Litt fortvila

¤challa¤

Betatt av forumet
er så irretert.. Alenemødre får så mye penger hver måned ekstra, og i tillegg får di fleste maaange tusen igjenn på skatten. Mens vi som er samboere ikke får noe, selv om samboeren min studerer og ikke får mer enn 7000 i mnd. vell og merke i LÅN.. og jeg jobber på skole og tjener ikke akuratt så utrolig mye[&:] men vi får ingen støtte siden vi bor sammen.. Jeg hadde hatt bedre råd om jeg bodde alene med di pengene jeg har nå, enn å bo sammen med samboeren min som får 7000. synes i hvertfall at jeg kunne betalt litt mindre skatt, men det er tydeligvis ikke smart å ha en samboer som studerer, og han skal studere i over 2 år til mest sansynlig 3år, og nå får vi vårt andre barn snart! kan ikke skjønne at det ikke er noe økonomisk støtte å få noen plass, vi får heller ALDRI noe penger eller klær/ting til barnet av våre foreldre.. [:'(]

beklager at den ble så lang, men kjenner bare at jeg blir så frustrert av og til [:(]

Skjønner veldig godt hva du mener... Jeg har vært alenemor i halvannet år nå og har aldri hatt så god råd som nå [&:] I tillegg får jeg igjen 15000kr på skatten og har rett på engangsstønad. At man lever dårlig som alenemor er ikke helt sant vil jeg si... Husker jeg reagerte på dette da jeg var sammen med pappan til gutta mine også..

så lenge jeg jobber så får jeg jo ikke engangstønad. men får jo penger mens jeg går hjemme i permisjon da, men vi har jo ikke rå til at jeg skal gå hjemme i 1 år med 80% lønn, så det er jo litt trist da :( Men for all del vi klarer oss jo greit vi, men bare irreterende nå når jeg hører om alle alenemødrene som får så sykt mye penger igjenn på skatten, selv om di ikke jobber,men bare får penger av nav..[:@] det er ihvertfall ikke rettferdig![:'(]

:: det er ikke for å kritisere alenemødre, men systeme!

Det er utrolig leit når det "straffer seg" å være en hel familie [&o]

Kanskje det er en sosionom i kommunen som kan fortelle dere mer om evt rettigheter? Det er en jungel av regler og mange muligheter man ikke uten videre har hørt om...

Håper det ordner seg!!!!!

skjønner hva du mener...

jeg har vært alenemor i 3,5år nå, får enda stønader som alenemor (i 12mnd etter man blir samboer).
og har ALDRI hatt det så bra økonomisk som disse årene, men er jo supert at man får hjelp,
men med en gang sambo og jeg nå får felles barn så mister jeg ALT:
*overgangsstønad
*dobbel barnetrygd
*kontantstøtte
*bostøtte
*skatteklasse 2

det vil si at jeg står igjen med barnetrygden og det jeg får fra pappan til snuppa...

Så det blir en helt annen hverdag og vi må nok snu på kronene for å få økonomien
til å gå rundt...

Skjønner hva du mener, men jeg har selv vært alenemor, så kan bare sakke for meg:
-uten støtten jeg fikk så hadde jeg klart meg særdeles dårlig...men ja, det er mye man får. Men da er man og alene om alle utgifter; hus, strøm, bil, mat, barnehage osv...
Så jeg må si jeg synes det er bra at alenemødre får penger jeg[:)]

Jeg går på skole og typen min har jobb hvor han ikke tjener så mye. Jeg snakket med lånekassen og de gir støtte vis jeg søker meg inn på skole neste år å får plass og permiterer året. Da har jeg rett på ca 6-8 tusen i måneden + engangsstøtten fra NAV.. Kanskje det hadde vært noe for deg vis du har mulighet til å sette deg som 100%Student og permitere året. (Man må ikke gå der neste år). Da har man rett på fullt stipend + fullt lån (De som er gravide i skoleåret slipper å betale tilbake lånet) + bortbosstipend vis du ikke bor med foreldre.. Litt klussete skrevet av meg, men håper du skjønner [:)]

ORIGINAL: Diddij

Skjønner hva du mener, men jeg har selv vært alenemor, så kan bare sakke for meg:
-uten støtten jeg fikk så hadde jeg klart meg særdeles dårlig...men ja, det er mye man får. Men da er man og alene om alle utgifter; hus, strøm, bil, mat, barnehage osv...
Så jeg må si jeg synes det er bra at alenemødre får penger jeg[:)]

ja for all del, er jo ikke det jeg mener. men synes det er så utrloig teit at vi som er samboere ikke får noe hjelp, ja vi deler ugiftene, å utgiftene er jo mye høyere når vi er to, å når den ene da studerer så blir det ikke lett å få pengene til å gå rundt. vi er snart en familie på 4 som har en inntekt på tilsammen ca 22000 og da er 7000 kr i LÅN, så skal vi betale husleie, strøm, bil, mat barnehage til 2 barn... det sier seg jo selv at det ikke er lett..

