Litt hjelp av dere som kan mye?

LittleMonkii

Forumet er livet
Jeg skal innen våren 2013 ha bestått alle fag jeg må ha for å få generell studiekompetanse. Jeg går under 23/5-regelen og fagene som skal til for å få generell studiekompetanse "den veien" er:

Samfunnsfag VG1/VG2
Engelsk VG1
Naturfag VG1
Historie VG2-VG3
Norsk VG1-VG2-VG3
Nynorsk grammatikk 

Valgfag:
Matematikk P VG1
Matematikk T VG1

Matematikk P VG2
Matematikk T VG2

Jeg har alle fellesfag (allmennfag) fra VG1 og VG2, men mangler programfag fra VG2 - derfor benytter jeg meg heller av 23/5 enn å måtte ta opp disse programfagene og bruke et ekstra år på det.
Men...
Siden det står at jeg trenger engelsk, samfunn og naturfag VG1 og VG2 - vil det da si at jeg allerede har tatt disse fagene? 

Her er link om det hjelper noen å hjelpe meg ;)
http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/generell-studiekompetanse

Hvis man klikker seg inn på hvert fag står det litt info.
Jeg har sendt mail til NKI, men er så utålmodig og nysgjerrig at jeg må spørre her også... 

Jeg er ganske sikker på at hvis du f.eks. allerede har fullført ett år engelsk (med riktig antall timer i uka), så har du det, og da trenger du ikke ta det på nytt. Jeg har ei venninne som bare trengte å ta opp igjen norsk og historie for å få studiekompetanse på denne måten, etter å ha droppet ut av tredje klasse (altså fullført de to første årene).

Uansett, lykke til! :)

Romle skrev:
Jeg er ganske sikker på at hvis du f.eks. allerede har fullført ett år engelsk (med riktig antall timer i uka), så har du det, og da trenger du ikke ta det på nytt. Jeg har ei venninne som bare trengte å ta opp igjen norsk og historie for å få studiekompetanse på denne måten, etter å ha droppet ut av tredje klasse (altså fullført de to første årene).

Uansett, lykke til! :)

Takk for svar og lykkeønskning.

Det er nemlig det jeg lurer på om er tilfelle for meg også. Men, jeg prøver å ikke håpe på for mye. Hadde dog passet meg veldig bra om så var tilfelle, for med fersk baby i juni og eller mye på "tapetet" er det nok å henge fingrene i ;)

Har du riktig timeantall og standpunkt/eksamenskarakter fra før, må du ikke ta fagene på nytt. Du velger også enten P eller T matematikk hvis du skal ta det. Vil også anbefale deg å ta kontakt med voksenopplæringen i din fylkeskommune. Både undervisning og bøker er da gratis. Det er ikke NKI. ;)

Sicily skrev:
Har du riktig timeantall og standpunkt/eksamenskarakter fra før, må du ikke ta fagene på nytt. Du velger også enten P eller T matematikk hvis du skal ta det. Vil også anbefale deg å ta kontakt med voksenopplæringen i din fylkeskommune. Både undervisning og bøker er da gratis. Det er ikke NKI. ;)

Takk for svar :)

Jeg er under 25, så voksenopplæring er jeg for ung for. Skal ta matta ved videregående skole, men siden jeg har termin i juni tror jeg ikke jeg skal satse på å ta for mange fag ved å fysisk gå på skole. Jeg vet at NKI/NKS ikke er gratis, men der har jeg iallefall noen innsendinger og veiledere å forholde meg til. Alternativet er jo å gå opp som privatist og som distré og gjerne i ammetåke vet jeg ikke hvor lurt det er for min del :p

Back
Topp