Litt engstelig nå...

Trollkjerring

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Jeg har spist frokostsalat I god tro at det er trygt. Men så viser der seg at den er upasteurert, men ikke merket som upasteurert i deklarasjonen. Hos matportalen står det jo at produsenten er pålagt å merke spesielt når det gjelder upasteurerte produkter.
Unnskyld men... FAEN ALTSÅ!!!!
Trenger noen beroligende ord nå kjenner jeg :(

Jeg har spist frokostsalat I god tro at det er trygt. Men så viser der seg at den er upasteurert, men ikke merket som upasteurert i deklarasjonen. Hos matportalen står det jo at produsenten er pålagt å merke spesielt når det gjelder upasteurerte produkter.
Unnskyld men... FAEN ALTSÅ!!!!
Trenger noen beroligende ord nå kjenner jeg :(

Hva slags merke er det?

Det går helt sikkert bra! Jeg spiste spansk spekeskinke hver dag i Spania med mitt første barn, jeg fikk positiv test før vi dro og ante ingenting om at det ikke var så lurt. Gikk fint det :) for ti år siden var det heller ingen anbefalinger når det gjaldt bris og camembert, det spiste jeg på jentekvelder flere ganger! Med nr to klarte jeg å spise carpaccio av kalv! Altså helt rått kjøtt, som attpåtil hadde ligget fremme en stund! En gang hadde min kjære mann skylt sandkasseleker fulle av kattebæsj i vasken på kjøkkenet, når jeg tok meg en brødskive etterpå (uten å vite hva han hadde gjort) knaste det i tennene av sandkorn!! Da ringte jeg legen og fikk testa meg for toxoplasmose, men hadde ikke fått noe ;) Så lenge glasset var ferskt og har stått kaldt tror jeg ikke det er noe problem.

Det går helt sikkert bra! Jeg spiste spansk spekeskinke hver dag i Spania med mitt første barn, jeg fikk positiv test før vi dro og ante ingenting om at det ikke var så lurt. Gikk fint det :) for ti år siden var det heller ingen anbefalinger når det gjaldt bris og camembert, det spiste jeg på jentekvelder flere ganger! Med nr to klarte jeg å spise carpaccio av kalv! Altså helt rått kjøtt, som attpåtil hadde ligget fremme en stund! En gang hadde min kjære mann skylt sandkasseleker fulle av kattebæsj i vasken på kjøkkenet, når jeg tok meg en brødskive etterpå (uten å vite hva han hadde gjort) knaste det i tennene av sandkorn!! Da ringte jeg legen og fikk testa meg for toxoplasmose, men hadde ikke fått noe ;) Så lenge glasset var ferskt og har stått kaldt tror jeg ikke det er noe problem.
Tusen takk for beroligende ord! :) det var heldigvis bare en brødskive og glasset kjøpte jeg i går så det var helt nytt. Nå ligger det i søplekassa.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. De fleste spiser noe de egentlig ikke er anbefalt å spise en eller annen gang i løpet av svangersskapet - men det går som regel bra likevel :-) Klarer du ikke å slutte og bekymre deg, kan du jo ta en prat med fastlegen din!

Delikat, som er et millsprodukt

Så rart... Hvor fant du info om at melken i den ikke er pasturisert? Det kan jo gjelde flere produkter så hadde vært fint å vite hvor man kan finne denne informasjonen. Jeg tar også for gitt at alt som ikke er merket spesielt er pasturisert.

Tror ikke Mills lager et produkt som ikke er pasteurisert. Det er helt få produkter som får selges uten at de er pasteurisert. Prosessen går jo ut på å drepe bakterier (altså ved en varmebehandling).
Har du dette fra sikre kilder?

det står kun mager ostemasse, og regner med det hadde stått hvis det hadde vært upasteurisert melk...

Høres merkelig ut.. Det er lovpålagt å merke mat som er laget av upasteurisert melk, hvis det ikke er varmebehandlet etterpå. Hvor har du hørt det fra?

Jeg kom over et innlegg på Facebook der en person spurte om frokostsalat var egnet for gravide. Svaret var at denne desverre ikke var pasteurert. Det kan jo selvfølgelig være at den ansatte som svarte rett og slett ga feilaktig svar. Jeg har sendt dem mail om det, og håper selfølgelig det er feil informasjon jeg fant.

Høres merkelig ut.. Det er lovpålagt å merke mat som er laget av upasteurisert melk, hvis det ikke er varmebehandlet etterpå. Hvor har du hørt det fra?
Syns jo det er litt rart jeg også, men man blir jo ikke akkurat rolig når man finner slik informasjon.

Å jeg som elsker frokostsalat. Spiste masse kaptein kjeks med salat i 1. graviditet. Håper du deler svaret du får.

Enda godt! Digger frokostsalat!:D

Back
Topp