Litt hjelp? *ang jobb bytte og graviditet*

Leno

Gift med forumet
Som noen kanskje har fått med seg så mistrives jeg veldig på jobben for tiden. Det er mye som ikke fungerer og skal være som det er.
Vi blir blant annet mobbet av sjefene og i det hele tatt. Det har vært ille lenge, men nå merker vi det veldig godt både jeg og mine kollegaer.
Vi har nådd "bunnen" og vil ikke finne oss i mer. Selv er jeg kjempe sliten og umotivert til tusen.
Har vært til legen i dag og blitt sykemeldt en uke (han ville egentlig sykemelde meg lengre..) Han mente vi burde snakke med sjefen, men vi er redd det vil gjøre vondt verre. [&o][:'(]

Uansett...det jeg lurer på er hvordan det er om jeg skaffer meg en ny jobb nå som vi er prøvere igjen - veldig lyst på en liten en [:)]
Har tenkt at jeg skal klare å holde ut til jeg blir gravid og går i permisjon, men nå vet jeg ikke... Kan jo ta lengre tid en jeg ønsker, for meg skulle det jo helst skjedd i går..hehe.. [;)]
Men er det noen som vet hvilke rettigheter man har i ny jobb - permisjons penger, rett på sykemelding o.l. Hvordan er det med prøvetid på jobben og graviditet? Hva med "ryktet mitt" på nye jobben?

Er veldig usikker her jenter, så tar i mot tips og råd med STOOOR TAKK!!! 

Uff så kjedelig for deg asså, ikke noe moro å ikke trives på jobben..

Jeg begynnte ny jobb i oktober, og ble gravid i desember for 2 år siden..Var jo ikke planlagt att vi skulle bli gravide da jeg akkurat hadde fått meg ny jobb..
Jeg trivdes og hadde det kjempe bra på den nye jobben..
Men da jeg fant ut att jeg var gravid var jeg ca.4 uker på vei,jeg valgte heldigvis å si det med en gang for uken etterpå ble jeg liggende med kjempe blødinger og oppkast fra Hælvete[:'(][:(]
Så jeg ble faktisk sykemeldt store deler av svangerskapet...så det ble mildt sagt ganske ekkelt,for jeg var redd for hva de ville synest om meg? Men det har godt veldig bra på jobben altså, jeg jobber der fortsatt[:D]hehe

Men hvertfall da,alt med lønn og sykepenger osv gjikk i orden her det...så lenge du har jobbet i det siste halve året,er det ikke noe sånt???
Ble et veldig rotete innlegg, men ville bare fortelle deg åssen min nye jobb-situasjon ble[;)]

Lykke til

Skjønner tankene dine. Men vet du - kanskje din misstrivsel kan være med på at du ikke blir gravid?!?!?
Det er rart med det, jeg sa opp en jobb jeg overhodet ikke trivdes i og ble utslitt av, og vips ble jeg gravid med Maiken. Gikk bare som vikar det ene halvåret, men fikk et fast årvikariat som kom ga meg 3 uker å jobbe før jeg skulle ut i svangerskapepermisjon. Arbeidsgiver visste hva han gikk til, intet problem.
Når noen ansetter en jente (velger å kalle oss det jeg [;)]) på din alder vet de at risikoen for et svangerskap er stort. Det må de bare tåle, hvis ikke får de droppe å ansette "den sjangeren". Ser de litt langsiktig får de uansett bruk for deg når permisjonen er ferdig vet du. Det finnes arbeidsgivere som tenker sånn heldigvis, samtidig som man kan risikere å møte dem som ikke satser på oss.

Når det gjelder sykemelding er jeg ganske sikker på at du må ha vært ansatt 4 uker eller mer for å få det. Når dette har gått kan du bli så mye sykmeldt som du bare vil. Vær bare obs på at du må ha vært ansatt 2 mnd for å kunne ta ut "sykt barn-dager" (er iallerfall rimelig sikker på at det er sånn kommunalt. Iallefall ble jeg trukket i lønn fordi jeg hadde vært ansatt for kort og brukt sånne dager).

Når det gjelder opptjening av permisjonspenger må du ha jobbet 6 av de ti siste mnd. Du får enten gjennomsnitt av det du har jobbet da (om de tar gjennomsnitt av de 6 mnd eller om de tar av de 6 beste av de 10 siste er jeg ikke sikker på.) MEN om du nettopp har fått deg jobb og har vært ansatt i 4 uker tar de den nye jobben som grunnlag hvis det gir deg mer penger enn om du skulle tatt gjennomsnittet. Det gjorde de iallefall med meg da jeg var hjemme med Maiken.
Jeg var altså griseheldig den permisjonen...

Oi, ble langt dette... fikk du svar på noe av det du lurte på?
Jeg tror iallefall jeg hadde sagt opp og funnet meg noe nytt om jeg var deg. Som du sier - du vet ikke hvor lang tid det kan ta før du blir gravid, og orker du å gå der du er i kanskje et år til ??

Hmmm...ja kanskje jeg bare skal se meg om etter noe annet!
Er ikke kjekt å gå rundt å mistrives, hverken for meg, lilleskatten eller sambo. Og det hjelper sikkert ikke på prøvingen heller, som dere sier!
Trodde liksom aldri jeg skulle slutte fordi plassen ble uutholdelig og fordi sjefene høyere oppe ble for jævlige...rett og slett.. [:'(]

Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger... kom gjerne med flere!! [;)]

dytter litt jeg [;)]

Back
Topp