enig at alenemødre har ganske bra støtte... norge har god råd og syns det er flott at det kan støtte alenemødre så godt.

men syns samtidig at alle kan få like god støtte.. norge har råd til det!! vi burde lage facebook gruppe... [:D]

Ja! Men gu så godt det e å ha ein mann te å dela på alt me [8D] 

Synnes det er urettferdig og henge ut alenemødre slikt, det finnes da virkelig andre grupper i dette samfunnet får støtte så det holder og. Innvandrer får jo den samme pakka som blir lagt fram her.
Tror det er mange alenemødre som hadde ønsket seg en mann å få støtte fra i stede for disse pengene. Det er ikke bare bare å være alene med barn, møte opp på familiesamenkomster på barnehagen og skole uten en partner, oppdra barnet/na uten ha noen å støtte seg, gå gravid med alle tankene om den lille helt uten en kjære om hva for framtid nettopp barnet vil få.

Ja det er ganske teit. Har vært i noenlunde samme problemstilling selv. Var på attføring da jeg ble gravid sist (og er nå og) og da har man ikke rett på noe annet enn engangsstønaden. Engangsstønaden forsvant ganske fort da vi ikke hadde så mange å arve ting av. Ingen økonomisk støtte til oss utenom den engangsstønaden. Føler nesten jeg ble straffet for å ha samboer som er uføretrygdet også, for siden han er hjemme om dagene så fikk jeg beskjed om at det bare var å komme seg ut i jobb. Dette var bare uker etter jeg hadde født, ammet og greier. Sambo søkte om å få forsørgertillegg for meg, men det ble altså blankt avvist med begrunnelse at han var jo hjemme og kunne ta seg av babyen og jeg kunne bare komme meg ut i jobb. Ja sånn i bunn og grunn så ser jeg jo poenget, men det er tross alt en grunn til at samboer er uføretrygdet, og selv var jeg jo på attføring av en grunn. Ikke bare bare å finne seg en jobb når man kommer rett fra attføring pga kronisk migrene, har ikke vært i jobb på flere år pga sykdom, har nettopp født og ammer. De hadde ikke akkurat kasta jobber etter meg. Ble til at jeg ble værende hjemme uten inntekt, fikk kun barnetrygda.

Synest det er urettferdig at man ikke får opparbeidet seg rett til foreldrepenger når man er på attføring, man får det jo om man lever på dagpenger f.eks. [8|] Tror det er blitt forandringer nå når de har gått over til arbeidsavklaringspenger, men det får jeg sannsynligvis ikke benytte meg av da vedtaket mitt egentlig har gått ut og jeg bare har fått forlenget det et par mndr. Tviler på de forlenger og forlenger fram til fødsel, så da blir det bare engangsstønad igjen her.

Selvfølgelig er det bra at man får støtte som aleneforsørger, er dyrt å være alene, men det burde finnest noe til familier med lav inntekt også, der hvor man ikke har fått opparbeidet seg rett til foreldrepenger f.eks. Vi levde jo 3 stk på det som enkelte aleneforsørgere får i mnd. Heldigvis så har svigers en del penger og uten dem hadde vi slitt.

ORIGINAL: Tante Catti

Ja! Men gu så godt det e å ha ein mann te å dela på alt me [8D] 

absolutt[:D]

ORIGINAL: LillDi

enig at alenemødre har ganske bra støtte... norge har god råd og syns det er flott at det kan støtte alenemødre så godt.

men syns samtidig at alle kan få like god støtte.. norge har råd til det!! vi burde lage facebook gruppe... [:D]

Sign[:)]

ORIGINAL: giggsy

Synest det er urettferdig at man ikke får opparbeidet seg rett til foreldrepenger når man er på attføring, man får det jo om man lever på dagpenger f.eks.
 [8|] Tror det er blitt forandringer nå når de har gått over til arbeidsavklaringspenger, men det får jeg sannsynligvis ikke benytte meg av da vedtaket mitt egentlig har gått ut og jeg bare har fått forlenget det et par mndr. Tviler på de forlenger og forlenger fram til fødsel, så da blir det bare engangsstønad igjen her.

gjør vi det?? åssen fungerer det?? jeg fikk beskjed om kun engangstønad.....

Back
Topp