Litt forvirret -trenger litt råd..

Sol & Måne

Forelsket i forumet
Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle situasjonen jeg er i, og tenkte jeg kunne spørre dere om litt råd?

Jeg har en full stilling i en barnehage der jeg jobber 7,5 timer uten pause. I tillegg pendler jeg da vi ikke har fått huset vi har kjøpt enda. Dvs at jeg bruker 3 timer pr dag på å kjøre og levere barn på skole og barnehage (datteren min går i den samme barnehagen jeg jobber i, og sønnen min går på skolen ved siden av) før og etter jobb.
Jeg står opp kl 6 hver dag og er ikke hjemme fra jobb før ca kl 18 på ettermiddagen. Unntak for mandager, da må jeg opp kl 5 og er hjemme igjen ca kl 17. Da står middag og alt som følger en familie for tur! Jeg er så sliten at jeg veit ikke hva jeg skal gjøre av meg.. Jeg er livredd for å sovne mens jeg kjører bil på vei til og fra jobb så jeg propper i meg godterier og brus for å holde meg våken!! Veldig usunt -jeg veit!! Kvalm er jeg også både morgen og kveld, heldigvis så er jeg ikke kvalm midt på dagen så jeg greier meg på jobb.

Jeg skal til jordmor i morgen og er litt usikker på hva jeg skal si til henne. Jeg føler vel egentlig at jeg bør si det som det er, men vil ikke framstå som en dust som tror at graviditet er en sykdom..
Hvor langt skal/bør man strekke seg for å holde maska egentlig??
Jeg er jo ikke syk, kvalmen er bedre, bekkenløsningen er ikke så ille enda, men det er det der med kjøringen. Kan man be legen om en sykmeldig pga trøtthet eller er det feigt?? Skriver legen virkelig ut en sykemeldig for noe sånt?? Jeg føler jo at jeg har nådd bunnen, klarer ikke å glede meg over at vi skal ha et barn til lenger.. er bare sliten og tenker på hvor mye mere slitsomt det kommer til å bli..veldig kjedelig å føle det sånn! Heldigvis gleder ungene seg til babyen og det holder meg oppe om dagen!

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle situasjonen jeg er i, og tenkte jeg kunne spørre dere om litt råd?

Jeg har en full stilling i en barnehage der jeg jobber 7,5 timer uten pause. I tillegg pendler jeg da vi ikke har fått huset vi har kjøpt enda. Dvs at jeg bruker 3 timer pr dag på å kjøre og levere barn på skole og barnehage (datteren min går i den samme barnehagen jeg jobber i, og sønnen min går på skolen ved siden av) før og etter jobb.
Jeg står opp kl 6 hver dag og er ikke hjemme fra jobb før ca kl 18 på ettermiddagen. Unntak for mandager, da må jeg opp kl 5 og er hjemme igjen ca kl 17. Da står middag og alt som følger en familie for tur! Jeg er så sliten at jeg veit ikke hva jeg skal gjøre av meg.. Jeg er livredd for å sovne mens jeg kjører bil på vei til og fra jobb så jeg propper i meg godterier og brus for å holde meg våken!! Veldig usunt -jeg veit!! Kvalm er jeg også både morgen og kveld, heldigvis så er jeg ikke kvalm midt på dagen så jeg greier meg på jobb.

Jeg skal til jordmor i morgen og er litt usikker på hva jeg skal si til henne. Jeg føler vel egentlig at jeg bør si det som det er, men vil ikke framstå som en dust som tror at graviditet er en sykdom..
Jeg er jo ikke syk, kvalmen er bedre, bekkenløsningen er ikke så ille enda, men det er det der med kjøringen. Kan man be legen om en sykmeldig pga trøtthet eller er det feigt?? Skriver legen virkelig ut en sykemeldig for noe sånt?? Jeg føler jo at jeg har nådd bunnen, klarer ikke å glede meg over at vi skal ha et barn til lenger.. er bare sliten og tenker på hvor mye mere slitsomt det kommer til å bli..veldig kjedelig å føle det sånn! Heldigvis gleder ungene seg til babyen og det holder meg oppe om dagen!

