Litt hjernedød på strikk. Ønsker hjelp

Isla

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Marsipanene 2019
Oktoberlykke2020❤
Hei.

Jeg går hjemme å tripper i påvente på fødsel. Har strikket mitt første babyteppe som nylig ble ferdig. Nå klør det litt i fingrene så fikk tips om å prøve å strikke småfolk romper.

Det stopper seg fort opp. Er der noen her som lett kan svare på noen spørsmål om jeg står fast underveis?

Jeg har nå begynt med bakstykket og lagt opp 12m. Med 3 pinner fram og tilbake i glattstrikk.
Så står det 1p vrangen.

Jeg trodde glattstrikk var rett strikk? Så har strikket 3 pinner rett. Ble det feil?

Hvis det er rett nå så skal jeg fortsette med glattstrikk og øk med 1 maske i slutten av hver p 10. Dvs? Skal jeg legge på 1 maske etter jeg har strikket 10 pinner rett?

For her kommer det jeg ikke helt skjønner:
På pinnen fra retten økes det med øk 1 h(hva er h?) første siste maske på p.
På p fra vrangen økes det med 1 v (v?) før siste m på p.

Syns plutselig ikke det hørtes så lett ut som andre skal ha det til, for en nybegynner. Men har kjøpt inn alt av garn, pinner, markører osv å ønsker virkelig å få det til da :)
 
Øk 1 h betyr øk 1 høyre (og øk v betyr jo da venstre). Står ei forklaring på hva det betyr i oppskrifta, med bilde. Ellers kan du se det på videoen her:
 
Øk 1 h betyr øk 1 høyre (og øk v betyr jo da venstre). Står ei forklaring på hva det betyr i oppskrifta, med bilde. Ellers kan du se det på videoen her:

Ja se der :) Føler meg litt dum her, det står i oppskrifta men takker for videon også. Skal bryne meg på den i kveld. Fått fiksa glattstrikk nå :)
 
Ja se der :) Føler meg litt dum her, det står i oppskrifta men takker for videon også. Skal bryne meg på den i kveld. Fått fiksa glattstrikk nå :)

Ikke så lett å få med seg, og så har dem jo heller ikke tatt med h og v i oversikten over forkortelser. Norske oppskrifter kan være litt rotete, mangler av og til litt informasjon eller er litt tvetydige. :)
 
Ikke så lett å få med seg, og så har dem jo heller ikke tatt med h og v i oversikten over forkortelser. Norske oppskrifter kan være litt rotete, mangler av og til litt informasjon eller er litt tvetydige. :)

Ja jeg leita jo foran over forkortelsene så ble litt forvirret :)

Skal se på hva jeg får til nå :)
 
Begynner å skjønne denne økningen men det står,fortsett med glattstrikk og øk med 1 maske i slutten på hver p 10 ganger i hver side. Skal det økes med maske bare på hver 10ende pinne?
 
Begynner å skjønne denne økningen men det står,fortsett med glattstrikk og øk med 1 maske i slutten på hver p 10 ganger i hver side. Skal det økes med maske bare på hver 10ende pinne?
Da skal du nok øke en maske på hver pinne 10 ganger :)
 
Begynner å skjønne denne økningen men det står,fortsett med glattstrikk og øk med 1 maske i slutten på hver p 10 ganger i hver side. Skal det økes med maske bare på hver 10ende pinne?
Det burde da også stå, i oppskriften, hvor mange masker du skal ha etter du har økt :)
 
Har just startet hele greia på nytt her. Men må høre, det er viktig med rett kant på begge ender. Så første maske skal ikke strikkes og siste maske skal alltid strikkes rett?
 
...
 
Last edited:
Har just startet hele greia på nytt her. Men må høre, det er viktig med rett kant på begge ender. Så første maske skal ikke strikkes og siste maske skal alltid strikkes rett?

Jeg strikker alltid siste maske vrang, da får jeg en fin kant uten «knute» langs kanten. Og første maske strikkes ikke, den tar jeg bare over på høyre pinne.
 
Hvordan går det med romperen? Bilde? :D
Har lyst å prøve meg på den etterhvert jeg og
 
Back
Topp