben min og jobbe for han på fulltid isteden.

Men jeg gruer meg så forferdelig.... Må si opp jobben min allerede i morgen (mandag) for at oppsigelsen skal være gjeldende fra 1. desember.

MEN greia er at jeg jobber i en liten butikk hvor det omtrent bare er meg og sjefen som jobber (vi har 2 andre som løser oss av annenhver helg da) Anyway...jeg skal komme til poenget...

Jeg syns det er litt ubehagelig å pluttselig komme på jobb å levere en oppsigelse i morgen sånn helt uten videre, særlig siden jeg må jobbe med henne hver dag...og i tillegg har jeg bare vært der i 5 mnd....Men ikke nok med det......Vi er jo midt i julestria...og hun har jo ikke sjangs i havet til å skaffe folk nå.... Og det blir jo bare kaos når hun står der i januar med masse kunder som skal bytte gaver samtidig som hun skal skaffe og lære opp en ny ansatt...ja jeg vet det ikke er mitt problem, men føler kanskje hun kan bli litt små irritert, skuffa og kanskje litt sur siden jeg sier opp NÅ liksom....

Og nå sitter jeg å lurer på om jeg skal sende henne en sms og bare fortelle henne at jeg sliter med å sove fordi jeg har noe på hjertet som jeg må fortelle henne...og det er at jeg desverre ser meg nødt til å si opp jobben min.

Vet ikke om dette er yber-teit å gjøre...?!?! Har liksom sendt meldinger med henne idag, og har så dårlig samvittighet for at jeg ikke har sakt no til henne idag.....Siden jeg vet jeg skal slutte liksom...

Noen som skjønner hva jeg mener???

Har dere noen råd???

Jeg trenger litt tilbakemeldinger hvis det er noen her som er våkne....

Thanks girls!

Hvorfor må oppsigelsen gjelde f.o.m 1 desember? Og er det ikke en oppsigelsestid på 1 eller 3 mnd. i dette tilfellet?

Jeg jobber på samme type sted hvor det er bare meg og sjefen, og jeg hadde mye de samme følelsene da jeg skulle si jeg var gravid for da ble hun sittende alene med alt arbeidet.

Men hvor lang oppsigelse har du da? Dersom du har 3 måneder så bør hun jo ha god tid på å finne en erstatter.

Tror jeg hadde drøyd det til jobb i morgen, og bare sagt at dere har snakket om det i helgen og du først bestemte deg nå i kveld?

Syns du skal ta det med henne i morgen jeg, face to face. Forklare først at du syns det er et kinkig dilemma og hvorfor du slutter. Vet ikke hvor du bor, men i disse dårlige tider i arbeidsmarkedet tviler jeg på at det vil bli vanskelig å finne noen som vil ha en jobb. Vil si det er bra at du virker veldig lojal mot din arbeidsgiver, dette blir sikkert verdsatt og som i mange tilfeller så tenker man de verste scenarioer, men som regel ender det bra.
Lykke til

ORIGINAL: Kal-El

Hvorfor må oppsigelsen gjelde f.o.m 1 desember? Og er det ikke en oppsigelsestid på 1 eller 3 mnd. i dette tilfellet?

Hvis jeg ikke leverer oppsigelse før f.eks 5 desember så starter ikke oppsigelsestiden før 1. januar. En oppsigelse er gjeldende fra den 1. i hver mnd.

Og egentlig har jeg bare 14 dager oppsigelse....det er 6 mnd prøvetid hos oss, og i prøvetiden har man 14 dager oppsigelse, men etter prøvetiden er oppsigelsen 1 mnd....men jeg tilbyr meg selvfølgelig å jobbe ut desember nettopp fordi det er jul, men kan ikke jobbe der etter 1. januar, for da jobber jeg fult hos sambo. Så jeg sier meg villig til å ha en oppsigelse på 1 mnd for å hjelpe henne litt i allefall.

Nå vet jeg ikke hvorfor du vil si opp... men om det hadde vært meg og jeg hadde hatt en god kontakt med sjefen så ville jeg nesten jobbet ut december og så gitt henne en oppsigelse så du ikke har jobb etter 31. desember.

ORIGINAL: Kattepus84

Hvis jeg ikke leverer oppsigelse før f.eks 5 desember så starter ikke oppsigelsestiden før 1. januar. En oppsigelse er gjeldende fra den 1. i hver mnd.

Og egentlig har jeg bare 14 dager oppsigelse....det er 6 mnd prøvetid hos oss, og i prøvetiden har man 14 dager oppsigelse, men etter prøvetiden er oppsigelsen 1 mnd....men jeg tilbyr meg selvfølgelig å jobbe ut desember nettopp fordi det er jul, men kan ikke jobbe der etter 1. januar, for da jobber jeg fult hos sambo. Så jeg sier meg villig til å ha en oppsigelse på 1 mnd for å hjelpe henne litt i allefall.

Ofte løper oppsigelsen fra oppsigelsesdato, det bør du sjekke i din kontrakt hva som står.

Det er ikke bare teit å sende en sms til henne nå- det er også slemt og egoistisk!!

ORIGINAL: Kidada

Er det ikke litt feigt og egoistisk å sende det på en sms midt på svarte natta?

Du får letta din egen samvittighet og får kanskje sove, men du ødelegger all nattesøvn for sjefen din...