Du kan jo gjerne spørre om å få noe sykemelding slik at dagene ikke blir så lange :) :)

Syns du skal gå til legen å bli sykemeldt hvertfall noen %. Neida det er ingen sykdom å være gravid men det kan til tider være veldig tungt.

Syns du skal gå til legen å bli sykemeldt hvertfall noen %. Neida det er ingen sykdom å være gravid men det kan til tider være veldig tungt.

jeg synes du skal si det som det er til jordmor. Jordmor har omsorg for mor og barn, og kan sykemelde. Legen ser ofte mer konkret på det medisinske aspektet. Snakk m jordmor, hun tenker mer helhetlig svangerskapsomsorg. Det er iallfall min erfaring. Lykke til!

Syns du skal ta vare på deg selv og barnet i magen og familien din. De trenger en uthvilt mor. be om en sykemelding så du kan komme deg litt. Snart blir det tre barn å stelle med. Du fortjener å så litt egentid nå :) si i fra hvordan det gikk. Du er ingen dårlig mor selvom. Jeg kjenner mange som har fått sykemelding for langt mindre i svangerskap :)

Du kan be arbeidsgiver søke om tilretteleggingsmidler fra NAV. Da kan du feks korte ned arbeidsdagen med en time eller 2, og NAV dekker det du ikke jobber. Be også legen skrive et skjema med tilretteleggingskrav til arbeidsgiver-feks at du må ha 15 min pause hver 2-3 time, ikke løft etc. Skjema ligger på NAV. Dette må arbeidsgiver enten godta eller ikke, og det sendes til NAV. Kan det ikke tilrettelegges, kan du ha rett på svangerskapspenger.

Det er ikke rart du er sliten, kjære deg! Og det tjener ingen at du blir helt utslitt. Det må jo være bedre med redusert stilling og tilrettelegging, enn at du klapper helt sammen og ikke klarer å jobbe noe.
Jeg venter også nr 3 og føler meg helt kaputt. Det "feiler" meg ingenting og jeg jobber ikke fullt, og jeg har ikke så lange dager som deg. Allikevel ble jeg sykemeldt i 2 uker.

Jeg vet med meg selv at psyken min blir helt på bånn hvis jeg blir for sliten. Og det er viktig å lade batteriene for tida som kommer, med amming/flaske, og sjalu søsken.
Jeg er lærer og vet godt hvor mye energi du bruker på å jobbe med barn. En kan ikke sette ned tempoet eller lukke seg inne på ey kontor i en bhg eller på en skole.

Ta vare på deg selv, bebisen og familien :flower

JA du kan helt klart be om en gradert sykemelding, f.eks 30-40%. Da har du kortere dager og du kommer litt ovenpå igjen. Alternativet er jo at du sliter deg helt ut og må ha 100% sykemelding etter noen uker, og det er jo bare dumt... Legen min er veldig forståelsesfulle mtp graviditet, trøtthet og kvalme så hun har skrevet gradert sykemelding til meg på det grunnlaget, men kan godt tenke meg at ikke alle leger er like behjelpelige... Snakk gjerne med jordmor først, hun vil nok forstå :)

enig med de over her, du har ingen som takker deg den dagen du ligger der rett ut og ikke klarer mer:/ en sykemelding som kan hjelpe deg å jobbe lengst mulig(evt svangerskapspenger) i en prosentgrad du kan velge selv er jo bedre enn å ikke jobbe noe framover... ;) kjenner jeg er helt kaputt de dagene jeg jobber, og jeg jobber 5-6 timer ca 3 dager i uka.. bruker en time på å kjøre tilsammen, men sovner på sofaen kl ni de kveldene, uten mulighet til å holde øynene åpne..

Mye av problemet her er vel kjøringen, man kan vel ikke bli sykemeldt pga lang vei til jobb? Men si det som det er, så har hun nok råd :) :)

Hvordan gikk det i dag?

