Litt inspirert her nå...

løve78

Forumet er livet
Tror du barn i barnehagealder kan komme med rasistiske utsagn/ha rasistiske holdninger uten å komme fra et hjem der de har sånne holdninger??

Ja..

Ja. Barn kan forklare seg klønete fordi de ikke har en voksens ordforråd, og helller ikke tenker i den grad over hva de sier. De ønsker å forklare seg best mulig...

Men når det er sagt skjønner også barn mye mer enn hva vi ofte gir de kreditt for, og de kan være utspekulerte og onde mobbere...

Barn blir også påvirket av vennene sine. Har da vennene dårlig oppdragelse og holdnigner kan andre veloppdrage adoptere de holdningene for å bli godtatt.

Dere som svarer ja selvfølgelig, hvor kommer det fra? Hvem påvirker barna?

ORIGINAL: løve78

Dere som svarer ja selvfølgelig, hvor kommer det fra? Hvem påvirker barna?

Mange som påvirker barna.. Ikke bare foreldrene. I barnehage, familiemedlemmer, skolen, andre barn osv osv..

Man kan ikke klandre foreldrene for alt.

Barn i bhg-alder kan si ting som vi voksne opfatter som rasisitisk, men barn (flest) aner ikke hva rasisme er. De bare konstanterer det de ser.  (som fesk hudfarge).

ORIGINAL: løve78

Tror du barn i barnehagealder kan komme med rasistiske utsagn/ha rasistiske holdninger uten å komme fra et hjem der de har sånne holdninger??
ja det tror jeg.
Minste datteren min driver jo å sier: ååå seee hun har sjokolade hår, eller ååå hun/han har sjokolade fjes..
Hun syntes det er så fint, hun vil ha sjokolade fjes og hår hun og.
Men tingen er om hun hadde sakt noe sånt til en i barnehagen ol. så hadde det lett blitt tolket som rasistiskt osv.. selv om det ikke er ment slik i det hele tatt.. Så jeg tror helt ærlig at det ikke er ment stygt alltid når andre unger sier lignende ting. (men ja det finnes jo de som mener det stygt også)
(og ja jeg har sakt hun ikke skal si slikt osv, men hun skjønner ikke det helt siden hun selv ikke ser på det som noe negativt, men som noe fint)

Regner med at du sikter til den tråden.

Synes det er litt rart at folk tolker det dithen at det MÅ være rasistisk[8|]
Altså, barn kan jo fint si at noen er mørke, brune, hvite, har rødt hår, grønne øyne, er lange, små, tykke osv.
Dersom barnet i tråden hadde sagt "mørk som sjokolade" hadde nok ingen reagert.
Men trodde at alle visste at barn i den alderen er VELDIG opptatt av bæsj, promp og tiss.
Så¨det er nok mye kulere å si "bæsjefarget" enn "sjokoladefarget"

Feks har gutten min sagt at middagen til lillesøster så ut som bæsj.
Men han har jo ikke lært det av oss.

Barn har livlig fantasi, og jeg VET at de kan si masse uten å ha lært eller hørt det noe sted.

(Rasisme er jo å "rangere" mennesker ut i fra rase, og det har jeg ikke hørt om noen barn som gjør.
Det er noe heeeeelt annet enn å kalle noe(n) "bæsjefarget")

Ja.

Slikt kan komme fra storesøsken, nyhetsbilde, barnetv, familie, en tur på butikken...
Små barn har utrolig store ører.

Back
Topp