Litt hjelp til å fylle ut søknad om engangsstønad

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Ja, så har jeg fått bekreftelse på termin av legen.

Og da sitter jeg her da. Og skal fylle ut skjema. Og jeg er omtrent like lur på slike ting som en ihjeltråkka drue.

Ehm.. Hjelp, noen? :anyone

Jeg forstår adresse, personnummer og underskrift. Til og med datoen er riktig utfylt!

Men, så kommer jeg til problemene. Jeg har ikke krav på foreldrepenger, kun engangsstønad da jeg mottar uførepensjon.

1. Jeg skal da hake av for "Engangsstønad ved fødsel", ikke sant? Men fra når ønsker jeg å få dette utbetalt da? er det en spesifikk dato jeg må fylle ut mtp termin? Eller kan jeg få den ut så snart som mulig? Jeg vet jo ikke hvor fort de behandler søknaden? Hadde jo vært noe annet med foreldrepenger, for da kunne jeg jo feks ha skrevet en uke eller to før termin..

2. Så står det spm om når termin er, og når fødsel fant sted? Den er jo ikke før om 3 mnd?

3. Mor skal ha foreldrepenger som ikke er mødrekvote (fellesperiode). Skal du ta ut hele fellesperioden umiddelbart etter mødrekvoten?
Ja eller nei?

4. For så går det over til fedrekvote. Han har jo kun krav på de 10 ukene pga min uførepensjon slik jeg har forstått det. Så han skal da ha de ti siste ukene for han kan jo ikke få fra fellesperioden, med mindre jeg krysser av at jeg er så syk at jeg ikke kan ta meg av ungen.
Så står det; "Hvis far skal ha foreldrepenger utover fedrekvoten eller det bare er far som har rett til foreldrepenger, er det krav til hva mor gjør".
Der har jeg krysset av for mottar uførepensjon.
Og da skal han vel ha foreldrepenger de siste ti ukene.
Men hva om jeg feks føder tre uker før termin da, må jeg sende alt inn på nytt til NAV?

5. Så komemr et punkt om "Far søker om overføring av mødrekvoten til seg".
Dette kan kun gjøres hvis han har aleneomsorg, mor ikke har krav til foreldrepenger, mor er innlagt på helseinstitusjon eller pga sykdom kan ikke mor ta seg av barnet.
Jeg har jo ikke krav på foreldrepenger. Kan han da overta flere uker, med sin lønn?

Meg og skjema altså :puke
 
Sniker litt. Men for det første så har nav en chat der du snakke med de som kan alt om foreldrepenger noe som er å anbefale uansett hvor mye hjelp du får her.

Sånn som jeg skjønner det kan far ta permisjonen når mor ikke har krav på det. Men om han får hele perioden er jeg ikke sikker på. Og hvis han får det så har du ikke rett på engangsstønad så vidt jeg har forstått.

Du fyller når du har termin. Det er de som sender skjemaet inn sent som fyller ut når fødselen fant sted.

Du skal ikke fylle ut når du skal ha permisjon hvis du ikke har rett på det.

Det er med andre ord ikke alle spørsmål du skal svare på. Men som sagt, sjekk med de på nav chat så er du helt sikker

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Takk for svar :)

Jeg har snakket med nav både på chat og tlf, men får forskjellige svar hver gang :S
 
Bajs.. da må jeg på Navkontor. Stoler ikke på at de der rotekoppene klarer åfinne det i posten, de har rotet vekk papirer flere ganger :p
 
Bajs.. da må jeg på Navkontor. Stoler ikke på at de der rotekoppene klarer åfinne det i posten, de har rotet vekk papirer flere ganger :p

Då ber du om å få en kopi av siden der de stempler med mottatt, da kan du bevise at du har levert og de har rotet det bort. Og så kan du ringe etter en uke eller to og spørre om de har alle papirene og om det er lang behandlingstid

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Då ber du om å få en kopi av siden der de stempler med mottatt, da kan du bevise at du har levert og de har rotet det bort. Og så kan du ringe etter en uke eller to og spørre om de har alle papirene og om det er lang behandlingstid

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Lurt! Det skal jeg gjøre :D
 
Back
Topp