Skjer jo ikke noe fra eller til om du tar det face to face imorra heller..

La nå sjefen få sove og være opplagt...

Herregud jeg har da ikke tenkt til å vekke henne......Jeg vet hun ALDRI har lyden på på tlf sin....Så hun våkner IKKE om jeg sender melding, men da ser hun det når hun står opp i morgen....Jeg begynner nemlig ikke før kl 16 i morgen, og det er så kjipt å vente og vente og vente men å få sagt det.... Syns uansett jeg må ta det før jeg kommer på jobb...enten i natt eller om jeg ringer henne på jobb i morgen...

(anyway...hun sender meldinger til meg hele tiden, når som helst, tidlig som sent, søndag som mandag...så jeg ser det ikke som frekt å sende henne melding....hun er tross alt bare 23 år....omtrent all komunikasjonen hennes med oss ansatte skjer pr sms..)

Da skriver du en ordentlig / formell skriftlig oppsigelse, oppgir 1 mnd. oppsigelsestid, tar det opp med henne muntlig i morgen, og gir henne oppsigelsen i en konvolutt ved slutten av samtalen for å ha gjort ting korrekt.

Oppsigelsen kan lyde f.eks:

Ditt navn etternavn
Din addresse

Arbeidssted
Adresse på arbeidssted

Oppsigelse for Ditt navn etternavn - 1.12.2009 - sted du bor.

Jeg, Ditt navn etternavn sier herved opp min stilling hos Arbeidssted f.o.m 1.12.2009, med effektiv fratredelse 1.1.2010 etter utgått/avtalt oppsigelsestid.

Undertegnet, Ditt navn etternavn.

Din signatur

ORIGINAL: Vengamor

Ofte løper oppsigelsen fra oppsigelsesdato, det bør du sjekke i din kontrakt hva som står.

Ofte løper oppsigelsen fra oppsigelsesdato???? NEI!!! Det er KUN hvis det er det som er skrevet i kontrakt. Og det står ikke no slikt i min kontrakt

Etter norsk lov så teller en oppsigelse fra den første i påfølgende mnd!!!!!!
Dette kan jeg ALT om...har tross alt jobba 5 år med det tidligere.

En oppsigelse går fra 1 i hver mnd.

ORIGINAL: JuleKuleVero

Ehhh... Du mener vel ikke at du skal si opp via SMS midt på natta????[8|][&:]

Ikke si opp via sms....men fortelle henne at jeg har tatt et valg om å avslutte arbeidsforholdet....oppsigelsen skjer skriftlig...

Ikke si opp via sms....men fortelle henne at jeg har tatt et valg om å avslutte arbeidsforholdet....oppsigelsen skjer skriftlig...

Ikke gjør det - det er ugyldig fremgangsmåte. vent til i morgen, (se min forrige post).

ORIGINAL: Bitzyh

Nå vet jeg ikke hvorfor du vil si opp... men om det hadde vært meg og jeg hadde hatt en god kontakt med sjefen så ville jeg nesten jobbet ut december og så gitt henne en oppsigelse så du ikke har jobb etter 31. desember.

Ja vi har god kontakt, ingenting imot henne, og det er nettopp derfor jeg vil tilby meg å jobbe ut hele desember og ikke bare halve mnd som egentlig er det korekte i følge kontrakten.

ORIGINAL: Kidada

Ofte løper oppsigelsen fra oppsigelsesdato???? NEI!!! Det er KUN hvis det er det som er skrevet i kontrakt. Og det står ikke no slikt i min kontrakt

Etter norsk lov så teller en oppsigelse fra den første i påfølgende mnd!!!!!!
Dette kan jeg ALT om...har tross alt jobba 5 år med det tidligere.

Holy macarony! Noen som er litt hissige eller?

Har ingen hissig tone jeg....."hørtes" det sånn ut?

uansett hvor gode venner dere er så ville jeg ALDRIG sendt en sms.
Hadde jeg vært sjef og en ansatt hadde sendt meg en sms hadde jeg tenkt
at hun ikke hadde turt å si det til meg personlig.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt meg en tur ned jobben din på dagen i mårra og fortalt
at du hadde fått et bra tilbud om å jobbe sammen samboeren din og at du
syns det passer mye bedre inn i din familiesituasjon.

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Har ingen hissig tone jeg....."hørtes" det sånn ut?

JA!!!! Det så LITT sånn UT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??

Ikke gjør det - det er ugyldig fremgangsmåte. vent til i morgen, (se min forrige post).

Ugyldig fremgangsmåte??? Har vel ingenting med gyldig og ugyldighet å gjøre....

Greit...jeg forstår det høres teit ut, jeg hadde jo ALDRI tenkt tanken om å fortelle det på den måten til mine tidligere sjefer...Greia er bare at vi snakker sammen om ALT, forteller hverandre ting med en gang...så nå føler jeg at jeg går bak ryggen hennes og utsetter å fortelle henne om det.... Forteller jeg henne det før jeg kommer på jobb i morgen så kan hun gå igang med å løse problemet med en gang...hvis ikke må hun vente til onsdag før hun får gjort no med det... Og det syns jeg er litt kjipt for henne....

Prøver ikke være feig, for jeg kan godt se henne inn i øynene å si det... men har dårlig samvittighet for at hun ikke får vite det så tidlig som mulig.

Back
Topp