Takk for svar jenter :)
Det gikk bedre enn jeg turte å håpe. Skulle egentlig til jordmoren som jeg gikk til i forrige svangerskap, hun er veldig streng så jeg gruet meg veldig! Men jeg fikk en annen jordmor som var fantastisk!! Hun trengte bare å se på meg, hun skjønte hvordan jeg hadde det før jeg begynte å prate:p
Jeg blir sykmeldt nå i 14 dager, hun sa at så sliten som jeg er nå var det ikke noe vits i å ta en eller to dager i uka. Må få tid til å roe kroppen og slappe godt av. Skal til henne igjen etter de 14 dagene og da skal vi finne en bedre løsning for meg. Hun sa at for en gravid dame er det uaktuelt å jobbe i 7,5 timer uten pause, spesielt når man jobber med barn! Hun sa også at jeg kommer nok ikke til å jobbe full stilling igjen før etter permisjonen min.. Det var egentlig veldig deilig å høre -selv om jeg elsker jobben min, så er det veldig slitsomt å jobbe med små barn når man selv har små barn hjemme.

Jeg var kjempenervøs for å fortelle om sykemeldingen på jobben, spesielt siden det er vinterferie neste uke og jeg skulle jo jobbe! Huff..
Men også det gikk veldig bra, avdelingslederen var helt enig i at nå måtte jeg bare tenke på meg selv og den lille og la de bekymre seg for det å finne noen som kan jobbe for meg. Sjefen var også veldig grei, hun har jo 8 barn selv så hun skjønner seg jo veldig godt på hvordan det er å gå gravid ;) :p

Så bra det har løst seg!
Ønsker deg to rolige uker, og håper det blir en langtidsholbar løsning etterpå:-)

God helg!

Kjære deg da :) Så godt at du kom til en hyggelig jordmor og fikk sykemelding :) Nå må du slappe av og komme deg til hektene igjen og evt jobbe gradert når du er ferdig med de 14 dagene. Det er ikke bra verken for deg eller babylille at du sliter deg ut. Jeg har slitt med ekstrem svangerskapskvalme og har vært inn og ut av sykehuset, vært sykemeldt i tre uker nå og er det de tre neste også. Det er godt man har leger/jordmødre som passer på oss. God bedring og slapp av nå :) Klem

Så bra det løste seg:) Å så heldig du er med sjefen din som har 8 barn :) hun er jo virkelig ekspert på å gå gravid da :)

Flott at det ordna seg!! Det er viktig å ta vare på seg selv i graviditeten. Men fikk du sykemelding av jordmor?? Trodde man måtte til lege??

Så bra at du kom til en JM som skjønte hvordan du hadde det og som tok tak i det for deg, håper dere finner en løsning som fungerer for deg når du er ferdig med de 2 ukene :)

Jeg har selv vært sykmeldt siden 2. januar og har heldigvis en forståelsesfull sjef jeg også :)

Flott at det ordna seg!! Det er viktig å ta vare på seg selv i graviditeten. Men fikk du sykemelding av jordmor?? Trodde man måtte til lege??

Nei jeg måtte til lege for å få den, før kunne JM ringe til en lege og si at den og den pasienten trengte en sykemelding men Nav godtar ikke det lenger. Så legen må ha øyekontakt med den som skal sykemeldes ;)

ÅÅÅ kjenner meg såå igjen, og har på langt nær en slik dag, men jobber i skolen 1.klasse, med noen søte små barn som mangler impulskontroll og sinnemestring:) 7,5 timer med mas og fjas så når onsdagen kommer er jeg helt utkjørt..... har også følt at jeg syter formye... men er jo oppriktig sliten.. Jeg tenker som så at siden jeg er i de tankene med slit osv så er jeg faktisk sliten... har et flott sammarbeid med HMS tjenesten da de tilbyr 3kantsamtale med bedriftsJM og sjefen ( heeelt suverent) Dette er i tillegg til legetimene og Jordmortimene. Har neste samtale 5 april og det er jo i grunn altforl enge til slik jeg føler det nå. Skal prøve å "holde" ut til 11 mars da er det første jordmortime, om ikke sender jeg HMS en mail :P Men Kan man spørre selv rett ut, kan jeg få 20% sykemelding? vet jo ikke om det vil hjelpe osv.. evt få andre arbeidsoppgaver..... jaja overlever vel..

Back
Topp