Litt inspirert.. Fødebrev?

dumidalia

Gift med forumet
Jeg har skrevet fødebrev denne gangen, med mine ønsker og tanker og erfaringer. Er det noen flere som har tenkt å gjøre det?

Grunnen til at jeg valgte å skrive er fordi jeg forrige fødsel gikk så inn i meg selv at jeg ikke klarte å si fra om noe som helst mot slutten av fødselen. Jeg følte at jeg mistet kontrollen og at jordmora ikke så meg nok. Jeg endret fullstendig væremåte den siste timen, fra å være oppegående, skravle og være blid til å gå helt inn i min egen boble og ikke klare å si et eneste ord unntatt "vann". Jeg klarte ikke å snu meg eller noe. Derfor har jeg skrevet ganske mye om hvordan jeg vil bli møtt og hvilke signaler jeg sender. Håper at det blir tatt til etteretning når vi kommer på føden, da.

Noen som har erfaring med fødebrev fra før eller som tenker å skrive et denne gangen?

Aldri skrevet å kjæms itj t å gjør d gangen her eiller :) Har tatt fødseln som dein har komme begge gangan, å gjør d samme no :) Har hatt 2 fine fødsla, der aillt har gått heilt fint, så tar d som d kjæm... :)

Jeg var på fødselsforberedende samtale sist på KK, og da skrev legen ned det vi ble enig om. På føden tok de veldig hensyn til det!!
Fastlegen min har sendt henvisning til KK for samtale denne gangen også, ser fram til det.

jeg har skrevet ønskebrev, i samråd med spesialjordmor..
men hun førte ikke inn alt jeg ville skulle stå der. men jeg skal på kontroll i morgen på føden, så regner med og prate litt med dem da.
Jeg ønsker blandt annet ikke noen form for smertelindring, jeg ønsker informasjon av jordmor hva som blir gjort, og hvordan forløpet er, noe ingen informerte meg om sist.
Pga komplikasjoner sist fødsel ble lege tilkalt, noe ingen enset og informere meg om, samtidig som dem sto med vacumet og saksa og skulle hjelpe ungen ut. Dette vil jeg ha informasjon om dersom det er nødvendig..
Så får vi se da :) Jeg tar ting som dem kommer, men håper at dem tar hensyn ja :)

Eg skreiv fødebrev sist, og sjølv om ingenting gjekk slik eg håpte på, så opplevde eg at dei tok mine ønsker veldig på alvor. Har absolutt tenkt å skrive denne gangen også. Trur veldig mange tenker på fødebrev som ei "oppskrift" på korleis fødselen skal vera, men det er det ikkje for min del.
Forrige gang skreiv eg berre ønsker, kva eg frykta, korleis eg ønska at tiden på barsel skulle vera osv, ingen detajar og føringar om sjølve fødselen, berre at eg var åpen for det meste.
Denne gangen veit eg jo veldig mykje om kva eg IKKJE ønsker og håpar på, men også at eg virkelig har fantastisk lyst å oppleve å få ha barnet på brystet etterpå, at far klipper navlestreng, få ha barnet hos meg etterpå osv, så dette blir det viktigaste for meg å formidle denne gangen, og så får eg berre kryssa fingrane for at det går bra :o)

sogn78, jeg tenker litt likt som deg. Man kan ikke bestille en slik og sånn fødsel, men jeg har skrevet ønsker og tanker rundt det. Og jeg har skrevet at jeg er fullt inneforstått med at det kan oppstå komplikasjoner som gjør at mine ønsker må settes til side, men da vil jeg ha informasjon om det. Sist gang sto jordmor og barnepleier med ryggen til og tisket og hvisket mens jeg hadde pressrier. Plutselig hørte jeg at jordmora sa "kommer han ikke på neste rie, så blir det keisersnitt".. What? Jeg hadde ikke fått noen indikasjoner på at det gikk for sakte, så jeg ble livredd..

Kommer ikke til å skrive det nei. Skal på innskrivingssamtale på sykehuset neste uke. Er vist vanlig på sykehuset her, aldri vært på det før. Så mulig det blir snakket litt rundt det da. Men har to gode opplevelser bak meg så føler ikke behov for å skrive noe.

Kommer ikke til å skrive. Har ikke skrevet før heller. Tenker som så at jeg får snakket med jordmor når vi kommer. Om ting blir hastig, så får vi ikke tid til å tenke på fødebrev uansett. Har to fine fødsler bak meg, og sittende den siste fikk vi snakket med jordmor før ting satte skikkelig i gang, og hun viste tydelig at hun hadde hørt på det vi sa. Kjekt =)

Jeg har ikke tenkt å skrive noe, men har jo tenkt gjennom litt. Så tenker at jeg tar det med jordmor når jeg kommer dit. Om formen er så dårlig at jeg ikke klarer å formidle noe, så tenker jeg at da er det vanskelig å si noe fornuftig nå om hva jeg ønsker og ikke.

Kommer ikke til å skrive fødebrev med tanke på at forrige fødsel gikk veldig bra, så satser på at det går like greit denne gangen :)

Jeg skal skrive, har kladden så må bare få den litt finere ned:P Skal og på samtale på sykehuse der jeg har planlagt å føde(pga visse uheldige omstendigheter), så de er faktisk nestn nødt til å forholde seg til det jeg har å si...

Jeg skal skrive ned litt,mest med tanke på hjertefeilen min og sånnt. Så skal høre med fastlegen min om dette når jeg skal dit i desember.

Back
Topp